R
Färgen bet. Jag 60 + m per liter rabatten har jag på woody har inte yggmax här
 
Med tanke på hur erfarna de som svarar här är, så misstänker jag starkt att du har missat något i dina kalkyler. Uppfyller din konstruktion verkligen alla de krav som ställs? Dels enligt regelverk, dels enligt vad kunderna faktiskt vill ha.
 
R
De ändå som jag fått backning på är golvbjälklaget som inte håller måttet. Andra är de inga problem.
De jag saknar är elen, men dom uppgifter jag har blir de en ökad kostnad på ca 2-3000 per lgh
 
R
Tipset jag fått är att bygga lgh som lådor, på så sätt minska risken för brandspridning på en begränsad tid
 
Intressant. Har du fått utlåtande från en brandingenjör eller liknande? Ritning ?
 
R
Har utlåtande från professorer och mätningar gällande färgen. Inga ritningar klara så de kommer när tiden är inne/om de blir aktuellt att bygga.
 
Vad menar du med "som lådor"? Kan du utveckla?
 
Ok, men är metoden godkänd av Boverket eller vilka det nu är som ställer krav?
 
R
Har flyttat med boverket, och dom hade inga invändningar, håller de bara reglerna så är de inga problem
 
Hej Ribbons,

Jag tycker det verkar som du tar lite för lätt på de krav som ställs på nyproducerade bostäder.

Några åsikter:

1. Din sektionsskiss på ditt "stomkoncept": Jag förstår ärligt talat inte vad det är som du anser vara nydanande? För mig ser det ut som vilken trästomme sem helst förutom att du kommer använda lite udda dimensioner. Normalt använder man råplanade dimensioner. Klart det går att bygga med sågat också men för den sakens skull blir det i min värld inte ett nytt koncept. Du har inget konstruktionsvirke i ytterväggarna vilket man inte heller brukar ha. Inget nytt med det heller. K-virke brukar användas i bjälklag och i takstolar.

2. Du kommer få mycket kostnader med att uppfylla lägsta krav på ljudklass i ditt mellanbjälklag. Sist jag var inblandad i att bygga tvåplans flerfamiljshus i trä så bestod konstruktionen av 70mm betong nedåt, mineralull, reglar med ljudremsor, 22mm spån på detta samt två lager golvgips med ljudlim. Då uppfyllde vi ljudklass C. Då du inte har ngt tungt materiel i bjälklaget så skulle jag tro att det går åt 7-8 lager skivor tillsammans med ljudprofiler och annat för att uppfylla ljudklass C. Denna konstruktion väger en del och det kan nog finnas en risk att ditt bjälklagskoncept får svårt med den belastningen. Om du dessutom inte vill ha massa inklädda ventkanaler och avlopp i taket på bottenvåningen så måste du sannolikt ta en del hål i mellanbjälkarna och då blir det ännu svårare.

3. Jag har sett en del villor där man valt att klä insida yttervägg med råspont med klyvyta för att sedan lasera. Det blir snyggt, och sponten gör att det inte slår sig eller glipar allt för mycket. Dock behöver inte villor uppfylla REI60 vilket bottenvåningen på ett tvåplans flerfamiljshus måste. Något av det dyraste man kan köpa är brandskyddsmålning av trä, och då har jag endast köpt för att få acceptabel tändskyddsklass. Att måla dina brädor (inte plankor) med den mängd brandskyddsfärg som krävs för att väggkonstruktionen ska uppfylla REI60 och dessutom till en rimlig kostnad är bara att glömma. Att brädorna efter målning kommer att krympa och svälla (sprickor i brandskyddet) gör det än mer otänkbart. Att hitta ett vettigt motiv till att i ditt fall använda annat än gipsskivor går inte. Att tro att det skulle löna sig att klä insida stomme med bräder och sedan få den väggen att uppfylla gällande krav genom att smeta på gipsputs är galet. Inte ens materialmässigt blir det billigare än två lager gips, och det är dessutom mkt mer arbete.

4. En yttervägg i ett flerfamiljshus ska också uppfylla ljudkrav. Med trästomme liknande ditt koncept så brukar det gå åt en utvändig tung vindskyddskiva bakom utvändig träpanel samt dubbla skivor på insidan. Detta om det finns lite trafikbuller.

Du säger 7000 kr/m2 nyckelfärdigt. Jag säger att det inte går om man ska uppfylla gällande krav. De hus liknande din idé som vi byggde kostade kunden ca 15 000 kr (totalt 40 st lägenheter i 10 huskroppar). Ex moms och ex byggherrekostnader så för kunden kostade det kanske 35% ytterligare. Prisläge 2007. Och vi lade mkt krut på att göra det så billigt vi kunde då vi naturligtvis ville maximera vår vinst. Dock betalade vi avtalsenliga löner och anlitade fackfolk för installationer för att uppfylla lagar och regler.
 
R
Jag är helt på de klara att alla delar är inte undersökta, eller kollade.
Men att hitta nya vägar på ett givet problem är min styrka ( har läst en del problem till betydligt billigare än originalet) botten led ljud är jag inte bottnat än men har några idéer om man av skulle kunna göra.

Det finns så mkt vi inte kan om olika saker så mitt jobb kommer att fortsätta.
Men vist efter allt är undersökt så kanske det inte går att bygga til dom pengar som jag hoppas på
 
Ribons skrev:
Jo gips är billigt, tror de ligger på ca 9 kr kvm.en man måste ha något bakom.
Ribons skrev:
Jag köper virke för 1600 kr kbm, så byggmax är dyra
Det är ju jättebra att du kan handla byggmaterial för halva priset jämfört med Byggmax. (Du skulle rent av kunna starta en tråd om just det. Det är säkert jättemånga som är intresserade.)

Men planken är fortfarande fyra gånger så dyra som gipset.
 
R
Jo men om du nu bara vill ha gips som vägg så är de upp till dig, själv vill jag kunna hänga upp nått på väggen åxå..... tänk innan du svarar
 
Gipsexpander M5 klarar 40 kg belastning i enkelgips, och kostar 6.50 på classe.
Vill du bygga billigt, eller vill du bygga på ditt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.