http://www.lantbruk.com/lantbruk/tusentals-landsbygdsbor-blir-snart-utan-bredband


Avveckling av landsbygdens telefonnät i 29 kommuner 2016

Andel som blir utan nät i varje kommun:
Nordanstig: 67
Eksjö: 64
Finspång: 50
Ockelbo: 48
Östhammar: 47
Sjöbo: 47
Tidaholm: 45
Lindesberg: 43
Dorotea: 36
Ljusnarsberg: 34
Surahammar: 27
Vindeln: 27
Lycksele: 25
Sala: 23
Köping: 23
Ydre: 22
Skurup: 22
Fagersta: 19
Skinnskatteberg: 17
Västerås: 14
Hallstahammar: 14
Kävlinge: 10
Trelleborg: 9
Lund: 8
Nora: 8
Grästorp: 7
Ekerö: 6
Ystad: 5
Helsingborg: 4
 
Det har tagit tid och de som i artikeln verkar vara förvånade är nog mera av den sorten att de inte vill erkänna att detta var allmänt känt. Redan 2009 fick vi information om planerna att 50.000 anslutningar beräknades avvecklas och 2010 skulle teknik testas i tre pilotkommuner som var Årjäng, Flen och Vetlanda.
När domslutet kom att Telia fick göra så fick PTS uppdraget att säkerställa kommunikation till de som inte kunde nås med teknik enligt marknadsmässiga kostnader. Det ska finnas pengar hos PTS att hämta för speciallösningar.
Jag ska villigt erkänna att jag trodde att man kommit längre i avvecklingen då planen för genomförandet var 5 år, dvs klar 2016.
 
Och utöver orter där man släcker kopparnätet helt har man även börjat montera ner ADSL-utrustning här och var, även i tätort, så att förlita sig på bredband via telejacket är ett tveksamt val oavsett var i Sverige man bor.
 
Problemet är att det inte finns någon fiber att få än.
 
hsd
Fel är begånget då man monterar ner utan att ha ersättningsteknik på plats
det rimliga vore krav på fungerande telekomunikation innan avveckling får ske
 
  • Gilla
byggarätt och 4 till
  • Laddar…
Vem skall kravet på fungerande telekommunikation ställas till? Vilken aktör kan anses ha skyldigheten att hålla kopparnät+ ADSL snurrande? Berörda myndigheter har bedömt att de lösningar som finns uppfyller minimikraven.
Surt att bli utan den lösning man trivs med såklart, men skyldighet funkade på monopoltiden. Nu har vi vant oss vid vad konkurrensen gjort för utvecklingen på mobilsidan. Äta kakan och ha den kvar?
Inte så att jag hurrar över nedmonteringen, men det är en naturlig utveckling.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
vad jag vet så klarar de sig om utrustning finns och kan kopplas in. Sen att det ändå inte fungerar i vissa delar av landet är bara en olycklig omständighet ingen kan råda över.........
 
-MH- skrev:
Problemet är att det inte finns någon fiber att få än.
Alternativ tekniklösning finansierad av PTS behöver ej vara fiber utan skulle nog bli radiobaserad.
 
hsd skrev:
Fel är begånget då man monterar ner utan att ha ersättningsteknik på plats
det rimliga vore krav på fungerande telekomunikation innan avveckling får ske
Har prövats rättsligt av PTS där man inte kunde kravställa på enskild operatör att oberoende av kostnad tvingas leverera lösning.
 
Jag undrar hur de tänkt lösa trygghetslarmen, den tekniken är beroende av fast telefoni.
 
MissAnpassad skrev:
Jag undrar hur de tänkt lösa trygghetslarmen, den tekniken är beroende av fast telefoni.
De nya trygghetslarmen använder mobilnäten, många kommuner har redan bytt ut de kopparanslutna. Det finns även IP-baserade, men man vill helst inte vara beroende omsorgstagarnas anslutningar.
Merparten av larmen har uttag för anslutning av extern antenn.
Det fanns kritik sedan tidigare gällande de kopparanslutna då man inte kunde övervaka dem kontinuerligt utan gjorde t.ex. provringning av dem en gång/dygn. Och även att omsorgstagare inte hade telefonabonnemang vilket krävdes för att kunna få ett larm. Så det fanns redan krav på kommunerna att ersätta kopparanslutna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I vår sommarstuga avvecklades koppartråden förra sommaren och vi fick gratis gå över till något som heter Telia Mobil Bas. Det är i princip ett mobilt bredband med inbyggt telefonjack. Vi kopplar in en vanlig telefon i den och ringer precis som vanligt. I abonnemanget så ingår även bredband med 0,5 Gb med 10/1 i hastighet. Den enda nackdelen som jag har hittat är att jag måste ha ström för att ha telefon och om jag hade varit fast boende så hade jag nog införskaffat en UPS för att ha lite ström till den när det är strömavbrott.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hsd
AndersS skrev:
Har prövats rättsligt av PTS där man inte kunde kravställa på enskild operatör att oberoende av kostnad tvingas leverera lösning.
Så är det, men telekommunikation är ju en del av infrastrukturen och därför bör inget nedmonteras/avvecklas innan den nya tekniken finns
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
S
Olsin skrev:
I vår sommarstuga avvecklades koppartråden förra sommaren och vi fick gratis gå över till något som heter Telia Mobil Bas. Det är i princip ett mobilt bredband med inbyggt telefonjack. Vi kopplar in en vanlig telefon i den och ringer precis som vanligt. I abonnemanget så ingår även bredband med 0,5 Gb med 10/1 i hastighet. Den enda nackdelen som jag har hittat är att jag måste ha ström för att ha telefon och om jag hade varit fast boende så hade jag nog införskaffat en UPS för att ha lite ström till den när det är strömavbrott.
0.5Gb räcker ju iallafall till ett par låtar på spotify, kanonbra!
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Olsin skrev:
I vår sommarstuga avvecklades koppartråden förra sommaren och vi fick gratis gå över till något som heter Telia Mobil Bas. Det är i princip ett mobilt bredband med inbyggt telefonjack. Vi kopplar in en vanlig telefon i den och ringer precis som vanligt. I abonnemanget så ingår även bredband med 0,5 Gb med 10/1 i hastighet. Den enda nackdelen som jag har hittat är att jag måste ha ström för att ha telefon och om jag hade varit fast boende så hade jag nog införskaffat en UPS för att ha lite ström till den när det är strömavbrott.
Det är inte så att "lådan" ni kopplar in telefonen i drivs på 12 volt eller annan svagström?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.