Har ett sovrum och badrum liggandes nära varandra. Har luftvärmepump men behöver kompletteringsvärme.

Gott om lediga 10A säkringar i elcentralen.

Vill koppla in 1 st 2-fas 400v ca 1000w element i badrum och 1 st 2-fas 400v ca 1000w element i sovrummet.

Dessa ligger väldigt nära varandra så det är lockande att parallellkoppla vidare från dosan vid ena elementet till det andra. Är det ok att göra så?
 
Ja, räkna med ca 60-70 Watt/m2 när du väljer elelement så får du "rätt" effekt.
 
Inga problem. En tvåfasgrupp avsäkrad med 10 A kan du koppla in 4000 W på.
 
Ska du dra en ny matare från centralen? Dra i så fall en 5G1,5 och använd t. ex. L1 och L2 till första radiatorn och L1 och L3 till andra så delar du upp belastningen lite mer.
 
Detta är också ett fall där en JFB rekommenderas för badrummet, som även täcker elvärmen. Det kan ju bli två eller tre olika faser i badrummet. Det krävs ett trippelfel för att det ska bli farligt men ändå, det får inte hända i ett badrum. Faktum är att JFB blir ett krav då man knappast kan se detta som underhåll.
 
  • Gilla
Smedsbo105
  • Laddar…
JFB skall installeras i samband med att jag byter central.

Rent praktiskt drar man 5g 1,5mm till båda elementen och kopplar in på olika faser och låter fastråd som inte används bara sitta i en "sockerbit" typ?
 
Dom allra flesta element har kopplingsdosor med extra "tomma" plintar.
 
Man kan välja ett klass 2 element i badrummet. Då blir elsäkerheten i elementet oberoende av övrig elanläggning.
 
Müssli skrev:
Ska du dra en ny matare från centralen? Dra i så fall en 5G1,5 och använd t. ex. L1 och L2 till första radiatorn och L1 och L3 till andra så delar du upp belastningen lite mer.
En femłedare är ganska tjock om den skall förläggas utanpåliggande. kablar med 3 eller 4 ledare är betydligt snyggare.
 
O
Dumt å dra en 3 ledare tycker jag. 4 ledare är bara onödigt dyrt. Så väldans fult blir det inte om man klamrar snyggt, det är viktigare än huruvida kabeln är tjock eller inte.
 
Tobbe_3 skrev:
Man kan välja ett klass 2 element i badrummet. Då blir elsäkerheten i elementet oberoende av övrig elanläggning.
Ja en dubbelisolerad apparat får nog anses bättre än en skyddsjordad, mycket bättre då man inte blir beroende av en komplicerad och felbenägen skyddsjord i den fasta anläggningen som kräver många A4-sidor för att dimensionera rätt osv osv. Det är faktiskt den enda skyddsåtgärden som är helt självbärande, utan "hjälp" av yttre funktioner som skyddsjord och transformatorer etc.

Ett dubbelfel blir dock lika farligt i båda dessa, och det påverkar inte kravet på JFB.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Under badrummet och resten av huset finns källare med inkommande el och gamla centraler. (Husets största central sitter dock inte i källaren utan på plan 1.)

En mkt smidig lösning vore att ha badrummet (och eventuellt kök) på en egen liten ny parallellkopplad central i källaren under badrummet med jordfelsbrytare o.s.v.. Är detta en vanlig lösning eller bara dumt? Alternativ är en central på innervägg i badrum men central in mot kök inte in mot badrummet.

Parallellkoppla på samma sätt som i https://www.byggahus.se/forum/el/269168-koppla-elmatare-5.html #66.

På bilden nedan är inkommande i denna "genomkopplingsscentral i källaren" eller vad jag skall kalla det nere till höger. Utgående som går vidare upp till centralen på plan 1 är svarta kabeln uppe till höger. Jag tänker rycka ut svarta kabeln och in med den i A-box enligt ovanstående tråd. Sedan ny kabel från A-box till ny central till badrummet. Sedan ny kabel till befintliga centralen.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hade det funkat?
 
Absolut, så brukar man göra - en parallell central bredvid.

Du har ju gott om lediga säkringar i den gamla centralen så du har kanske funderat på att endast sätta JFBn i en separat kapsling? Men då vill du nog inte ha med centralen på övervåningen på denna JFB vilket skapar lite praktiska problem i den gamla centralen på bild.

Det är endast två utgående grupper från denna central så du kanske även funderat på att ersätta den helt och hållet med en ny?

Att förgrena huvudledningen som i den andra tråden är väl helt i sin ordning, men en skarv är en skarv - en extra felkälla. Du har ju lediga skruvar på fasskenorna där kabeln till den nya centralen skulle kunna utgå ifrån. Du behöver bara skaffa överfallsklämmor, vilket kanske inte är så bara då dessa nog endast kan hittas i gamla skrotade centraler..

En bild på en gammal central brukar inspirera till finn fem fel, och här ser jag både en blå och en röd inkommande kopplade till samma PEN-skena. Hur kommer det sig? Centralen kan väl inte matas med TN-S som här mot reglerna görs om till TN-C?

Lådan under ser inte ut att användas, och den svarta är inkopplad på PE-skenan?
 
Det enklaste är att ersätta den gamla centralen med en modern norm central. Den kan lätt förses med jordfelsbrytare och fördelningsplinter eller säkringar för undercentraler. Vilken lösńing man väljer beror delvis på kabelarea till undercentraler. Använder man 5 G 2,5 mm2 , då bör den vara av säkrad med max 16 a. Väljer man 6 - 10 mm2 , då kan den ofta anslutas direkt i en förgrening.
 
Redigerat:
Ja finns möjligheten är det rekommendabelt att se över helheten där delar syns på bilden, lurigt att som ovan vid gammalt material av den typen göra ett bra jobb.

Och i finn fem fel ser jag som mest allvarligt den (om det syns rätt på bilden) felaktiga kopplingen av gruppernas PE och N under samma klämma per grupp på de gamla frånskiljbara plintarna. Ett glapp där som lätt kommer om porslinet spricker eller skiljeskruven lossnar så är skyddsjorden garanterat på 230 V vid belastning inget halvdant som ofta vid PEN-brott.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.