Detta är alltså din huvudcentral som matar undercentralen i boden som elmätaren ska installeras i? Och utgående ledning till undercentralen är de svarta tunna ledarna som skymtar under de grova grå på fasskenorna?

Eftersom utgående ledning är oskyddad men sitter efter huvudbrytaren kan man diskutera ifall det ska kallas huvud- och undercentral eller om det är två parallella huvudcentraler. Har någon tittat på dimensioneringen av denna ledning till undercentralen? Nu har du ju tänkt byta ledningen, men vilken area behöver du - har du kollat det?

Om du fortsättningsvis har tänkt att låta utgående ledning brytas av HB i denna central så ska N kopplas till (tas från) N-plinten och PE tas från PE-plinten.

Om du väljer att koppla utgående ledning före HB i denna central, då ska både N och PE kopplas till (tas från) PE-plinten. Den N-plint du har i huvudcentralen är ju dedikerad till de grupper som centralen betjänar. En installation av JFB kommer att bli fatal för undercentralen eftersom faserna inte bryts av JFBn, endast nollan! Detta fall liknar det där du "dosar av" innan centralen som du frågade om. Men vi lämnar detta alternativ nu eftersom det är opraktiskt.

Du måste kontrollera inkommande PEN till centralen, om du behöver flytta den till PE-skenan eller om förbindelsen är så bra att det bara medför en onödig risk att röra den. Den ska egentligen sitta på PE-skenan, men som sagt... Ger du dig på att flytta den behöver du en bra klämma, de enkla skruvar som sitter på PE-skenan duger inte, det ger en sämre lösning än vad du har just nu. Du behöver ett tvåskruvsöverfall, en "bricka" med två skruvar, på var sida. Eller en annan motsvarande bra klämma. Det ser ut att finnas plats till vänster på PE.

Det är heller inte så bra att fasledarna delar klämma på fasskenan. Där skulle du också behöva nya klämmor. Kanske finns en gammal central att tillgå som du kan sno klämmor från?
 
Bo.Siltberg skrev:
Om du väljer att koppla utgående ledning före HB i denna central, då ska både N och PE kopplas till (tas från) PE-plinten. Den N-plint du har i huvudcentralen är ju dedikerad till de grupper som centralen betjänar. En installation av JFB kommer att bli fatal för undercentralen eftersom faserna inte bryts av JFBn, endast nollan! Detta fall liknar det där du "dosar av" innan centralen som du frågade om. Men vi lämnar detta alternativ nu eftersom det är opraktiskt.
Detta stycke förstår jag inte riktigt.

Har Kopplat på liknande sätt i en gammal tråd: https://www.byggahus.se/forum/el/184006-flera-undercentraler-till-samma-plint-3.html #32

Är detta felkopplat?
 
Nej, det är rätt kopplat där - det är inte samma fall. Du har där kopplat in utgående huvudledning som en vanlig grupp via säkringar, och då ska givetvis N tas från N och PE från PE. Centralen har ingen HB vilket kanske lurar dig?

Man kan tänka sig vilka vilka fel som kan inträffa om man grejar i matande central. Om centralen har en HB, man bryter denna och lossar på bygeln mellan PE- och N-skenan, vad kan hända då? Finns det utgående huvudledningar där faserna är inkopplade före HBn så får man se upp. Man får i detta fall naturligtvis inte heller lossa på inkommande PE(N) eftersom strömmen till nästa central inte är bruten.

Centralen i din andra tråd har ingen HB, så ska man greja där måste strömmen brytas tidigare, vilket då även bryter efterföljande centraler.
 
Ok så kan man på nåt sätt säga att det är en viss säkerhetsaspekt i att parallellkoppla centraler efter huvudbrytaren i respektive central?

Om jag ändå skulle fundera över alternativet att dosa av matarkabeln som kommer in till "huvudcentralen" så den delas till "huvudcentralen" och undercentralen. Då kan jag byta ut båda dessa centraler till normcentraler med jordfelsbrytare o.s.v.

I denna nya dosa skall då alltså inkommande 4 ledad kabel grenas av till två 5 ledade matarkablar en till varje central.

I dosan typ A-box 100 skulle då PE + N i utgående 5-ledade kablar kopplas under samma plint som PEN från inkommande 4-ledad matning helt enkelt?

För att krångla ytterligare kommer 4 ledade inkommande kabel i dosan från en tidigare central där den är parallellkopplad efter HB.
 
Ja det är rätt uppfattat.
 
Här kommer en enkel skiss på koppling från en fyrledarkabel till två femledarkablar i extern dosa.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack inga problem att bunta ihop massa 10mm2 och 6mm2 under samma plint i en dosa (PEN + 2st PE+N)?
 
Novisfixaren skrev:
Tack inga problem att bunta ihop massa 10mm2 och 6mm2 under samma plint i en dosa (PEN + 2st PE+N)?
Här finns en bild från en tidigare tråd där man ser hur det kan göras riktigt bra i en tillräckligt kvalificerad dosa: Avgrening TNC-TNS.
 
  • Gilla
Diggger
  • Laddar…
Jag tänker mig dosan på bild.

En Spelbergs A-Box 100.
För varje "sammankoppling" har den 2 skruvar som gemensamt tar 4x10mm2. Alltså 20mm2 per skruv?

Kan jag lägga inkommande PEN + 1st utgående nolla under 1 skruv = 16mm2 och 2st utgående jord + 1st nolla under den andra skruven=18mm2?

Eller är det bättre att bygla mellan skruvarna och köra PEN på en skruv som byglas till 1st skruv för nollor och en skruv för jord.

Ett av mina rörigaste inlägg men ...

1438487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tydligare lösning är att bygla över PEN/PE kopplingsklämman till en klämma märkt N. Den byglinglingen görs med en blå kabelstump.
Det mest korrekta är en PEN klämma som delar upp sig till en PE respektive en N klämma. Denna delning utförs med en gul/ grön respektive blå kabelstump.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok

PEN-klämma som delar upp sig till en PE respektive en N klämma är inte görbart med den plint som finns i A-boxen, om inte jag tänker helt fel. För jag kan väl inte dra hälften av koppartrådarna till en N-plint och hälften till en PE-plint?
Hur gör man med PEN trådarna? Lindar man bara eltejp runt?

Lösningen att bygla över PEN/PE kopplingsklämman till en klämma märkt N hade ju funkat helt klart.

Sen kan det ju va smidigt att i framtiden få plats med ytterligare en parallellkoppling i centralen till ytterligare en central.
 
Den sista lösningen var lite överkurs.

Den kopplingspunkten kring PEN är anläggningens mest säkerhetskritiska kopplingspunkt.
 
Redigerat:
ok men kan man ens göra såhär:

PEN-klämma som delar upp sig till en PE respektive en N klämma är inte görbart med den plint som finns i A-boxen, om inte jag tänker helt fel. För jag kan väl inte dra hälften av koppartrådarna till en N-plint och hälften till en PE-plint?
Hur gör man med PEN trådarna? Lindar man bara eltejp runt?
 
Du menar om du behöver isolera skärmflätan som utgör PEN? Du måste inte då boxen inte har några ledande delar den kan komma i kontakt med. Men det är absolut inte fel med tejp. Vill du vara övertydlig drar du sedan grön/gul märktejp över med en snutt blå i änden så blir den korrekt märkt som en PEN.
 
Jag menar om jag kan dela PEN flätan i 2 delar och dra en del till en nollskruv och en del till en jordskruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.