Lite reflektioner gällande trådantal och färger:
L1:1 har två svarta trådar (bättre med extern skarvplint)
L2:1 har två svarta trådar (bättre med extern skarvplint)
L3:1 har en svart tråd
L1:2 har en svart tråd
L2:2 har en blå FK (ej ok)
L2:3 har en röd tråd (inte optimalt)
L3:1 har en blå FK (ej ok)
L3:2 har en svart FK
L3:3 har en blå FK (ej ok)
Sedan finns det sju blåa nolltrådar, åtta/nio gulgröna skyddsjordtrådar.

Med anledning av sju nolltrådar till nio säkringar (varav två har var sin extratråd) & tre säkringar som har blå tråd så går inte ekvationen ihop med antalet tvåfasgrupper (400V) (utan nolla) och enfasgrupper (230V).

Med tre tvåfasgrupper utan nolla (med EKx-kabel som blå får användas som fas) så finns det bara tre säkringar kvar till enfasgrupper.
Detta medför att det bara i så fall skulle varit tre blåa nolltrådar (fem eftersom två säkringar har dubbla trådar).
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Novisfixaren skrev:
Kopplar nog in mätaren nu. Sen är det frågan om inte det är centralbyte som gäller..
Det är bättre att ta ett helhetsgrepp med en gång, annars finns det risk att centralbytet och översynen (utbytet) av blå fk som fastråd inte blir av.
 
Oj vad ambitiöst tack!

Ska kolla närmare men vet 3-fas spis och slinga med "stora" 400 volts element är inkopplade...

3 säkringarna i mitten har jag ingen säkring i för de går till slingan med element tror jag. Numera har jag luftluftpump så har tagit ur säkringarna som jag har för mig var till elementen.

Men ska kika närmare.
 
Nu blev det ännu mer frågetecken.
Två scenarier;

Scenarie ett:
Spisen längst till vänster, det ger två enfasgrupp som har blå FK som både fas och nolla.

Scenarie två:
Spisen längst till höger, det ger att den har två faser och nolla utav blå FK.
 
Novisfixaren skrev:
Oj vad ambitiöst tack!

Ska kolla närmare men vet 3-fas spis och slinga med "stora" 400 volts element är inkopplade...

3 säkringarna i mitten har jag ingen säkring i för de går till slingan med element tror jag. Numera har jag luftluftpump så har tagit ur säkringarna som jag har för mig var till elementen.

Men ska kika närmare.
Det finns en del tyder på ett tidigare " hempul" i den installationen.
 
Demmpa skrev:
Nu blev det ännu mer frågetecken.
Två scenarier;

Scenarie ett:
Spisen längst till vänster, det ger två enfasgrupp som har blå FK som både fas och nolla.

Scenarie två:
Spisen längst till höger, det ger att den har två faser och nolla utav blå FK.
Det kan vara så att spisen är felkopplat och går på " halvfart"
???
 
Demmpa skrev:
Med anledning av sju nolltrådar till nio säkringar (varav två har var sin extratråd) & tre säkringar som har blå tråd så går inte ekvationen ihop med antalet tvåfasgrupper (400V) (utan nolla) och enfasgrupper (230V).
En nolla kanske går till en nattsänkningsfunktion på elementen?
 
I spisuttaget:
L1: blå
L2: blå (dock annan blå färg)
L3: svart
Jord: gulgrön
N: tom

Olika delar av spisen släcks när jag drar ut de tre porslinssäkringarna på höger sida.
Alla tre säkringarna verkar påverka spisen på något sätt.

Hmm gör det er klokare?
 
På vänster sida är bara diverse uttag och belysning. Samtliga 1-fasgrupper.
 
Spismatningen har två fel färger plus saknad nolla. Med dagens färger skulle det varit L1=brun, L2=svart, L3=grå, N=blå & jord=gulgrön. Tidigare (ca 70-00) var det svart, brun, vit för faserna.

Den ena blåa går att flytta till nollan, den andra blåa byts ut till två andra färger (svart, brun, grå). Innan bytet så måste det kontrolleras så att det är rätt area på alla trådar till spisuttaget, normalt drar man 2,5kvmm till spisuttaget så att det går att avsäkra spisen med 16A.
 
Ok såg nån annan tråd om att det var ganska vanligt att man kopplade såhär tidigare alltså snålat in på nollan?

Färgerna är ju otvivelaktigt fel.
 
Den installationen bryter mot många regler och praxis vad gäller upplägg. På vänster sida i centralen lägger man trefasgrupperna såsom spis m.m. I den högra delen lägger man enfas grupper.

En spis med 400 V elementspänning en kommer att slockna delvis eller minska effekten när en säkring tas bort. Det blir inga definitiva felfunktioner. Istället flyttar felfunktioner runt i spisen beroende vilka kombinationer av plattor och ugnselement som är aktiverade.
Här tillkommer en speciell risk som kallas " bakmatning" . Den medför att ledningar vars säkringar är borttagna kan spänningssättas via spisens element.

Är det problem att dra 2,5 mm2, då räcker 1,5 mm2 av säkrad 10 a. 5 st 2,5 mm2 kan vara ett problem att dra om röret är 16 mm eller( 15,3 mm gammalt mått).
 
Novisfixaren skrev:
Ok såg nån annan tråd om att det var ganska vanligt att man kopplade såhär tidigare alltså snålat in på nollan?
Den varianten funkade sålänge spisarna är konversionella ( ej induktion) och avsedda för enbart 400 V 2 eller 3 fas. Flertalet nyare spisar är byggda för 230/400 V istället och kräver alltid att nolla är ansluten i Sverige. I dom spisarna är alla element och ev. Induktionsgenerator byggda för 230 V som kan delas upp på 1, 2 eller 3 faser.
 
Tobbe_3 skrev:
En spis med 400 V elementspänning en kommer att slockna delvis eller minska effekten när en säkring tas bort. Det blir inga definitiva felfunktioner. Istället flyttar felfunktioner runt i spisen beroende vilka kombinationer av plattor och ugnselement som är aktiverade.
Här tillkommer en speciell risk som kallas " bakmatning" . Den medför att ledningar vars säkringar är borttagna kan spänningssättas via spisens element.
Förstod inte detta riktigt men ska åtminstone dra 5 ledare i rätt färger. Litet inputsat rör så får nog kompromissa ner till 1,5mm2 och 10A säkringar. Bara hoppas inte rördragaren lagt idiotiska böjar på röret. (Eftersom övrig elinstallation inte precis är bra i just denna del av huset). Eldragningen tror jag är gjord av elektriker då tidigare fastighetsägare använt elektriker till allt annat. Dock har jag inte stött på (haha stött på) liknande dumheter i andra installationer i fastigheten.
 
Lite förenklat..
Man måste alltid ta ur ałla tre säkringarna till spisen för att det skall bli spänningslöst. Så länge en säkring är isatt måste man betrakta alla kablar som spänningssatta, Det betyder att skruvgängan i centralen kan ha 230 V mot jord trots att säkringen är urskruvad.

Jag måste tyvärr ifrågasätta den elektrikerns yrkesskicklighet och kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.