Skulle man kunna koppla det såhär i A-boxen:

PEN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shiit alltså den här tråden tar aldrig slut. Kom ju på att jag vill ha in denna http://www.elbutik.se/dokument/FF ... A090618.pdf elmätare som skall mäta all ström som går i huset när man nu eventuellt ändå håller på.

Tanke: Liten DIN-kapsling under A-box. Inkommande matning från gruppcentral går först in i DIN-kapsling med elmätare. Fas kopplas på elmätare IN. Inkommande PEN dras bara genom DIN-kapslingen rakt in i A-box.

N på elmätare kopplas till N i A-box med 1,5mm blå fk kabel.
Faser UT på elmätare kopplas med 6 kvm fk kabel till A-box.

Har jag tänkt rätt eller finns det bättre lösning (speciellt för PEN)?

Vill inte gärna montera elmätare i mataränden vid gruppcentral då det känns onödigt att pilla på två ställen?..

A-box skulle då se ut såhär:
PEN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har många centraler, vilken menar du med ordet gruppcentral här? Den som sitter i uthuset och matar boningshuset?

Jag skulle i detta fall skippa A-boxen och enbart använda en normcentral för att inhysa elmätare och fördelning till källare och övervåningar. Du har själv bild på en lämplig fördelningsplint i ett tidigare inlägg.
 
Jo tack... ja det är den jag kallar för "gruppcentral"...

Du menar en normcentral för fördelning + elmätare och en annan normcentral för källarens och badrummets gruppsäkringar och jordfelsbrytare?

Men beskrivningen med att låta inkommande faser gå direkt i elmätare och PEN löpa vidare utan inkoppling i elmätare direkt till A-box samt koppla en blå FK 1,5mm Nolla från elmätare till A-boxen hade varit ett korrekt alternativ?
 
Nja...varför? Ser inge bra ut i mina ögon. Elmätaren får sin strömförsörjning från två olika håll vilket nog går att se som ett formellt fel. Du kanske redan har inhandlat A-boxen och vill använda den? Svårt att se hur man skulle få ihop den med en elmätare. Allt skulle behöva in under samma skal för att inte se konstigt ut, eller att du skarvar PEN i elmätaren - det ska finnas en lämplig plint för det.

Och ja, en kapsling för elmätare & fördelning och en kapsling för elcentralen i källaren. De kan sitta kloss i kloss om det passar.

Som nämnts kan du också stoppa in allting i en och samma kapsling, det har både för och nackdelar. Det viktiga här är att avgränsa de två delarna så att det blir tydligt vilket del som huvudbrytaren frånskiljer och vilken del som fortfarande är driftsatt. Egentligen ska huvudbrytaren frånskilja allt som finns under locket.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bestäm först vilka funktioner du vill ha. Kopplingen på trådnivå får lösas i nästa steg.
Om möjligt bör man jobba med TN-s system mellan centralerna. Det kan tyvärr bli svårigheter om markförlagda ledningar enbart är 4 ledare( t.ex. ekkj 3 x 6 + 6). Man får aldrig "gå tillbaka" till TN- C efter att man splittat upp en TN-c matning till TN-s

Försök att hålla hela projektet i en tråd. Genom att skapa flera trådar kan du få " dåliga" svar eftersom man inte ser hełheten.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Ja, jag föreslog ju en 4x18 central. Då är det gott om plats för fördelningsplintar mm. Man kan ha elmätare och fördelningsplint på översta raden, lämna nästa rad tom och sedan koppla källare mm på de två nedersta raderna.
Den uppdelningen borde vara tillräckligt överskådlig, speciellt när man sätter HB på tredje raden. Fördelen med en normcentral är att den är hyfsat säker även med locket av, så man slipper bryta allt bara för att jobba med källarens el.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har bestämt mig för att inte ha fördelning och källarens förbrukare i samma central så då får det bli 2 centraler som ni säger. A-box är inte inhandlad ännu så vi skippar den.

Ni med mer erfarenhet till fördelningscentralen vad för produkt är lämplig? Vill helst ha gott om utrymme är ju grova kablar som skall pysslas med.

All markförlagd kabel är 4-ledad, samt kabel mellan centraler. Tänkte bara använda 5 ledare från nya fördelningscentralen till den nya källarcentralen där jordfelsbrytare och automatsäkringar finns.

Hur byglar jag mellan PE och N tydligast på fördelningsplinten. Svart 10mm fk kabel bara?

Är det enklast att i fördelningscentralen inte ha någon huvudbrytare alls och gå in med inkommande matnings faser direkt i elmätare, sedan ut från elmätare till fördelningsplintens faser.

Inkommande PEN går direkt till fördelningsplinten INTE till elmätare?

Sedan kopplas N till elmätare med 1,5mm fk till fördelningsplintens Nolla?

Tar aldrig slut vad anser ni om kapslingsklass i källaren? Står i samma "rum" som bland annat hydrofor till egen brunn ..
 
Jo det kan tänkas .... Kanske en enda kapsling ...
 
Du virrar mycket kring din anläggning, och nu är den tydligen redan ett riktigt hopkok om man ser till översiktsbilden tidigare med de olika centralerna. Gör som skrevs tidigare och slå fast vad du vill åstadkomma, kanske även med hur det ser ut i huset där kanske kommande jobb kunde dra samman delar där på ett vettigt sätt.

Om du ska in med en mätare får du glömma Aboxen, du kan tänka igenom vad Bo skrev om en separat del som fördelar eller som tommib skriver med en gemensam större kapsling båda ok. Bara en fråga om hur man kan utföra det bra med vad man har att spela med och hur mycket man vill förändra för att nå fram.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Några synpunkter kring delfrågorna.. :)
 
1. IP-klassen styrs av hur fuktigt eller dammigt det är i källaren. Normalt är nog väggarna torra va? Om det är fuktigt, blir imma, så krävs IPX1 eller högre, och då får du välja bland IP65-kapslingar - det verkar inte finnas så mycket däremellan. Likaså är det väldigt dammigt så kan det krävas IP5X eller högre. Det kan dock vara svårt att hitta en riktigt stor IP65-kapsling så du får kanske ta två i alla fall. Leta på www.elbutik.se etc.

2. Alla normcentraler är i stort sett lika, det kan skilja lite o kopplingsutrymme mellan olika fabrikat. Det finns nog ingen som är olämplig, men jag har ingen favorit heller.

3. 5 ledare från nya fördelningscentralen till den nya källarcentralen där jordfelsbrytare och automatsäkringar finns, resten 4-ledare är ok.

4. Bygla PE-N på fördelningsplinten med en blå ledare, det är ju en nolla! Samma area som fasledarna.

5. Varje elcentral ska ha en brytare, men fördelningscentralen med elmätare ligger kanske i gråzonen. Jag ser inget krav på en HB där.

6a. Inkommande faser -> elmätare -> fördelningsplint.

6b. Inkommande PEN kan antingen skarvas i elmätaren eller kopplas direkt mot fördelningsplinten med en sep nolla till elmätaren, beroende på hur den ser ut och vad som är lämpligt. 1.5 mm² räcker.

Jag tror det var alla frågor.
 
Tusen tack! Yes alla frågor!

Hur menar du med att skarva PEN i elmätaren?..
 
tommib
Hager Vector är IP65 och finns som 3x18 eller 4x13. Nu är jag ju som sagt inte elektriker men många uttrycker stor förtjusning över Hagers snabbplintar och det är också gott om utrymme bakom skenorna att dra tråd, speciellt när man jämför med t.ex. Eldon DBQ.

Med tanke på hur allvarligt ett PEN-brott är så skulle jag vilja ha den på en separat plint. Den du länkade till tidigare är väldigt trevlig och säker (2 skruvar per anslutning) så den skulle jag välja. PEN in på gröna plinten, vidarematning till nästa central samt bygling till nollan. En anslutning kvar som då går till källarens central.

När jag tänker på det skulle jag valt en treradig Vector. Jag skulle satt fördelningsplint och elmätare på första raden, ingenting på mittenraden och källarens el på nedersta raden. Överskådligt och tydligt. Med denna lösning skulle jag ha en separat PEN-plint innan fördelningsplinten, den du länkade till finns även som separata.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ingen PEN koppling, skarvning på mätaren bara så kan du välja bland ovanstående förslag. Och vill du ha riktigt fin normkapsling kan du söka bland sortimentet från samma tillverkare som gör A-box, kanske lite svårare att hitta bland de vanliga nätsäljarna mot konsumenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.