Hur tänker du separat PEN-plint? Vad blir fördelen?
 
Vad menade du med detta: "Ingen PEN koppling, skarvning på mätaren bara så kan du välja bland ovanstående förslag"
 
tommib
Fördelen (i mitt tycke) med en separat PEN-plint blir att Det blir mer överskådligt hur det är kopplat när nu inkommande faser ska till mätaren först för att sen fördelas ut. Då blir PEN-plint + mätare första stället inkommande kabel "landar" på och därefter går faser + PEN vidare till den stora kopplingsplinten där de fördelas upp på utgående ledning och "ner" till källarcentralen. Man kan då också ta ut nolla till mätaren från den plinten och får en prydligare installation utan så mycket kablar som går fram och tillbaka.
 
Ok klarar jag mig på en Hager Gamma IP 30 central eller måste jag verkligen ha en Vector IP 65? Lite meck om alla grupper till källarcentralen skall ha förskruvningar t.ex.

Endast sommartid källaren kan tänkas bli lite fuktig.. Finns ingen kran som kan spruta vatten. Endast läckage i kopplingar till hydrofor kan förorsaka vatten...
 
Novisfixaren skrev:
Vad menade du med detta: "Ingen PEN koppling, skarvning på mätaren bara så kan du välja bland ovanstående förslag"
Man skarvar inte PEN ledare på t.ex. elmätare. PEN ledaren har såpass höga krav på kontinuitet att man vill ha den på speciella plintar. En mätartekniker skall inte behöva ansvara för kontinuiteten hos PEN vid ett mätarbyte.

Jag tycker att du skall överlåta detta jobb till en elektriker. Elektrikern gör ett flertal moment som inte märks iform av olika egenkontroller och tester. Du är för osäker på kablarnas olika funktion och systembyggnad för att kunna göra ett säkert jobb. Just den här typen jobb kräver goda elkunskaper för bli säkert och reglementsenligt. En liten felkoppling kan göra maskiners höljen spänningsförande och orsaka brandrisk.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
20160417_233311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här tänkte jag. Ber om ursäkt för den risiga bilden...

Inkommande kabel från höger i bild. Utgående stigare till vänster. Elmätare i mitten. Kabel (eller RK internt i centralen) till huvudbrytare resp PE-skena och JFB i källardelens central.

Överskådligt för någon som kommer efter och precis som Tobbe_3 säger så ligger PEN separat på en egen plint som inte behöver röras om man inte kopplar om just inkommande kabel.

Edit:

När jag tänker efter skulle jag även kunna tänka mig att dra en nolla från PEN-plinten till nollplinten på stora fördelaren. Det är visserligen lite ointuitivt när utgående matning är TN-C men det blir snyggare med TN-S-matningen till källarcentralen. Dessutom sparar det en utgång på PE-plinten om man vill lägga in en till utgående TN-S-matning till något annat från denna koppling.
 
Redigerat:
Ok kwh-mätarens nolla kommer alltså ifrån PEN-plinten också?
 
tommib
Jag skulle koppla så, det blir prydligast. Det spelar egentligen ingen roll exakt var man tar ut den (så länge det är före källarcentralens JFB) men eftersom jag skulle sätta PEN-plinten längst till höger och det tänkta flödet i anläggningen är åt vänster så blir det i mitt tycke bäst.

Om du vill efterlikna den nuvarande anläggningen mer så kan du sätta en huvudbrytare mellan elmätaren och fördelningsplinten. Jag skulle nog göra det, mest för att jag gillar att sektionera och att det får plats på en 13-modulers DIN-skena :)
 
Ok vad har du för åsikt om kapslingsklassen?
 
Hittar bara komplett fördelningsplint på elbutik.se ingen plint separat bara för PEN av samma sort?..
 
tommib
https://www.elbutik.se/product.html/fordelningsplint-al/cu-brun2x252x16?category_id=1863

Ligger på samma sida.... ;)

Du ska nog inte lyssna lika mycket på mig som på en elektriker när det gäller detta, jag är bara hempulare.
Om du ändå vill veta så skulle jag tagit en Hager Vector, med förskruvningar, men det är för att jag alltid överdesignar sådana här saker. Troligen går det utmärkt med vilken kapsling som helst i en normal källare. Så länge det inte rinner vatten längs med väggarna så kommer du inte få fuktproblem i kapslingen.

Om du vill vara extra tydlig kan du sätta två Vector ovanpå varandra, då har du fördelningen i den övre och källarcentralen i den nedre. Det finns kopplingsstycken som man använder mellan centralerna för att bibehålla kapslingsklassen. Det blir dock lite dyrare.
 
Vad säger ni andra är IP 65 ett krav eller inte?
Som sagt fuktiga somrar i källaren och hydrofor och vv-beredare finns. Dock inte i exakt samma "rum" som elcentralen. Inga kranar eller liknande så man kan inte spola vatten. Har sett kondens i källaren på sommaren i vissa delar på t.ex. hydroforens metallutor men aldrig på centralerna då de inte sitter vid yttervägg.

Ska ju in med en hel del nya utanpåliggande kablar så blir ett gäng med förskruvningar ...

Vad skulle man ge de gamla pjäserna för ip-klass? Beror kanske på hur täta förskruvningar m.m. är?
 
Enda kravet från mig är att du gör detta vettigt, dina trådar har utvecklats till en slalombana där du fått diverse hjälp i olika detaljer. Jag saknar dock nu med mer facit till hands tecken på att du egentligen greppar detta som en helhet och kan utföra det till alla delar korrekt.


Du ska inte ta detta som ett angrepp utan att kanske det bästa rådet i detta fallet är som vissa nämnt att du tar hjälp åtminstone i de första stegen här. På forumet brukar centralbyte läggas som över gräns för lämpligt hempul, jag kan många gånger hålla med om det och i ditt fall innebär jobbet du visat en hel del värre fällor än standardbytet.

De gamla delarna håller vad som då kallades S43 du kan översätta till nutida IP via Google men det blir overkill att ta motsvarande moderna. En sak jag funderat på har du gjort några av kopplingarna som syns på bilderna? Är det någon elektriker så undvik att anlita samma.
 
Det är sannolikt så att jag anlitar elektriker men jag vill trots allt ha lite kontroll över hur man kan göra och vilka alternativ som finns o.s.v. Jag gillar inte att helt lämna över saker i andras händer oavsett om jag vet att de är utbildade och mer kunniga än mig. Risk jag får folk på mig nu men jag är allmänt vetgirig.

Jag har inte gjort någon av kopplingarna det är förra husets ägare eller förhoppningsvis elektriker. Är det nån särskild punkt som du ser som dålig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.