Inkommande kommer underifrån svart kabel.

Ett himla virrvarv med gamla skåp många går matningen bara igenom.

Vet inte om ni kan utläsa något av bilden.

Att jag ville sätta en dosa berodde på att jag inte ville krångla med klämmor i gamla centralen.

Får jag lägga dubbla ledare under klämmorna på PEN-skenan vid t.ex. Röd och blå kabel till en ny central?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Med tanke på hur det där ser ut och hur få gruppledningar det rör sig om (förutsatt att det inte är några infällda installationer, men det verkar osannolikt) skulle jag bara byta hela rubbet. Som det ser ut skulle det räcka med att skarva den gruppledningen som kommer från höger för att få in alla ledningar i en ny kapsling.
 
Jag ger dig inga råd kring blå och röd kabel m.m. Dessa ledare bidrar till hela anläggningens elsäkerhet.
Man måste alltid veta hur det är kopplat inńan man lossar eller ändrar något kring PEN ledarna. Det kan vara en vidare koppling av PEN eller nolla till någon annan central. Det mittre skåpet måste också öppnas för att kunńa följa ledningsdragning.

Det bästa är att kontakta en elektriker som byter central och kopplar om matningarna.
 
Riva allt. Dosa ihop de 2 svarta tjocka kablarna i A-dosa sen ut ny 5-led kabel till en ny central som inrymmer befintliga grupper + badrum och jordfelsbrytare som bara rör källarens central.

Är det enklaste lösningen?

Känns bättre dosa ihop matarledningarna i en dosa inte i en normcentral? Tydligare? Eller är jag fel ute?
 
tommib
Det finns inget hinder med att gå in i en normcentral med inkommande matning och sedan vidaremata innan huvudbrytare men det är ju förstås (lite) mer överskådligt om det ligger separat.

Som sagt, ring en elektriker som får byta ut rubbet. Det är troligen lättast och billigast när du börjar räkna in tiden som en elektriker måste ta på sig för att förstå din gamla anläggning och göra ändringar i den...
 
Novisfixaren skrev:
Riva allt. Dosa ihop de 2 svarta tjocka kablarna i A-dosa sen ut ny 5-led kabel till en ny central som inrymmer befintliga grupper + badrum och jordfelsbrytare som bara rör källarens central.

Är det enklaste lösningen?

Känns bättre dosa ihop matarledningarna i en dosa inte i en normcentral? Tydligare? Eller är jag fel ute?
Är det inte elmätaren som sitter i det mittre skåpet eller är den och huvudsäkringarna placerade utomhus i separat i skåp idag?

Det blir väldigt svårt att ge några vettiga råd när du bara visar delar av anläggningen. Vilken storlek har huvudsäkringarna ? Vilka kabellängder rör det sig om? Vad finns det för behov av elmatning i källaren? Uppvärmning? Det är bara några av frågorna som måste besvaras innan man kan ge bra råd.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det ser ut enligt bilden:
Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det skulle kännas logiskt att vidaremata inkommande matning utanför centralen i separat dosa typ A-box men är det mer brukligt att man gör allt inom samma normcentral. med t.ex denna fördelningsplint innan huvudbrytare:
142579-43-2674666w_lSqJsm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är lite svårt att förstå vad du menar men om jag uppfattar det rätt är kabeln från "gruppcentralen" i översta bilden avsäkrad 25A där och sedan 20A direkt där den kommer in före huvudbrytaren till centralen i mittersta bilden.
Stämmer det?

Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt. Riv ut allt och ersätt med en normcentral i storleken 4x18 eller så. Då har du gott om kopplingsutrymme, expansionsutrymme för framtiden och plats för det du ska ha nu. Storleken ser ändå inte ut att spela så stor roll i det där utrymmet.
 
Japp så menar jag. Jag vill alltså riva ut även 20 A säkringarna i källaren då jag inte förstår vad de fyller för funktion.

Men du tycker jag gott kan göra all vidarematning inuti normcentralen inte utanför i en separat box?

I min värld hade jag gärna sett alla grova matningskablar i en egen box och sedan en central med jordfelsbrytare o.s.v. för sig?
 
tommib
Ja, jag tycker det. Men notera att jag inte är elektriker...
Om du vill ha alla grova matningskablar i en separat box så lägger du dem så. Det finns inget som säger att det inte skulle vara ok.
Säkringarna är troligen där för att skydda ledningen från överbelastning så dem skulle jag inte ta bort hur som helst utan att räkna på det. Du kan däremot sannolikt ersätta dem med dvärgbrytare i den nya kapslingen (men inte helt säkert). Just denna detalj avgör också om du kan koppla matningskablarna separat, det kanske behövs säkringar före vidarematningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nu med dina senaste bilder blir det klarare och möjligt att säga något om vad du kan göra. Att ta bort alla gamla kapslingar där är vettigt, ser ut som det tidigare varit inkommande och mätare där lådan med 20 A var mätarsäkring och oanvända under vänstra delen ut via jordkabel till andra byggnader.

Du har ett bra utgångsläge med den långa kabeln som nu är inkommande den räcker till ny sträckning utan krångel. Själv skulle jag dra den vidare uppe åt vänster och någonstans där nuvarande matning upp i huset gick in i gamla centralen sätta en tex Abox där de skarvas ihop och där man också tar ut matning till nya centralen i källaren. Då kan du sätta den nya där det passar bäst att få till anslutningar mot befintliga grupper och dina nya som tråden startade med.

Att hålla en stigaravgrening utanför centralen är bra men i många fall passar det fint även med plintar i normutförande om det finns plats och det har du iofs inget problem med, själv skulle jag hålla det utanför i ditt fall efter vad bilderna visar. Spara den högra centralen med grönaktigt lock om du kommer göra något jobb där du behöver robusta don den har ett modernare innanmäte där man kan hantera N-PE vettigt, synd att slänga något med närmast obegränsad livslängd i rätt sammanhang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
En liiiiiten trådkapning bara....

Varför skulle du hålla avgreningen utanför? Finns det någon regel som säger det eller är det en ren smaksak?
 
Jag kan alltså med gott samvete slopa 20A säkringarna också?

Jordkabeln till gruppcentral är ca 10m. Finns inga liknande 20A säkringar på någon av de andra dragningarna från gruppcentralen så de känns onödiga. Men nu tycker jag utan att veta om jag skall vara ärlig.

Jag gillar när matning sitter separat i en låda och man ser de tjocka svarta matarledningarna tydligt vart de går o.s.v. Därför jag är sugen på att göra fördelning i separat box.

Du menar låta grön central sitta kvar utan något inkopplat?

Generellt sätt kan jag vara lite emot att slänga ut gamla gedigna prylar mot nya plastkapslingar men det är väl bara att inse att det är enklast. Sitter ju massa skåp/boxar i källaren som uppenbart inte behövs ..
 
tommib skrev:
En liiiiiten trådkapning bara....

Varför skulle du hålla avgreningen utanför? Finns det någon regel som säger det eller är det en ren smaksak?
Det är nog mest en smaksak och sprungen ur hur man hanterar sånt vid lite grövre och större anläggningar. I TS fall och med de fina möjligheter som ges numera i normkapslingar via tex plinten på bild tidigare är det inget som hindrar. Man får välja mer efter ev praktiska saker med hur kablar kommer in och räcker till osv.
 
Novisfixaren skrev:
Jag kan alltså med gott samvete slopa 20A säkringarna också?

Jordkabeln till gruppcentral är ca 10m. Finns inga liknande 20A säkringar på någon av de andra dragningarna från gruppcentralen så de känns onödiga. Men nu tycker jag utan att veta om jag skall vara ärlig.

Jag gillar när matning sitter separat i en låda och man ser de tjocka svarta matarledningarna tydligt vart de går o.s.v. Därför jag är sugen på att göra fördelning i separat box.

Du menar låta grön central sitta kvar utan något inkopplat?

Generellt sätt kan jag vara lite emot att slänga ut gamla gedigna prylar mot nya plastkapslingar men det är väl bara att inse att det är enklast. Sitter ju massa skåp/boxar i källaren som uppenbart inte behövs ..
Du ska ta bort alla gamla lådor som syns på bilden, och du behöver inte tänka på 20 A säkringarna de var tidigare mätarsäkring och behöver något skyddas gör du det med säkring i matningsänden.

Att du sätter en separat box för dina matningskablar är bra, man kan göra på båda sätten och föredrar du ett av dem gör så jag tycker också det kan passa bra här.

Den gröna menar jag du kan lägga undan till dess du kanske gör något jobb tex utsatt läge eller ute där är såna riktigt bra, rätt hanterade överlägsna det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.