lt1cobra skrev:
Ja men om man kör diffusionsöppet så behöver man väl också köra med en isolering som är anpassad för det? Glas/stenull är väl inte lämpad då? Men... Jag kan ha fel?
Du har en poäng. En del menar att man ska ha isolering av organiskt material (som t.ex cellulosa) för att isoleringen ska kunna suga åt sig fukt och kunna släppa ifrån sig fukt. Sten/glasull kan inte hantera fukt utan det bildas små vattendroppar i isoleringen som tillsammans med annat skräp (damm och liknande) bildar mögelsporer.
Detta skulle kunna bli ett problem när man tilläggsisolerar ett gammalt hus utan dif.spärr där man då får fuktvandring inifrån och ut.
 
Så länge du inte har garaget uppvärmt hela tiden så ska du hoppa över plasten. Är det varmgarage så ska det plastas, men det finns många garage och hus som inte är plastade men är uppvärmda och det klarar sig ändå.
Det man ska passa sig för är att isolera för mycket när du inte har plast.

Knappast någon som använder celluosaisolering i garage vad jag hört:)
 
Just det, det är ju bara ett garage 😋
 
Nej det känns ju lite som man skulle kunna skita helt i ångbroms mm på insidan. mitt hus är från 1945 och där finns det inte en tillstymmelse av fuktspärr inte ens gips, och nå problem med fukt finns inte heller.

Jag kollade i monteringsanvisningen och där står det inget om att man måste ha eko-fiber

"Ångbromsen passar till alla hus där man vill ha en mer förlåtande konstruktion som kan andas. Egenskaperna lämpar sig extra bra till exempelvis fritidshus/ säsongsboende där uppvärmningen sker periodvis"
 
ironpower skrev:
Nej det känns ju lite som man skulle kunna skita helt i ångbroms mm på insidan. mitt hus är från 1945 och där finns det inte en tillstymmelse av fuktspärr inte ens gips, och nå problem med fukt finns inte heller.

Jag kollade i monteringsanvisningen och där står det inget om att man måste ha eko-fiber

"Ångbromsen passar till alla hus där man vill ha en mer förlåtande konstruktion som kan andas. Egenskaperna lämpar sig extra bra till exempelvis fritidshus/ säsongsboende där uppvärmningen sker periodvis"
Du kanske har timmerstomme i ditt hus och den klarar av att hantera fukten därav plastar man inte timmerkåkar vi renoveringar utan väljer annat isoleringsmaterial om man ska isolera.

Men det där med att ångbroms lämpar sig i hus där uppvärmningen sker periodvis är väl ändå fel. Det är då man kan få problem med kondens på fel sida av plasten. När det är varmare ute än inne.

Har man ouppvärmt ytrymme behövs inte plasten

Men
 
Jag måste rätta mig själv där, läste ångspärr hela tiden. Precis som Ironpower säger finns det 2 olika material, ångspärr som är tät plast och ångbroms som är helt vindtät men ändå delvis öppen. En Light av plasten☺
 
Äntligen helg så man får tid till garaget!
Taket är färdig-läktat och jag försökte även få till lite stabilitet i taket/carporten. Även efter monteringen av tvärstag osv så kan man får carporten att gunga i sidled om man ställer sig på taket och trycker med hela kroppen. Man kan säkert få taket att röra sig 1-2cm. Något man borde bry sig om???

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvärstagen skruvades med skruv som har två olika stigning på gängen. Tanken är att materialet i varje gänga ska dra sig mot varandra. Kommer dock inte ihåg vad de heter...
EDIT: Pondus hette skruven

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tipset från snickarna som jag skrev om tidigare
 
Redigerat:
  • Gilla
Mickeviking och 1 till
  • Laddar…
Om det där rör på sig, så får du nog leva med det. Det blir nog inte starkare än sådär. Jag skulle dock inte oroa mig allt för mycket, du har som sagt inte så stor vindlast på carportdelen (så länge du inte monterar väggar dvs, och ser till att montera ett innertak under takstolarna).
 
oas skrev:
Om det där rör på sig, så får du nog leva med det. Det blir nog inte starkare än sådär. Jag skulle dock inte oroa mig allt för mycket, du har som sagt inte så stor vindlast på carportdelen (så länge du inte monterar väggar dvs, och ser till att montera ett innertak under takstolarna).
Det är väl så jag tänker också att ett innertak hjälper till att motverka "paraply-effekt". Dock så funderar jag på att sätta en vägg på ena sidan, dock väldigt glest.
 
Ja, precis. Det är paraplyeffekten man vill undvika. Blåser det mycket där ni bor? Skulle i så fall sätta den glesa väggen på den sidan det oftast blåser ifrån, men det har kanske inte så stor betydelse.
 
Idag fick tiden ägnas åt däckbyte på div SUVar och kärror men det blev ett par timmar panel-spikning iaf.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Vilket fint garage du bygger!

Jag ska strax köra igång med mitt garagebygge som är en byggsats. Hade du någon rullställning eller liknande när du la taket? Jag funderar på att antingen köpa en rullställning eller bygga en av trä. Jag ska iofs lägga råspontluckor som ju är tyngre och besvärligare att få upp på taket jämfört med lös råspont som du har lagt va?

/lödarn
 
lödarn skrev:
Vilket fint garage du bygger!

Jag ska strax köra igång med mitt garagebygge som är en byggsats. Hade du någon rullställning eller liknande när du la taket? Jag funderar på att antingen köpa en rullställning eller bygga en av trä. Jag ska iofs lägga råspontluckor som ju är tyngre och besvärligare att få upp på taket jämfört med lös råspont som du har lagt va?

/lödarn
Jag körde med råspontluckor på ena sidan och jag rekommenderar det starkt! Det går så mycket fortare.
Nu kanske detta inte är riktigt PK men jag har inte använt någon ställning öht. Jag har bara använt stegar.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns som att det tar längre tid att plocka fram och plocka undan än själva byggandet när man försöker få något gjort kvällstid. Dock blir det iaf lite gjort
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.