436 650 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
Fick en ny omstart 2016-03-28 19:49.HenFre skrev:Hej.
Är det fler än jag som skrivit in en rutin som skickar SMS/Mail varje gång boxen startar om?
Jag skrev rutinen så snart jag insåg att boxen startar om spontant.
Den första omstarten jag såg fångade jag naturligtvis inte och inte heller om det förekom omstarter som jag inte lade märke till. Men därefter är alla omstarter registrerade. De måste ju registreras eftersom man ju inte sitter och tittar på boxen. En omstart leder ju till att minnet töms och vetskapen förklarar ju mängder av konstigheter som boxen har för sig.
Här är serien.
2016-02-12 00:35
2016-02-17 17:18
2016-02-24 09:47
2016-03-03 12:34
2016-03-03 13:40
2016-03-04 12:39
2016-03-17 12:20
2016-03-23 17:00.
2016-03-24 13:22
2016-03-25 16:07
2016-03-26 07:10
2016-03-27 03:25
2016-03-28 04:09
Är det fler som har problem med omstarter?
Ser att du inte fått något svar och jag har absolut inget att tillföra.per0515 skrev:
Jag hade tänkt att så småningom lägga till brandvarnare men har inte vågat göra det. Min box är alldeles för instabil för något så viktigt. Dessutom kan det ju vara boxen som startar brinna så jag kommer nog aldrig att förlita mig enbart på brandvarnare kopplade till en box. Men som sagt, har inte haft anledning att studera deras exakta funktion.
Redigerat:
Nja, varje brandvarnare larmar ju lokalt precis som en vanlig brandvarnare. Men det är klart att man vill att det även ska fungera genom z-wave. Jag har sedan c:a 1år två Fibaro brandvarnare och jag är väl inte jätteimponerad av batteritiden. Annars inte mycket att klaga på. Har väl haft några falsklarm i början som jag inte vet orsaken till.HenFre skrev:Ser att du inte fått något svar och jag har absolut inget att tillföra.
Jag hade tänkt att så småningom lägga till brandvarnare men har inte vågat göra det. Min ox är alldeles för instabil för något så viktigt. Dessutom kan det ju vara boxen som startar brinna så jag kommer nog aldrig att förlita mig enbart på brandvarnare kopplade till en box. Men som sagt, har inte haft anledning att studera deras exakta funktion.
En fråga:
Jag har införskaffat en Qubino Flush 1 Relay till att för en ytterlampa.
Men hänger inte riktigt med på hur jag skall koppla. för att få till det.
Hur skall man ersätta denna koppling nedan med en Qubino?
Enligt Qubino så skall jag bara koppla vidare jordkabeln till lampan men måste jag splitta N för att få till den fysiska knappen med?`
Någon så kan hjälpa mig att förstå för det har fullständigt låst sig för mig.
Jag har införskaffat en Qubino Flush 1 Relay till att för en ytterlampa.
Men hänger inte riktigt med på hur jag skall koppla. för att få till det.
Hur skall man ersätta denna koppling nedan med en Qubino?
Enligt Qubino så skall jag bara koppla vidare jordkabeln till lampan men måste jag splitta N för att få till den fysiska knappen med?`
Någon så kan hjälpa mig att förstå för det har fullständigt låst sig för mig.
Är du osäker så bör du anlita en elektriker. Är du säker på att du har fas på svart och nollan på brun? Är det ett en gammal installation kan det ju säkert va så men är den så pass ny att du har en gulgrön så brukar nollan vara blå. Nollan borde dessutom vara kopplad förbi din knapp då den inte behövs. Din nolla kan också gå direkt till din lampa.
Annars:
Fas - till din puck samt vidare till din brytare
Nolla - till din puck samt vidare till lampan
singnalledare - från din brytare till din puck
tändtråd - från din puck och vidare till lampan
Jord - direkt vidare till lampan
Igen, är du minsta osäker så anlita elektriker. Gör du fel kan det bli både farligt och dyrt.
Annars:
Igen, är du minsta osäker så anlita elektriker. Gör du fel kan det bli både farligt och dyrt.
Huset är från '73 och då visste dom tydligen inte bättre.Martin7 skrev:Är du osäker så bör du anlita en elektriker. Är du säker på att du har fas på svart och nollan på brun? Är det ett en gammal installation kan det ju säkert va så men är den så pass ny att du har en gulgrön så brukar nollan vara blå. Nollan borde dessutom vara kopplad förbi din knapp då den inte behövs. Din nolla kan också gå direkt till din lampa.
Annars:
Min Nexa sitter med L & N inkopplade och sedan vidare.
Men blir lite förbryllad iom att Qubinon vill ha en "tredje" kabel.
Har ingen neutralledare att tillgå.
Har bokat en elektriker för inkoppling av aeontechs spänningsmätare.
Får be dom titta på detta med.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Måste Zipabox vara inkopplad via kabel, eller går det även att använda via Wifi också bara?
Medlem
· västernorrland
· 29 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför fungerar den översta regeln men inte den undre? Vill ju att lyset bara ska vara tänt om det är mörkt i trappen och under en viss tid (tiden då det oftast är folk hemma). Så fort jag lägger till ljusmätaren så slutar regeln att fungera överhuvudtaget?
Har du provat att trigga regeln på kombinationen av rörelse och luminans?
Jag tror det är marigt med luminans över/under ett visst värde, då passagen förbi det värdet sker momentant.
Jag tycker iofs att bet BORDE gå att alltid läsa värdet, men har också haft problem med liknande saker.
Efter att ha tänkt en minut..... Kan du inte ha en separat regel som sätter en virtuell switch baserat på luninansen och sen använda läget på den switchen i regeln ovan?
Jag tror det är marigt med luminans över/under ett visst värde, då passagen förbi det värdet sker momentant.
Jag tycker iofs att bet BORDE gå att alltid läsa värdet, men har också haft problem med liknande saker.
Efter att ha tänkt en minut..... Kan du inte ha en separat regel som sätter en virtuell switch baserat på luninansen och sen använda läget på den switchen i regeln ovan?
måste du använda tid i if satsen? det är sällan under 10 lux på dagen och jag kan inte riktigt se problemet med att tända efter kl 23.00? Annars tror jag du ska separera luminance och tid i 2 olika if satser. Bifogar två regler jag kör som inte riktigt använder dina kombinationer men nästan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto