Varit på återvinningen med gamla sofforna, tvättat bilen o bytt fasadflagga, börjat planera in alla projekt som ska genomföras i vår/sommar/höst
 
IMG_20160328_125417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ådringen. Skall som sagt inte användas skarpt till annat än tändved inomhus. Är primärt en övning, och precis denna typ av input är det som behövs! Och ja Mattias, hedrad är bara förnamnet. :)
 
Korvgubbe
norrbottenssnickaren skrev:
Snickrar på en leksakslåda till ett par kompisar som fått barn. Dottern ska döpas om en månad så det känns lämpligt.

300x600mm 260mm hög.
Du har säkert redan tänkt på det, men glöm inte att säkra locket så inga olyckor händer.
 
Locket ska vara löst för att barnet inte ska klämma sig. Så när det ska busas så äre locket av :) annars sitter den jäkligt säkert så lådan tippar samtidigt som locket om det skulle hända ngn olycka.
 
Skruvdragaren sa upp sig förra veckan. Den gillade visst inte den stora dosborren...
Blev en väldigt otrevlig rök från motorn.. beställde en ny motor och stoppade i den idag! så blev maskinen som ny!
 
Det går framåt med min "hemmabyggda" bordssåg (ombyggd GTS 10XC). Laminerar bordsytan med stålplåtar som fästs med epoxi.

IMG_20160329_225351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Det går framåt med min "hemmabyggda" bordssåg (ombyggd GTS 10XC). Laminerar bordsytan med stålplåtar som fästs med epoxi.

[bild]
Ser riktigt fint ut. :)
 
Jag blev lite orolig för hur stumt det egentligen är med epoxi? Vad händer när stålplåten blir uppvärmd och expanderar, eller när den underliggande MDF och björkplywooden expanderar på grund av fuktförändringar?

Kommer hela plåten släppa då? Skulle jag limmat med något annat? Använde långsamthärdande (4h) epoxy.

Allt är limmat vid ca 17 graders omgivningstemperatur, träskivorna har befunnit sig i min bod där det varit i ca 43% RH under några månader.
 
Plywood och MDF har väl tämligen liten rörelse med fukt/temperatur om man jämför med trä så jag undrar om du behöver oroa dig.

Hur fick du plåten plan? Det känns som att det inte är helt trivialt att få en så stor yta så plan som man vill ha den...
 
Tiden får väl utvisa, inte mycket du kan göra åt det nu ändå;)

Det jag fick inspiration från när jag gjorde mitt breddningsbord var Wandels hyvel samt en bordsförlängning av en Incahyvel. https://woodgears.ca/jointer/build1.html och http://50.23.231.98/projects/80706

Wandel vill undvika att limma för han är orolig för warping medan den andre gubben limmat.Jag tror det kommer funka med lim.

Edit. Jag är ju ute och cyklar. I fallet med Incahyveln limmas ju metall mot metall så lite annat case.
 
Limmet lär nog sitta rätt bra, däremot tänker jag att det finns en risk att det böjer sig för att det endast är limmat stumt material på ena sidan av skivan. Som Ola C skriver, det visar sig nog tids nog :)
 
badtastex skrev:
Hur fick du plåten plan? Det känns som att det inte är helt trivialt att få en så stor yta så plan som man vill ha den...
Plåten var absolut helt plan när jag fick den. Formen och hålen är utskurna med en CNC-laser maskin.
Även mina träskivor var så plana som bara är möjligt, har lagt stor tid vid detta.Jag limmade genom att stryka ut ett tunt lager epoxi över hela metallytan, sen la jag en 2x25mm MDF skiva ovanpå och ställde på ett gäng 10L färgburkar för att pressa ihop det.


Det skall till stora krafter om skivan skall kunna böja sig då den är stabiliserad med 50x20mm fyrkantsrör i stål på undersidan. Rören är limmade och skruvade på högkant. Men visst, time will tell. Såg hela det här som ett experiment från början. Än så länge har det överträffat mina förhoppningar.

EDIT: Det är 3 plåtar alltså, det kanske inte framgick? Har ju nerfrästa "miter-channels" som delar plåtarna i 3 delar. Limmade 1 i taget (har 1 kvar att göra ikväll).
 
Redigerat:
Jag är nyfiken på hur det blir med böjningen. Om det inte håller sig rakt, så skulle jag not testa med att laminera så att det blir en likadan plåt på undersidan. Det är nog egentligen bäst om skivan är plan från början. En sådan sandwich kommer att hålla sig mycket plan och bli otroligt stark. Inga förstärkningar alls skulle behövas.
 
Ola C skrev:
Jag är ju ute och cyklar. I fallet med Incahyveln limmas ju metall mot metall så lite annat case.
Njae, det är ju dels mot det gamla metallbordet samt mot plywood (förlängningsdelen), så tolkar jag det åtminstone.

Jag undrar var han gjort av höjdjusteringshandtagen? Är sugen på en liknande operation i framtiden.
 
Ännu bättre, jag är dubbelt ute och cyklar :surprised:

Jag är också sugen på den operationen (mest för att mina hyvelbord är slitna och tappar glidet snabbt) och igår stod jag o glodde på hyveln en stund och undrade hur jag skulle göra med höjdinställningen. Man skulle kunna köra med en låsspak, såndär man kan "frihjula" genom att dra i handtaget axiellt. Känns dock som man kommer tycka det är struligt med tiden. Annars kanske man kan göra ett hål i inmatninsbordet så man kommer åt ratten som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.