HenFre skrev:
Även Zipato påstår att jag hade "keep online" aktiverat.

Så idag har jag gjort en kontrollerad test.

Såhär såg "Keep online" ut före testet:

[bild]

Sedan tog jag först bara bort datakabeln och under den tiden startade inte systemet om. Sedan bröt jag elförsörjningen efter ca 1 timma och återställe elförsörjningen igen omedelbart. Efter det startade systemet om konstant var 20:de minut.

Efter att jag återställt nätverkskabeln såg "Keep online" ut såhär: (omstarterna upphörde också automatiskt)

[bild]

Det finns starka skäl för alla att göra en ordentlig test av vad som händer hemma om det kommer ett längre dataavbrott.

Tillägg:
Återigen, enligt min åsikt och erfarenhet, bevisat att boxen inte minns något efter en omstart. Enda rimliga förklaringen till händelseförloppet är att "Keep online" är en flagga som är > 0 när boxen inte ska starta om automatiskt och som nollställs när boxen startar om av annan orsak. Sedan fortsätter den starta om eftersom flaggan nollas.

Tillägg 2:
Vi som har Zipabox har alltså ett system som styrs från utlandet. Det är ju en drömsituation. Vi måste ha datakabeln i om systemet ska fungera. Tänk vad enkelt att skapa kaos i ett land med sådana system. Det gäller att allt kan köras med datakabeln utplockad.
ÄNTLIGEN något positivt. Har just testat en ändring Zipato gjort. Nu fungerar boxen utan omstarter var 20de minut när det är avbrott på nätet.

Racergenius skrev:
Halloj,

Vet att HTTP sensorer har diskuterats flitigt i tråden, och min fråga är väl helt enkelt hur pålitlig funktionen är bortsett från omstart? Det tog några dagar innan jag fick en mörkt true/false regel att fungera utan att jag egentligen tror att jag ändrade någonting. Sen har den fungerat bra i några veckor för att nu missa påslag och avslag. Det märkligaste är att jag kan se att den mitt på dagen ibland får en push på mörkt=false trots att den fick det på morgonen.

Finns det något bättre sätt att få en global variabel?

Min regel är enklast möjliga. Om schemaläggare sunset, HTTP-request.

Kan jag göra regeln mer komplicerad, men så att den fungerar bättre?
Såhär ser min lösning ut för att hålla reda på om solen är uppe eller nere. Men huvudsakligen använder jag ljusmätare för att tända och släcka.

2016-03-23 01 Solen uppe.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2016-03-23 02 Solen uppe.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men Zipaboxen gör en del överraskande omstarter utan synbar orsak så du bör fixa ett SMS varje gång den startar om. Annars är det risk att du feltolkar vissa händelser.

Redigerat:
Borde vara enkelt men får inte min dimmer att släcka sig vid en viss tid.
Vad är det för skillnad på "intensity" och "goto value"? Kör en regel som säger att min dimmer skall dimra upp till 25% ca 5min efter solens nedgång. Ställ in Intensity till 25% som fungerar bra. Men fungerar inte att ställa till 0% vid en viss tid.

Edit:

Fick radera regeln och göra en ny likadan så funkade det.

Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Borde vara enkelt men får inte min dimmer att släcka sig vid en viss tid.
Vad är det för skillnad på "intensity" och "goto value"? Kör en regel som säger att min dimmer skall dimra upp till 25% ca 5min efter solens nedgång. Ställ in Intensity till 25% som fungerar bra. Men fungerar inte att ställa till 0% vid en viss tid.

Edit:

Fick radera regeln och göra en ny likadan så funkade det.
Det finns en mycket lömsk grej med Zipaboxen. Man måste passa sig att kopiera regler. De måste byggas från början varje gång allihop. Särskilt schemaläggaren får inte vara kopierad. Då är det en och samma schemaläggare i reglerna och får programmet att hänga sig.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
HenFre skrev:
ÄNTLIGEN något positivt. Har just testat en ändring Zipato gjort. Nu fungerar boxen utan omstarter var 20de minut när det är avbrott på nätet.
Vad var det för ändring?

power650 skrev:
Vad var det för ändring?
Vet inte om den fungerar för alla ännu?

Fick bara ett svar på en ticket, som pågått länge med flera olika tester, att de har åtgärdat något och att jag skulle testa att checka "Keep online", spara och synka. Helt baklänges mot dokumentationen.

Därefter testade jag genom att koppla bort nätet och sedan bryta och återställa strömförsörjningen.

Boxen startad inte om under första timmens test. Nöjde mig med att testa under en timma.

Har ingen aning om ifall de har gjort något som jag fick testa eller upptäckt att det varit feldokumenterat.

Såhär står det ju i tooltip texten:

2016-03-23 Help message 001.jpg

Redigerat:
Hej.

Är det fler än jag som skrivit in en rutin som skickar SMS/Mail varje gång boxen startar om?

Jag skrev rutinen så snart jag insåg att boxen startar om spontant.
Den första omstarten jag såg fångade jag naturligtvis inte och inte heller om det förekom omstarter som jag inte lade märke till. Men därefter är alla omstarter registrerade. De måste ju registreras eftersom man ju inte sitter och tittar på boxen. En omstart leder ju till att minnet töms och vetskapen förklarar ju mängder av konstigheter som boxen har för sig.

Här är serien.
2016-02-12 00:35
2016-02-17 17:18
2016-02-24 09:47
2016-03-03 12:34
2016-03-03 13:40
2016-03-04 12:39
2016-03-17 12:20
2016-03-23 17:00.
2016-03-24 13:22
2016-03-25 16:07
2016-03-26 07:10
2016-03-27 03:25
2016-03-28 04:09

Är det fler som har problem med omstarter?

HenFre skrev:
Hej.

Är det fler än jag som skrivit in en rutin som skickar SMS/Mail varje gång boxen startar om?

Jag skrev rutinen så snart jag insåg att boxen startar om spontant.
Den första omstarten jag såg fångade jag naturligtvis inte och inte heller om det förekom omstarter som jag inte lade märke till. Men därefter är alla omstarter registrerade. De måste ju registreras eftersom man ju inte sitter och tittar på boxen. En omstart leder ju till att minnet töms och vetskapen förklarar ju mängder av konstigheter som boxen har för sig.

Här är serien.
2016-02-12 00:35
2016-02-17 17:18
2016-02-24 09:47
2016-03-03 12:34
2016-03-03 13:40
2016-03-04 12:39
2016-03-17 12:20
2016-03-23 17:00.
2016-03-24 13:22
2016-03-25 16:07
2016-03-26 07:10
2016-03-27 03:25
2016-03-28 04:09

Är det fler som har problem med omstarter?
Hej HenFre.

Jag gjorde en regel den 23/2 för att kolla mina ev omstarter. Kör detta via pushover.
Har inte på långa vägar sådana problem som du, har haft en spontan omstart sedan dess.
Det var 2016-03-20 06:04, detta var alltså första omstarten sedan jag skapade regeln.

Har inte något vidare stort system, 36 enheter varav 12 st är 433MHz och 43 regler. Ej medräknat är mina virtuella switchar/sensorer som är 10st sammanlagt.

/Mats

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
När ni får era omstarten har ni varit inne i boxen och ändrat något? För min del tror jag det hänger ihop.
Senast har boxen fungerat perfekt i 2veckor, nu i påsk ändrade jag bara dimmernivån på en lampa i en scen och spara synkas, Inom ett par timmar så strtade boxen om sig, nu verkar den stabil igen.
Känns som boxen kommer i otakt och kraschar när man skriver något nytt till den.

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
När jag fick min senaste omstart 20/3 06:04 hade jag inte gjort något.
Hade på min motorvärmare mellan 04:31 - 05:03 innan jag åkte till jobbet, där plingade det i mobilen då omstarten hade utförts.
Dessförinnan hade jag mina "påtvingade" omstarter den 23/2 för att kolla regeln.
Annars funkar den hyfsat, kan missa någon 433MHz pryl ibland bara.

• Gilla
power650
  • Laddar…
Jag har haft lite problem småstrul sedan i julas med en del regler startar inte mm, nexa puckarna 433MHz inte fungerat alls i bland och inte gått ominstallera.
Men sedan någon veckan sedan jag installerade nya betan firmware (8q) så funkar det väldigt bra ( och man nästan glömmer av att kolla av boxen emellanåt) peppar peppar det är nog den bästa versionen jag har kört har haft boxen sedan oktober 2013

power650 skrev:
När ni får era omstarten har ni varit inne i boxen och ändrat något? För min del tror jag det hänger ihop.
Senast har boxen fungerat perfekt i 2veckor, nu i påsk ändrade jag bara dimmernivån på en lampa i en scen och spara synkas, Inom ett par timmar så strtade boxen om sig, nu verkar den stabil igen.
Känns som boxen kommer i otakt och kraschar när man skriver något nytt till den.
Jag har haft samma tanke som du men inte kunnat bevisa att så är fallet. (Inte motsatsen heller givetvis)
Har konsekvent startat om boxen efter uppdateringar en tid. Men det påverkar inte.

Jag körde 0.9.999.8a så länge som möjligt (versionen som boxen levererades med) men var tvungen att gå upp till "q" när jag skulle installera 4 st Fibaro rörelsesensorer av så ny modell att det fordrade programändringar.

Efter det så har omstarterna accelererat dramatiskt. Nu går boxen max ett dygn utan omstart. Men jag vet ju inte om det är firmware versionen eller programfel runt sensorerna som är den primära orsaken.

//Henry

Mattzzen skrev:
Hej HenFre.

Jag gjorde en regel den 23/2 för att kolla mina ev omstarter. Kör detta via pushover.
Har inte på långa vägar sådana problem som du, har haft en spontan omstart sedan dess.
Det var 2016-03-20 06:04, detta var alltså första omstarten sedan jag skapade regeln.

Har inte något vidare stort system, 36 enheter varav 12 st är 433MHz och 43 regler. Ej medräknat är mina virtuella switchar/sensorer som är 10 st sammanlagt.

/Mats
Mängden sensorer borde nästan sakna betydelse om inte processorn i boxen är extremt slö. I ett system av denna typ händer ju nästan ingenting sett ur en dators synvinkel.

Jag har bara 21 st. Z-Wave puckar och Wallplugs men använde även 4 inputs från några av puckarna.
Jag har även 7 st. Z-Wave multisensorer för rörelse, temperatur och ljus.

Dessutom 6 st. 433 MHz prylar.

Detta borde vara tomgångskörning för boxen.

Däremot har jag 49 virtuella switchar och sensorer. Men det är ju enbart minnesvariabler och ska inte ta tid alls.

Det är ju löjligt lite jämfört med om man hade byggt ett hus idag runt en box.

/Henry

Redigerat:
Kan bara påpeka att jag har duo-boxen, alltså inbyggd 433MHz modul och kör nu med .8k i mjukvaran.

Borde ju inte spela någon roll om man har extramodulen eller ej??

/Mats

Ha, bara två minuter efter detta inlägget gjorde boxen en omstart... Är den medveten om vad man skriver?? :p
Jag har inte pillat med nått...

Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Förslag på bra brandvarnare z-wave
-några erfarenheter råd
-någon som har lagt till brand i zipatos säkerhets/larm system
-vad att tänka på för att koppla upp brandvarnare till zipaboxen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.