Y
När jag ska göra något så gör jag 3D ritningar och laborerar fram en säker plan.

Men hur gör en erfaren snickare när han ska byta en sliten plockepin panel som inte går att kopiera. Gissar på att han tar fram sitt block och gör någon enkel uträkning.

Väggen är 7100mm bred.
Säg att jag då vill ha smal 45mm lockpanel.

Om jag väljer 170 panel, så behövs det 41,77 stycken om dom ligger inpå varandra.
* 41 x 170 =6970
* 7100 - 6970 / 39 (inga lock ute i väggkanterna) = 3,3mm

Alltså kan jag köra på 41stycken 170mm och sätta dom med 3,3mm avstånd vilket bör funka trots smal 45mm lockpanel... Eller är jag helt ute och cyklar? :p

Ska man ha med i beräkningen att dom kommer växa sen när sommaren kickar in?
 
För en erfaren snickare är det lika enkelt som det ser ut. Han bara spikar. Några beräkningar behövs inte.

Allt som behöver bestämmas är bredd på panel och lockpanel. Samt om det ska vara foder runt dörrar och fönster eller inte. Justeringar för att gå jämt upp, löses allteftersom arbetet fortlöper.

Att räkna ut vad som erfordras fungerar inte. Det räcker med att du mäter fel på någon millimeter så kan det vara "katastrof" mot slutet. En gammal vägg är dessutom aldrig rak, vilket ger olika avstånd uppe och nere. Dessutom har du ofta fönster och dörrar att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om det blir lite olika avstånd här och var är inte så kvistigt, det syns inte ändå.

På mitt bygge sätter jag panelen "rätt" vid fönster och dörrar. Däremellan anpassar jag mha synvinkel och ögonmått
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
När du har ett par meter kvar till ett hörn eller en dörr kan du börja räkna på vilket avstånd du kan och behöver ha för att det ska bli snyggt mot gavlarna och justera först då
 
Y
Jag tror er när ni säger att en erfaren snickare löser det allt eftersom, men skulle jag sätta nästan en hel vägg och börja göra nödjusteringar den sista metern så känner jag på mig att det blir synligt fiasko.

Denna väggen är 7100mm lång. Jag vill ha smala tjusiga överliggare eller vad det kallas. Vilken panelbredd vore rätt att använda då? Jag sa 170, men vad säger ni?

Visa bilaga 174581
 
Du kan ju syna det befintliga riktigt noga från avståndet du fotat, sen gå runt och mäta avståndet och rapportera om det skiljer nån cm här och där eller om de sitter på 3,3mm

Självklart försöker du hålla ditt uträknade avstånd, men gör en ny kalkyl innan mål och sätt alla botten först med avståndet lika på slutet
 
Vill du ha den nya väggen lika levande och snygg som den gamla så är det olika bredd på panelbrädorna som gäller samt en anings snett och vint med locklisterna. Dvs kasta bort allt vad tumstock, vattenpass och lod heter, och använd dig av ögonmått och flukta mot Perssons lada.

Det fina med detta är att det går snabbt och lätt, och dessutom är roligare (tycker jag).
 
  • Gilla
MissAnpassad och 2 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Jag tror er när ni säger att en erfaren snickare löser det allt eftersom, men skulle jag sätta nästan en hel vägg och börja göra nödjusteringar den sista metern så känner jag på mig att det blir synligt fiasko.

Denna väggen är 7100mm lång. Jag vill ha smala tjusiga överliggare eller vad det kallas. Vilken panelbredd vore rätt att använda då? Jag sa 170, men vad säger ni?
Det ser ju ut som den vänstra delen av väggen är bytt, fortsätt med samma bredd på brädorna så blir det bra. När du har någon meter kvar så mät och fundera på om du behöver klyva någon bräda, eller om du ska dela upp det på flera för att det ska se snyggt ut. Tänk på att loda in brädorna och klyva bort eventuella skevheter vid knutarna.
 
Y
Oldboy skrev:
Vill du ha den nya väggen lika levande och snygg som den gamla
Jag vill ha en död vägg med samma avstånd överallt likt nybyggnationer. ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En bredd på 170-195 mm passar bra för panelen, sedan blir det 45 mm lockläckt ovanpå.
Och du behöver inte mäta utan kör bara på. Börja i mitten och går åt sidorna då du inte verkar ha några fönster/dörrar.
Sedan klyver du vid knutarna där du sedan döljer med knutbrädan och då får du din "döda vägg" för man gör så även vid ny produktion.
Välj inte smalare panel såvida du inte önskar en randig vägg och går du upp till 220 så tycker jag de blir mera känsliga för torrsprickor. Tänk på att lockläckten tar bort 40-45 mm på varje panelbräda.
 
Y
DSC_1112[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dom liggande reglarna är av varierat virke, lite som olika plank injackade i pelarna.
Pelarnas tjocklek varierar men säg 9cm ifrån pelare ner till panel.

Hade ni bara tagit bort gamla panelen, pappat på de reglar som sitter där. Eller börjar skapa nya reglar mellan pelarna så att det blir seriösare inför om man ligger isolering och inneväggsskivor?
 
  • Gilla
Krokstrand
  • Laddar…
Y
Berörande att skapa luftspalt mellan blivande vindpappen och nya panelen. Finns det sagt något minimum eller kan jag köra på ~10-15mm. Rädd att det blir komplicerad ombyggnad av byggnaden om jag bygger ut för långt och ska få allt att matcha tak och övriga väggar osv.
 
Mikael_L
Ska du fortsätta med falu röd slamfärg?
 
Y
Jag vet inte, inte tänkt så långt, tankarna om det:

Slamfärg:
+ priset.
- färgar lätt av sig
- kort tid tills man måste stryka på nytt igen.

Villan någon meter ifrån är målad med Alcro Bestå så kanske kör det på stugan också för få dom att matcha varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.