4 078 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Finansutskottet klubbar igenom amorteringskrav
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
"Riksdagen bör rösta ja till amorteringskravet, med två undantag."
Du kan läsa artikeln här: Finansutskottet klubbar igenom amorteringskrav
Du kan läsa artikeln här: Finansutskottet klubbar igenom amorteringskrav
Så här ser statusen ut på Riksdagens hemsida http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201516/FiU30/
Omröstning kommer att ske 23 mars och det är väl inget alls som talar för att förslaget kommer att röstas ned.
Undrar om det bara gäller lån som tecknas efter 1 maj? Lär bli många som binder lånen i vår i så fall, men de flesta bankerna kräver kanske redan amortering ?
Omröstning kommer att ske 23 mars och det är väl inget alls som talar för att förslaget kommer att röstas ned.
Undrar om det bara gäller lån som tecknas efter 1 maj? Lär bli många som binder lånen i vår i så fall, men de flesta bankerna kräver kanske redan amortering ?
Redigerat:
Tycker man tänker fel när man skall lagstifta i denna fråga.
Jag tror som många andra påpekat i liknande trådar att folk tittar på kostnaden, så länge Riksbanken låter räntan vara så låg som idag har folk inga problem att betala priserna på dagens marknad.
När räntan stiger mattas priserna av.
Jag tror som många andra påpekat i liknande trådar att folk tittar på kostnaden, så länge Riksbanken låter räntan vara så låg som idag har folk inga problem att betala priserna på dagens marknad.
När räntan stiger mattas priserna av.
Fast "binder lånen" har väl inte med det att göra .fusion skrev:Så här ser statusen ut på Riksdagens hemsida [länk]
Iallfall inte om förslaget klubbas som det ligger, då är det bara nya lån som påverkas - och huspriserna borde ha tagit detta i beräkningen redan, möjligen blir det några fler som vill skriva kontrakt på nya bostaden innan datumet inträder, och därmed några färre efter...
/K
Enligt banken så gäller det alla nya lån från och med 1 junifusion skrev:Så här ser statusen ut på Riksdagens hemsida [länk]
Som sagt så ska lagen gälla för nya lån som tecknas från och med den 1 juni - lagen i sig börjar gälla 1 maj. Om ett byggkreditiv görs om till ett bolån så räknas det som nytt bolån dock på nyproduktion som blir undantagen amorteringskravet i 5 år.Gödestad skrev:
Jag kan tolka det så också, men det är här det blir lite krångligt (mina understrykningar):Åttioettan skrev:
2.4.7 Förvärv av bostad innan amorteringskravet börjat gälla
I de fall där ett bindande avtal om förvärv av en bostad ingås innan amorteringskravet börjat gälla omfattas inte de bolån som senare lämnas åt förvärvaren vid tillträdet till bostaden.
Bolåneföretag som lämnar krediter till hushåll som förvärvar en nyproducerad bostad föreslås i lagrådsremissen få medge att låntagarna inte amorterar (se avsnitt 2.7). Detta gäller dock bara för den låntagare som är den ursprungliga förvärvaren av bostaden. Vid förvärv av nyproducerade bostäder, oavsett om det sker genom ett så kallat förhandsavtal, genom ett ursprungligt upplåtelseavtal med en bostadsrättsförening eller på annat sätt, har det därför ingen betydelse om avtalet tecknades före eller efter det att de föreslagna föreskrifterna började gälla.
Det var intressant, antingen så har vår bankkontakt inte koll på detta eller så har det tagits bort/lagts till från den info som hen har fått. Var på möte där igår morse och fick svaren då. Dock med brasklappen att alla detaljer (kring tolkningar) inte var klara då.Gödestad skrev:Jag kan tolka det så också, men det är här det blir lite krångligt (mina understrykningar):
2.4.7 Förvärv av bostad innan amorteringskravet börjat gälla
I de fall där ett bindande avtal om förvärv av en bostad ingås innan amorteringskravet börjat gälla omfattas inte de bolån som senare lämnas åt förvärvaren vid tillträdet till bostaden.
Bolåneföretag som lämnar krediter till hushåll som förvärvar en nyproducerad bostad föreslås i lagrådsremissen få medge att låntagarna inte amorterar (se avsnitt 2.7). Detta gäller dock bara för den låntagare som är den ursprungliga förvärvaren av bostaden. Vid förvärv av nyproducerade bostäder, oavsett om det sker genom ett så kallat förhandsavtal, genom ett ursprungligt upplåtelseavtal med en bostadsrättsförening eller på annat sätt, har det därför ingen betydelse om avtalet tecknades före eller efter det att de föreslagna föreskrifterna började gälla.
Om ovan är det som kommer gälla så innebär ju det att de som fått beviljat byggkreditiv innan 1 juni kommer vara undantagna.
Då sitter vi lite i samma sits även om jag inte hunnit tala med min bank om det än. Antagligen är det nytt för alla inblandade, och jag tror också att bankerna gärna vill få in så många som möjligt enl. de nya reglerna.Åttioettan skrev:Det var intressant, antingen så har vår bankkontakt inte koll på detta eller så har det tagits bort/lagts till från den info som hen har fått. Var på möte där igår morse och fick svaren då. Dock med brasklappen att alla detaljer (kring tolkningar) inte var klara då.
Om ovan är det som kommer gälla så innebär ju det att de som fått beviljat byggkreditiv innan 1 juni kommer vara undantagna.
För egen del spelar det inte någon större roll i dagsläget, jag amorterar gärna en högre summa än den utsatta men rätt skall vara rätt, och jag vill gärna kunna bedöma vilken nivå jag själv klarar av utan att ställas inför några krav.
Som jag fattat så är det om man lånar över 70% av bostadens värde som man skall amortera ned till 70% med 2% av lånat belopp per år , läste nåt om en annan lägre nivå med 1% amortering, såg inget om dessa % satser i dokumentet mer än 70%.buspojken skrev:
Var ju även på tapeten att det skulle göras en värdering av varje fastighet som skulle gälla i 5 år oavsett renoveringar under de 5 åren för att hålla ordning på nivåerna. Vet inte om detta kommer att införas ?
Redigerat:
Man måste amortera minst 2% av hela det lånade beloppet ned till 70% belåningsgrad och sen 1% på hela beloppet ned till 50% belåningsgrad. Man får omvärdera bostaden max var femte året medmindre man gjort en stor renovering/ombyggnation (exempelvis renovera kök/badrum räknas ej)
Men om man ligger på 70%, amorterar 1% första året, kan man inte helt sonika gå till banken och höja lånet till 70% efter ett år? Förstår ni hur jag tänker? Det är ju bara att maxa lånetaket varje år så blir det ju amorteringsfritt förutom det du betalar under året, som du får tillbaka när du maxar lånet igen.