Snyggt och med hög kvalitet på jobbet :)
 
Mycket fint! Är det 10x20 kakel du använt? Är det något tätskikt bakom pärlsponten (i tak och vägg)?
 
  • Gilla
Annapanna13
  • Laddar…
badtastex skrev:
Mycket fint! Är det 10x20 kakel du använt? Är det något tätskikt bakom pärlsponten (i tak och vägg)?
Tack! Stämmer bra det. Ja det är det, scrolla bak i tråden så får du se hur jag har gjort :)
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt! Det blev ett väldigt mysigt badrum. Att sätta en halvrad kakel längst ner på väggen innan pärlsponten, är det något du valt själv eller är det branchregel/enligt instruktion?
 
Chrissofsweden skrev:
Fantastiskt! Det blev ett väldigt mysigt badrum. Att sätta en halvrad kakel längst ner på väggen innan pärlsponten, är det något du valt själv eller är det branchregel/enligt instruktion?
Halvrad kakel, var ser du det? Är det inte bara den rutiga plastmattans uppvik på väggen?
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
T
Chrissofsweden skrev:
Fantastiskt! Det blev ett väldigt mysigt badrum. Att sätta en halvrad kakel längst ner på väggen innan pärlsponten, är det något du valt själv eller är det branchregel/enligt instruktion?
Som sagt, det är en plastmatta du ser och det måste vara ett uppvik, likadant om man skulle ha klinker på golvet så sätter man en klinkerplatta på 8-10 cm upp på väggen som sockel.
 
tank77 skrev:
likadant om man skulle ha klinker på golvet så sätter man en klinkerplatta på 8-10 cm upp på väggen som sockel.
Kan köra kakel hela vägen ner om du vill
 
T
AndersMalmgren skrev:
Kan köra kakel hela vägen ner om du vill
Naturligtvis men nu är där ju panel i detta badrum, inte lika bra att ha panel ändå ner till golvet i ett badrum:rolleyes:
 
Nej, bara en liten korrektion så ingen som läser detta tror det är krav med "sockel"
 
Hehe jo, ursäkta. Jag såg ju på tidigare bilder att det är en plastmatta. Men fokus i frågan låg snarare på om man det är regel eller egen vilja som valde att inte ha panelen ända ner :) Men svar fick jag!


Väldigt inspirerande ytskiktsval på väggarna då vi går i liknande tankar :)
 
Chrissofsweden skrev:
Hehe jo, ursäkta. Jag såg ju på tidigare bilder att det är en plastmatta. Men fokus i frågan låg snarare på om man det är regel eller egen vilja som valde att inte ha panelen ända ner :) Men svar fick jag!


Väldigt inspirerande ytskiktsval på väggarna då vi går i liknande tankar :)
Det är klart att man får ha panelen ända ner, men jag tror inte att den blir så fin i ändträet efter några år. Har sett många som till och med sätter golvlist i badrummet och det verkar funka bra.

Jag tycker många är lite överkänsliga när det kommer till att använda sig av trä i badrum. Det är många som blir helt chockade när man säger att man har satt panel i badrummet. Jag menar man har ju träfasader som klarar av både regn, snö och kyla utan problem år ut och år in. Det enda viktiga i badrum är att det är tätt bakom allt annars ser jag inga problem.

Finns heller inga krav på att det ska vara en kakelrad under panelen. Plastmatta måste dock gå upp på väggen. Men eftersom det är ett badrum så tycker jag att det känns som en bra idé med distans mellan panel och golv :)

Kul att du tycker det vart fint och har liknande idéer :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Hur har du fäst panelen på väggen?
 
I min friggebod har jag vitbetsad pärlspånt på väggarna, där använde jag skruvclips från lokala bygghanden, med några skruv som var runt 10-15mm.
Då får man helt dold infästning, om man vill ha det, förutom hörnen där jag ska sätta kvartslist över skruvskallarna snart.
Ditt badrum är verkligen annorlunda!
Vilka material har du för vatten inne i väggen?
Kompis som är rörmokare sa att vanligast idag är plastslang i skyddsrör så den blir utbytbar.
Hur gör man om man vill ha ett avlopp från diskmaskin genom en vägg?
Vad är det för avlopp du har genom väggen på bild?
 
patriklarsson skrev:
I min friggebod har jag vitbetsad pärlspånt på väggarna, där använde jag skruvclips från lokala bygghanden, med några skruv som var runt 10-15mm.
Då får man helt dold infästning, om man vill ha det, förutom hörnen där jag ska sätta kvartslist över skruvskallarna snart.
Ditt badrum är verkligen annorlunda!
Vilka material har du för vatten inne i väggen?
Kompis som är rörmokare sa att vanligast idag är plastslang i skyddsrör så den blir utbytbar.
Hur gör man om man vill ha ett avlopp från diskmaskin genom en vägg?
Vad är det för avlopp du har genom väggen på bild?
Det visste jag inte om att det fanns, hade ju vart ett alternativ det också kanske :)

Det är plastslang i skyddsrör som jag använt. Man borrar hål i väggen och drar röret därigenom. Hänger inte med på vilket rör du menar? Alla avloppsrör går genom golvet, förutom avluftningen som också går upp genom taket och är dold bakom sneväggen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.