Snyggt och prydligt som redan sagts!

Hur är det med värmen därinne? Ser ut som betongplattor på golvet och jag gissar att du valt bort golvvärme... ;)
 
vectrex skrev:
[bild]
Vad har du som driver spånhanteringen? Grovdammsugare?
 
badtastex skrev:
Snyggt och prydligt som redan sagts!

Hur är det med värmen därinne? Ser ut som betongplattor på golvet och jag gissar att du valt bort golvvärme... ;)
Skulle kunna skriva en hel uppsats som svar på denna fråga.

Korta svaret:
Det är "fullisolerat" och jag håller ca 17 grader där inne nu under vinterhalvåret. Väggarna är isolerade 95+45, tak 180mm och golv 130mm XPS.

Långa svaret:
Hela området där jag bor har haft (och har fortfarande i viss mån) omfattande sättningsproblem. Det är byggt på en gammal sjöbotten som dränerats och fyllts upp med 100000-tals kubik fyllnadsmaterial. Alla hus är pålade till berggrund men marken har sjunkit runtomkring. På min tomt så är marken idag alltifrån 1 till 2meter lägre än vad den var när huset var nybyggt 1972. Det har bland annat medfört att min krypgrund numera har ståhöjd.

Sedan vi köpte huset för snart 6 år sen så har de ställen jag mätt sjunkit med ca 4cm, det rör sig således fortfarande, dock inte alls i samma takt som i början.

Snickarboden byggde jag själv från scratch. Skulle man göra en säker betongplatta som grund så krävdes det omfattande pålning, detta är dyrt, mycket dyrt när det är 20 meter till berg. Jag valde därför att gräva ur en rejäl grop, fylla upp med 15 ton singel, dränera ordentligt runt omkring. Därefter byggde jag huset på plintar som går ner dryga metern ner i leran. I dessa plintar sitter justerbara plintskor. Inget golv alls utan enbart grus.

Detta grus jämnade jag så småningom av och la ut cellplast i 3 lager. Det översta lagret är 300KpA XPS och ovanpå detta har jag lagt 5cm tjocka marksten. Allt för att kunna hantera att marken rör sig (eller rör sig ojämnt egentligen då det är det som är kritiskt). Golvet och huset sitter alltså inte ihop. Nu snart 3 år senare så har inte huset rört sig alls, åtminstone inte ossymetriskt. Därför har jag tänkt gjuta en platta inuti huset istället för markplattorna, fortfarande utan att förbinda plattan med väggarna. Det är synnerligen opraktiskt med marksten då sågspån och dylikt letar sig ner emellan springorna. Dessutom ligger plattorna inte helt still ovanpå XPS:en.

Så se fram emot en projekttråd där jag gjuter nytt golv här inne, blir troligen först nästa vår.
 
jackt skrev:
Vad har du som driver spånhanteringen? Grovdammsugare?
Titta i tråden om kinacyklon så skrev jag lite om det alldelse nyss.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du kan ju bli mäklar-fotograf! Du verkar mästra konsten att få 10kvm att se ut som 50kvm helt perfekt. Snyggt och prydligt också förstås...!
472 x 281 centimeter är innermåtten, så 13,3 kvadratmeter om jag får be!

Jag har fotat mycket och har en hel del utrustning. För tighta utrymmen gäller det bara att ha mycket vidvinkel och veta hur man ska fota för att undvika den distorsionen som extrem vidvinkel ger.
 
-RB- skrev:
Snyggt och prydligt.



Du menar att du kommer bygga en större bod som skall bli din nya snickarbod, eller hur? Så att du kan använda denna som förvaring.
Tanken har absolut slagit mig. Jag har dock ägnat åtskillig tid till att förse denna bod med egen undercentral så jag fick 3-fas. Jag tycker dock inte det är så litet, så länge man är pedantisk med ordningen så klarar man sig långt på denna storlek.

Den större boden jag tänkt bygga hade jag tänkt att ha oisolerad och då verkar det synnerligen dumt att byta snickarlokal till den. Vi behöver en hel del plats för cyklar, skidor, pulkor osv. Just nu har vi knappa 10 kvadratmeter förråd som möglar sönder, det skall ersättas av minst 20 kvadrat, kanske 30, beror lite på vad kommunen säger.

Jag kommer dock förbereda så det går isolera i framtiden, samt dra el för att kunna få 3-fas osv. På sikt är det alltså inte omöjligt, inte just nu dock!
 
Ni har så fint! Jag kanske måste köpa en liten maskinpark snart
 
Här är min snickarboa som jag startade i påskas. Är dock inte färdig utan håller på lite på kvällar och helger.

Ska kalla på rörläggare för att koppla in en fläktkonvektor.sen ska elektriker kallas in för inkoppling av ström och lampor mm.

Sen återstår bara spånsugsystemet,tryckluft, bygga bordsfräs ,sortera och organisera.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 6 till
  • Laddar…
Smart hållare för stämjärnen, den idén kommer jag kanske att stjäla till nya arbetsbänken!
 
  • Gilla
Hazze Altan
  • Laddar…
Sno så mycket du vill.

Jag snor idéer från byggahus, youtube mfl.

Ska för övrigt märka dom olika storlekarna på stämjärnen så man slipper böja sig
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
IMG_2198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har uppdaterat min Snickarbod/Hobbyrum med en 3d skrivare.
 
  • Gilla
patrik och 10 till
  • Laddar…
peppe400 skrev:
[bild]

Från Carport till snickarbod/hobbyrum

Galet, ser mer ut som ett kök än snickarverkstad.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Möblerade om min snickarbod, hoppas att den nu skall vara mera praktisk. Flyttade svarven så den får mer utrymme och den inte står vid den omtalade elkontakten.. :)

Direkt från dörren; Bandsåg, tormek, svarv.
Utsikt från dörren till en välorganiserad snickarbod med svarv, verktyg upphängda på väggen och vedträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger; en "stor" fri yta, sedan såg/hyvel på hjul.
Välorganiserad snickarbod med verktyg som bandsåg, svarv och hyvelmaskin samt staplad trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omorganiserad snickarbod med såg/hyvel på hjul, arbetsbänk, och bänkborr synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vidare så finns det en större yta för såg/hyvel nu, de används så sällan, och bara rulla runt beroende på vad som ska göras.
Omorganiserad snickarbod med verktyg som bandsåg och tormek, plus arbetsutrymmen och ett barn som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välorganiserad snickarbod med arbetsbänk, bandsåg, tormek och svarv i en rymlig layout, verktygsvägg och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst in är det också rymligare, arbetsbänken och bänkborr..
Välorganiserad snickarbod med verktyg på vägg, barn vid arbetsbänk och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som irriterar är spånsugen, den platsar inte in någonstans.. :)
Så jag funderar på att bygga ut! :) typ 2kvm på baksidan där spånsugen får bo..
Rödfärgad snickarbod med öppen dörr, omgivet av trästockar och lätt snötäcke på trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
WaldenWoods och 7 till
  • Laddar…
jackt skrev:
Möblerade om min snickarbod, hoppas att den nu skall vara mera praktisk. Flyttade svarven så den får mer utrymme och den inte står vid den omtalade elkontakten.. :)

Direkt från dörren; Bandsåg, tormek, svarv.


Till höger; en "stor" fri yta, sedan såg/hyvel på h
Hur stort har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.