En bild av svetsverkstaden. Luftkonditioneringen är bra............
 
  • Beronius18.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du har glömt kylan på lite för länge...
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
..... men då det är minusgrader hålls i alla fall svetsstickorna torra:p

Det skulle vara roligt att ha råd med ett billigt skjul att hålla till och svetsa och smida i.
 
Kyligt i min snickarverkstad också...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte speciellt kyligt. Snickarbod och målarrum ligger i källaren till huset, och eldar man lite så kommer man lätt upp i 30 grader. Kan se stökigt ut, men egentligen är det ett välorganiserat kaos.
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Målarrummet:

image.jpg

image.jpg
 
  • Gilla
pleqtiz och 3 till
  • Laddar…
Fint med kamin i snickeriet!
 
phl skrev:
Fint med kamin i snickeriet!
Ja, det var en gillestuga när vi flyttade in med Sveriges billigaste plåtkamin. Jag rev ut parkettgolvet och gjorde 35kvm hobbyrum.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu har jag ägnat en vecka på att ta hand om svallvågorna från bytet av bordsåg https://www.byggahus.se/forum/verkt...93-antligen-sagj-veln-ar-fardigrenoverad.html

Det hela började med att "nya" sågen skulle anslutas till spånsugen som stod i helt fel hörn för det, så antingen behövde såg eller spånsug flyttas och sugen var tvungen att vara nära även hyveln. Sen blev det en kedjereaktion...

* byggt nytt fräsbord
* sågen ansluten till spånsugen via spirorör som man snubblar över när man går in genom dörren
* kapsläde byggt till nya sågen (står på hyllan ovanför sågen)
* gamla fräsbordet kapat 20cm i bredd och fräst in spår för kapslädens skenor och agerar nu utmatningsbord till sågen
* borrmaskinens underrede avkapat en sektion
* nya hyllplan och allmän ommöblering

Det här blev förbannat bra! Stora skillnaden är att jag nu har en rymlig "maskingata" framför borrmaskinen, dit rullas fräsbord, hyvel och även bandsåg vid behov, sista bilden visar hyveln i denna gata. Tidigare stod maskinerna mer stationärt men det var trångt och väldigt omständigt om jag skulle jobba med något över 1.30 i längd. Jag kan nu jobba med 2m plankor på alla maskiner trots att lokalen bara är 4.50×4.50

De två övriga väggarna är oförändrade.


DSC_0180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 15 till
  • Laddar…
Fin liten verkstad du har!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Ola C> vad använder du avfuktaren till?
 
Fredrik.engdahl skrev:
Ola C> vad använder du avfuktaren till?
Köpte den när jag hade översvämning förra sommaren, då var det bra fuktigt nere i min källarlokal. Nu har jag den inställd så den drar igång vid 60-65% nånstans vilket inte är speciellt ofta.
 
Trodde först det var för att behålla rätt fuktnivå i dina träbitar.
 
Passade på att ta lite bilder på min snickarbod. Det är inte stort (ca 15 kvadratmeter) men välorganiserat om jag får säga det själv. Tycker det ser stökigare ut på bilderna än vad det är dock.

Utsidan (tagen för 5 dagar sen, nu är all snö borta tyvärr), det är grannens hus i bakgrunden. Den ligger nere i hörnet på vår tomt:
20160123-12.16.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Står med ytterdörren i ryggen:
20160129-13.53.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från andra hållet:
20160129-13.55.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en till:
20160129-13.55.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som ni ser får jag inte riktigt ha den enbart för snickeri, men på lite sikt så kommer det bli så. Skall bygga en större bod för förvaring, osv. Då flyttar jag nog en del saker dit, såsom virkesförråd.

De större maskinerna står alla på hjul. Normalt så kör jag ut maskinen jag använder för tillfället till mitten av "gången" och jobbar med den där. Är det smågrejer jag jobbar med så går det att använda maskinerna där de står, längs med väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
schlump och 13 till
  • Laddar…
Du kan ju bli mäklar-fotograf! Du verkar mästra konsten att få 10kvm att se ut som 50kvm helt perfekt. Snyggt och prydligt också förstås...!
 
Snyggt och prydligt.

vectrex skrev:
Skall bygga en större bod för förvaring, osv. Då flyttar jag nog en del saker dit, såsom virkesförråd.
Du menar att du kommer bygga en större bod som skall bli din nya snickarbod, eller hur? Så att du kan använda denna som förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.