Idag har det varit lätt töväder efter en längre period med en del pudersnö. Nu syns områden där takfoten är fuktig (frostig, se bild). Detta syns på både södra och norra takfoten. Eftersom vi har inrett upp i nock med panel, så kan jag inte undersöka hur det ser ut inne i huset. Huset är ett timrat hus från 1976 och taket (från byggtiden) har luftning genom brädorna som syns i bild och genom nocken (ingen nocktätning).

Vi hade liknande symptom en hård vinter för ett par år sedan, men inget de senaste två åren. Är det här något att oroa sig för?

2016-01-10 10.17.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du glömt att rensa löv då kan der svämma över till takfoten?
 
Löven är rensade, men det är nog en del is i rännorna så visst skulle det kunna svämma över en del. Men som bilden visar ser fukten ut att komma uppifrån, en bra bit från rännorna.
 
Det finns uttorkat fuktmärke på vä sidan. Kan vara kondens av varmluft som ventileras ut, med tanke på att du har inrett vind. Om luftmingen sker genom brädorna som du beskriver. De ser iofs rätt så tätta ut.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De obehandlade brädorna i bilden har små borrade hål i sig, vilket jag gissar fungerar som en enkel ventil. Jag är osäker på hur taket är konstruerat. Inne är det öppen planlösning från nedre till övre plan och inrett mot taken enligt bilden nedan. I öppna kvisthål kan jag se att ångspärren ligger direkt bakom panelen. Delvis har vi kattvindar utan inspektionsluckor och delvis öppet ner till väggen. Fuktutslagen utomhus verkar inte följa det mönstret.

Om det är så att det är kondens av inneluft, är det då ett tecken på att fuktspärren är undermålig?

Några andra förslag på vad det kan vara?

2016-01-11 20.13.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kanske är värt att ta loss en av brädorna och kolla genom luftspalten hur taket mår.
 
Ja det har du nog rätt i. Ska jag göra när jag ser huset i dagsljus nästa gång.
 
Nu kunde jag inte vänta på ett tillfälle i dagsljus längre. Det kraftiga töandet har gjort att jag fått alltför tydliga fuktmärken i de "råa" plankorna med luftningen till taket. Jag bröt upp det stället som var värst och ser att råsponten är blöt en bit upp och att jag har vita mögelfläckar i sponten och längs takstolen.
Screenshot from 2016-01-25 21-12-48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svårt att se på bilden, men vid takstolen till vänster syns vita mögelfläckar. Dessutom upptäckte jag att luftspalten är i stort sett obefintlig, max en cm. Det ska väl vara minst 5cm om jag inte minns fel. I en gammal besiktningsrapport till huset (från första försäljningen) nämns att norra taksidan delvis byggts om pga problem med luftningen. Troligtvis har de byggt fel från början. Så kanske bäst att byta alltihop, från isolering till pannor.

Skriver mest för att få medlidande :) Blir väl att samla in offerter nu. Tak från -76 så det är väl på tiden ändå.
 
  • takfotstor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se på dina bilder men jag ser inga större angrepp av mögel?
 
C
Precis så där såg det ut hos oss. Något år eller två senare började det droppa från innertaket. Så i vårt fall var det med största sannolikhet första tecknet på att taket läckte.
 
Nej det syns inte så bra, och våldsamt mycket är det eventuellt inte heller. Men det är mögel ett par decimeter upp längs takstolen innanför väggen, samt runt där brädan satt.

Men jag blir lite fundersam om ventilationen är ok med så liten luftspalt. Därför tänker jag att det är lika bra ta bort råsponten och bygga en större spalt när det ändå görs om. Vore skönt att kolla takstolarna också.
 
Luftspalt brukar vara 2,5 till 5 cm, ju mer ännu bättre. 1cm är iofs lite för liten. Men om det bra avluftning ska den ändå funla.
Hur avluftas taket? Finns det ventilation vid taknocken ?
Det var rätt så täppt vid tafoten oxå. Undra om det fanns nån ventilation i luftspalten överhuvudtaget.
 
På något sätt verkar taket ha klarat sig bra i 40 år med i närmast obefintlig luftspalt, men det är nog inte bra. Taknocken är byggd med två brädor med distans mellan, så ventilationen sker där.

Mina planer just nu är att lägga ny isolering. Enligt den tekniska beskrivningen från byggtiden ska taket bestå av "3/4" panel, plasfolie, 15cm mineralull, träfiberskiva, luftspalt, yttertak." Träfiberskiva har jag inte sett någon, så jag tar beskrivningen med en nypa salt. Takstolarna ska även vara 7", så ca 15cm isolering verkar ju stämma. Spontant känns det som alldeles för tunt med isolering, så det blir nog till att bygga på takstolarna så jag får plats i alla fall 30cm plus luftspalt. En hel del att läsa på nu :) Kom gärna med bra tips om tak och isolering till 1,5 planshus!
 
Menar du 170 på takstolar eller?
Annars är det: plast-isolering-madonit-luftspalt-råspånet på balkarna-papp-tak.
Alterativ ii, masonit på balkarna då hamnar luftspalten på yttre sidan, mer plast flr isolering.
 
Jag menar att sala på takstolarna med ytterligare t.ex. 170, så att jag får in 2x145 isoleringsskivor. I så fall med luftspalt innan råsponten. Själva påsalningen är väl inget problem, gissningsvis fäster jag dem med vinkelbeslag. Däremot måste jag ta en funderare på den estetiska ändringen runtom taket. Eftersom det är en timrad stuga så blir den nya regeln synlig vid kortsidorna, där det nu är timmer ända upp till råsponten. Dessutom djupare takfot.

Jag har också funderat på alternativ 2. Känns som det blir extra material utan stor vinst. Masoniten tjänar väl mest som vindskydd, eller har den andra ändamål? Isoleringen ligger väl där den ligger, så luftspalten bör väl hålla sig konstant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.