Bertram skrev:
Jag menar att sala på takstolarna med ytterligare t.ex. 170, så att jag får in 2x145 isoleringsskivor. I så fall med luftspalt innan råsponten. Själva påsalningen är väl inget problem, gissningsvis fäster jag dem med vinkelbeslag. Däremot måste jag ta en funderare på den estetiska ändringen runtom taket. Eftersom det är en timrad stuga så blir den nya regeln synlig vid kortsidorna, där det nu är timmer ända upp till råsponten. Dessutom djupare takfot.

Jag har också funderat på alternativ 2. Känns som det blir extra material utan stor vinst. Masoniten tjänar väl mest som vindskydd, eller har den andra ändamål? Isoleringen ligger väl där den ligger, så luftspalten bör väl hålla sig konstant?
Om det droppar från råsponten då hamnar det på masoniten, glatta sidan upp mot luftspalten. Om du har 145 isolering och vill ha luftspalten på insidan, då blir 22 mm kvar till luftspalten om masoniten är 3. Annars kan nu fylla hela med isolering och luftspalt på utdidan. Tredje alternativet blir att regla upp på insidan alltså efter plast/fuktspärr, typ 45 mm och sen gibsskiva på innertaket. Då har du isolerat mer på insidan före plasten. Det blir gibs+45 iso+ plast +145 iso+ masonit 3+ luftspalt 22+ råspont+ papp+ tak. Då blir det 190 mm isolering.
Alterativ iii:
 
Tack för tipsen Matstj. Nu ska jag fundera lite och skissa olika lösningar. Blir nog en ny tråd framöver.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.