Börja med att stänga tilluften från tvättstugan där du samtidigt har två frånlufsventiler som det kan finnas förklaringar till. Där hade du åtminstone drag som hjälper till att ta luft från huset om du stänger tilluftsventilen.

Då du har sovrummen samlade på samma ställe och har problemen där så är det uppenbart att frånluftsfläkten vid närmaste badrummet inte räcker till. Därför behöver du öka frånluften och åtminstone öka frånluften med fläkten. Men tveksam om det räcker med nya fläkten.

Var frånluftsventilerna i taket från våtrummen också i 75 mm tallriksventiler? Är det verkligen en skorsten i höjd med köksfläkten och inte en fyrkantig plåtkupa med galler/öppning? Hur gammalt är huset 50-talet? Då kan en frånluftsfläkt placeras där då frånluftkanalerna och köksfläktens kanal sammanstrålar där. Det blir då ett förenklat Frånluftssystem som kan regleras vid köket.
 
Redigerat:
Matstj skrev:
En nackdel med FTX (roterande) är att den fuktar tilluften viljet i ett fuktkänsligt hus med kalla fönter kan ställa till problem.
Växlarna i hemma-aggregat är av icke-hygroskopisk typ, men visst, lite återfuktas luften allt. Men det ser jag bara som positivt när man ändå har så otroligt torr luft på vintern. Och med rätt luftombyte så kommer man snarare att få bukt med kondens på rutorna och fukt istället för att få problem.

Mina fönster dröp av kondens varje vinter med fuktskadade skärmar i nederkant som följd med min frånluftventilation(övervåningens fönster var helt dyblöta), det brukar vara svårt att få till frånluftventilation med flera våningar då termiska krafter snarare vill trycka ut luft i spaltventiler på övervåningen då ett övertryck av självdragstyp skapas på övervåing. Efter FTXkonvertering helt snustorra!
 
TS verkar ha löst problemen, vill bara flika in med att vi hade samma problem med "Perspektivfönster" 14x13 som t.o.m. fick invändig frost i nedre hörnen vid kallare än -25. Vi fick tips om att sätta dammtätningslist mellan fönsterbågarna, gjorde det och frost/fukt försvann direkt eftersom inre glaset blev klart varmare. Dessutom blev det mindre kallras mot golvvärmen. Läs mer här https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58085-lister-mellan-kopplade-fonster.html

Mitt råd till TS är prova att sätta dammtätningslist i några fönster, kostar inte många kronor.

http://www.clasohlson.com/se/Dammtätning/34-4093


Sen bytte vi dock till slut fönster då de gamla var i dåligt skick utvändigt.
 
Ropia skrev:
Växlarna i hemma-aggregat är av icke-hygroskopisk typ, men visst, lite återfuktas luften allt. Men det ser jag bara som positivt när man ändå har så otroligt torr luft på vintern. Och med rätt luftombyte så kommer man snarare att få bukt med kondens på rutorna och fukt istället för att få problem.

Mina fönster dröp av kondens varje vinter med fuktskadade skärmar i nederkant som följd med min frånluftventilation(övervåningens fönster var helt dyblöta), det brukar vara svårt att få till frånluftventilation med flera våningar då termiska krafter snarare vill trycka ut luft i spaltventiler på övervåningen då ett övertryck av självdragstyp skapas på övervåing. Efter FTXkonvertering helt snustorra!
Jag förstår, det är svårare med fler våningshus. Vad ligger RF hos dig just nu?
 
Vi har enplan med källare, kör med FTX, huset hade självdrag när vi köpte det. Huset värmdes från början med olja, föra ägaren tilläggsisolerade uppe på vinden, bytte till fjärrvärme.
Vi bytte ej fungerande självdrag till FTX (roterande växlare), något år senare rev vi den gamla murstocken som bara användes till öppna spisen med Keddy-insats, samtidigt bytte vi eldstaden till teljstenskamin med friskluftsintag utifrån och liten rund stålskorsten. För snart två år sedan så grävde vi ut runt källaren och dränerade om (den gamla var egentligen inte dålig såg vi), bytte fuktskydd på källarväggarna (den gamla tjäran/asfalten var dålig på flera ställen) och isolerade källarväggarna på utsidan.
Kostnaden för ventilationen & utgrävningen la vi på "kontona" för personlig hälsa & husets hälsa.

Vi har följande temperaturer och luftfuktigheter:
Sovrum 20,1°/36%
Vardagsrum 20,1°/38%
Gillestuga 18,9°/37%
Källarförråd 17,4°/37%
Vinden -5,4°/68%
Ute -7,6°/82%
 
Den här frasen förstår jag mig inte på.
Vi bytte ej fungerande självdrag till FTX (roterande växlare).
Vaddå bytte ej?! Du har tydligen FTX.
 
När vi köpte huset så var det självdragsventillation, men den fungerade inte pga att oljepannan hade blivit utbytt till fjärrvärme, detta medför att skorstenen inte hölls varm, och detta medförde att det blev minimalt eller inget självdrag i dom olika ventilationskanalerna i skorstenen.

Så med andra ord så bytte vi ut "ej fungerande" självdrag till FTX.
 
O
Matstj skrev:
En nackdel med FTX (roterande) är att den fuktar tilluften viljet i ett fuktkänsligt hus med kalla fönter kan ställa till problem.
Vad bygger du det på? På vilket sätt fuktar den luften?
(men det är förstås, du är negativ från början till FTX :D )
 
O
Matstj skrev:
TS kan lösa sitt problem med mekanisk frånluft oxå. Då kostar det bara 4000 istället för 40000 och en fjärdedels jobb.
Det är väl ingen som sagt att det inte går att lösa utan att montera FTX. Men vi hamnar i en annan division med FTX
 
Odjuret skrev:
Vad bygger du det på? På vilket sätt fuktar den luften?
(men det är förstås, du är negativ från början till FTX :D )
Jag ska berätra vad jag bygger den på. Frånluft som är 20 grader innehåller en viss mängd fukt. Den kyls i vv till säg noll grader. Denna noll gradiga luft kan inte innehålla lika mycket fukt som den noll gradiga. Fukten kan inte försvinna heller. Då har fukten två vägar att gå. 1- kondenserad, 2- återföras till tillluften. Eftersom roterande vv är kondensfri då återförs fukten till tillluften. fukten som tillförs är lika mycket som en platt vv producerar kondens vatten.
Jag är inte emot FTX, bara om den är tyst och skapar ett undertryck i huset. Men det är väldigt svårt att få det till i alla hus. Speciellt i gamla hus som har stort läckage. Den funkar perfekt i ett tätt och välisolerat hus.
 
M
TS: När/om du byter ut fläkten i badrummet vid sovrummen, se då till att alla dörrar har ett 5-10mm mellanrum i nederkant så att fläkten får något att jobba med.

Det dånar lite mer i resten av huset när man bajjar, men det är smällar man får ta :)
 
O
Matstj skrev:
Jag ska berätra vad jag bygger den på. Frånluft som är 20 grader innehåller en viss mängd fukt. Den kyls i vv till säg noll grader. Denna noll gradiga luft kan inte innehålla lika mycket fukt som den noll gradiga. Fukten kan inte försvinna heller. Då har fukten två vägar att gå. 1- kondenserad, 2- återföras till tillluften. Eftersom roterande vv är kondensfri då återförs fukten till tillluften. fukten som tillförs är lika mycket som en platt vv producerar kondens vatten.
Jag är inte emot FTX, bara om den är tyst och skapar ett undertryck i huset. Men det är väldigt svårt att få det till i alla hus. Speciellt i gamla hus som har stort läckage. Den funkar perfekt i ett tätt och välisolerat hus.
Då blir inte luften så torr... Det är positivt! För det kan annars vara en nackdel med dåliga ventilationssystem
Du måste verkligen ha råkat ut för nånting hemskt med ett ftx system :)
 
Hej igen!
Nu har det gått ett halvår, satt in Fresh-ventiler i alla sovrum under sommaren. Idag när temperaturen nådde 0-grader ute så kom vattnet tillbaka på rutorna. Vad tusan ska jag göra? Ska jag prova att täta om fönsterrutan där det går? Inte alla som är öppningsbara, men det drar kraftigt i vissa fönster som är öppningsbara. Kan det vara något?
Googlar jag så hittar jag mycket om att det ska bara bra med drag, och vissa säger att det ska vara tätt. Vad tycker ni?
 
Zitram skrev:
Hej igen!
Nu har det gått ett halvår, satt in Fresh-ventiler i alla sovrum under sommaren. Idag när temperaturen nådde 0-grader ute så kom vattnet tillbaka på rutorna. Vad tusan ska jag göra? Ska jag prova att täta om fönsterrutan där det går? Inte alla som är öppningsbara, men det drar kraftigt i vissa fönster som är öppningsbara. Kan det vara något?
Googlar jag så hittar jag mycket om att det ska bara bra med drag, och vissa säger att det ska vara tätt. Vad tycker ni?
• Ditt hus är inte byggt för självdrag (notera att pannan är inte kopplad till huset i övrigt) utan för mekanisk frånluft

• Ditt problem kommer inte lösas genom att byta ventiler, sluta lyssna på dom som föreslog detta

• Du behöver öka det mekaniska utflödet av luft

Lösningar, i den ordning jag vidtagit åtgärderna:

1) Fläktarna i badrum och tvättstuga bör gå hela tiden (på vintern i alla fall) och du bör tillse att det är god ventilation mellan dessa rum och resten av huset. Prova låta dörrarna till dessa rum stå öppna / på glänt. Om dessa två åtgärder avhjälper problemet så borrar du ventilationshål genom dessa dörrar eller i väggen bredvid (alltså inte genom någon yttervägg, utan genom innerväggarna).

2) Installera en annorlunda köksfläkt eller en kompletterande fläkt i samma kanal (om den nuvarande klarar av detta) som är tyst nog för ditt behov om den går hela tiden

3) Installera en ny tyst (nog) fläkt i ny kanal närheten av köksfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.