M
Roland112 skrev:
ja de låter som en himla bra lösning (y)
*not*
Amen sluta larva dig nu din drummel.

TS hittade ju lösningen? När köksfläkten suger ut varm och fuktig luft ur huset så dras torr frisk luft in och det blir inte länge imma och kondens, problemet är löst, eller hur?

Att köra köksfläkten dygnet runt är såklart störigt och därför inte en bra långsiktig lösning, det fattar väl jag med.

Jag har redan gett tre utmärkta tips på hur man kan öka frånluften utan att lägga en halv förmögenhet på FTX förän det verkligen är utrett att det behövs.

Ett fjärde tips är en spisfläkt med kryddhyllefläkt eller vad det nu heter. Dvs, spisfläkten går konstant på låga varv som inte märks spec mycket.
 
M
Ja - jag tycker du ska börja med att sätta in riktiga fläktar i badrummen och utvärdera resultatet.
Det måste även finnas en luftspalt i dörrarna överallt där det antingen finns tilluftsdon eller frånluftsfläktar så att luften alltid kan passera.
Tror våra dörrar har ca 5mm i nederkant, badrummet på övervåningen har till och med en ventilationskanal istället. Men det är tidigare ägare som satt in detta, det är ju inte supersnyggt :)

Intellivent har enligt det jag läst om dem flest nöjda kunder. Pax har mer missnöjda kunder, spec pga missljud.

Men jag håller med bravida om att den fläkten förmodligen stör mer än den gör nytta.

Jag hade installerat två Intellivent som du länkade till med konstant lågfart och fuktsensor samt att den ska gå på högsta fart både vid fuktig luft OCH när lampan tänds. Det ger lite extra skjuts.

Ja - om man tycker att det är instängt så ska man satsa på tilluft, men det kräver ju också att något suger ut luften i "andra änden", dvs i badrum osv så att man får in ny luft.

Sen är det klart att FTX löser dina problem, definitivt, men det är dels dyrt och dels måste du riva upp tak/golv för att dra ventrör från vinden och till varje enskilt rum. Jag hade i alla fall inte börjat i den änden utan anledning :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
Tja... Jag måste hålla med om att det kanske inte är det bästa tipset att bygga om ventilationen helt, ftx. Även om de löser problemen väldigt bra! Men eftersom det kostar massa pengar så är det bättre att tipsa om vettiga lösningar på det befintliga systemet. för ätt förbättra det så kan man sen spara pengar till att byta ut ventilationssystemet.
 
Tackar alla för tipsen hittills! Var iväg och köpte nya ventiler till dom rummen som idag har en talrik man snurrar på, visade sig att rören bakom är 70mm och dom nya är 100, så idag ska jag borra upp hålet lite. Ska även beställa två fläktar tillbadrummen idag.
Målade toadörrarna i somras, kanske har blivet för tätt när dörrarna är stängda?
 
Du måste se till att ha en luftpassage under eller ovanför dörrbladet i dörrkarmen i badrum/wc , det går att fräsa upp ett "spår" tex.
 
Matstj skrev:
Du behöver helt enkelt en mekanisk ventilation, av köksfläkten att döma.
Om alla dina ventilationsrör går ihop på vinden då kan sätta dit en kanal fläkt som ventilerar 60 l/sek, antingen vid utlopoet eller mitt i sista kanalen. Sen drar du ner en sladd till regulatorn så att du kan reglera fläkten efter behov. Det lär vara det billigate och mest effektiva lösningen flör dig.
Det är inget fel på dina ventiler och fläktar. Du behöver ventilera ut kontinuelig från så många rum så möjligt inte bara badrummet.
Här ovan har du en lättare lösning. Eller köpa en köksfläkt som fungerar samtidigt som en frånluftsfläkt som går konstant. Badrum och tvättstuga ska bli av med sin fukt så där behöver du fläktar. Är det punkter med svartmögel som syns vid fläkten så är det ett bevis på att det är för fuktigt? Är det stora problem med taket kan det underlätta med rätt takfärg för våtrum. Dörrar till rummen behöver inte vara stängda så du får bättre rotation. När det aktuella fuktproblemen är lösta kan du fundera på flera tilluftsventiler. Att endast tillföra mer luft nu när du inte får bort luften löser inte problemen. Det finns aggregat som värmer upp tilluften från varm avluft som en förenklad ftx som ska sitta på vägg dock endast för 90 kvm.
 
Testa gärna att vädra kort och intensivt några minuter morgon och kväll. Tvärdrag. Då byter du ut luften till torr luft. Viktigt att inte göra det för länge så du kyler ner golv och väggar. Detta sägs även hjälpa till att minska uppvärmingskostnaden eftersom det går mindre energi åt att värma torr luft.
 
Tack för tipsen återigen :)
Svart mögel är det nog inte, utan de är nog gamla borrhål för tallriken som har suttit där.

När jag borrar nya i vår, tilluft alltså, är det bara att borra igenom och ta bort isolering köra in röret? Såg att de var en plastfilm innan isoleringen igår, men de gör inget att den bryts där? Och blir ett hål igenom?
 
Var har du pannan ?? det är ju värdens bästa luftutdragare.
Om möjligt, sätt igen ventilen i pannrummet och håll dörrar öppna, pannan suger massvis med luft, och får den inte luft från ventilen, tar den det från huset.

Kanske går det som en mer permanent lösning ta upp en ventil från pannrummet, eller dra ett rör.
Ska man göra det seriöst bör det sitta ett brandspjäll som stänger vid ev brand i pannrummet.

Hoppa över talriksventilerna, lägg igen dom du har och borra in spaltventiler i fönsterna ist, det är lite jobb men funkar mycket bättre.
 
Nja.
Om man låter pannrummsdörren stå på glänt eller sätta en ventil mot angränsande rum så kommer fuktig och dålig luft sugas från badrum mm in i bostaden.
Om man ska använda inomhusluften till pannan så bör man dra kanaler från badrummen och liknande.
 
M
Demmpa skrev:
Nja.
Om man låter pannrummsdörren stå på glänt eller sätta en ventil mot angränsande rum så kommer fuktig och dålig luft sugas från badrum mm in i bostaden.
Om man ska använda inomhusluften till pannan så bör man dra kanaler från badrummen och liknande.
Möjligtvis om man gör en specialare och drar ventil med rör från badrummet till pannrummet, men jag skulle tro att både panna och rum mår bättre av frisk luft.
 
Monterade som sagt in Freshventilen igår, den ska ha kondensskydd. Den står max öppen. Bravida sa att jag skulle slippa vattnet på ventilen om jag bytte. Idag när jag vaknade så var de vatten på hela sidan in mot rummet, inget i röret eller på sidan mot röret. Testade att stänga 50% och efter en kvart så var det is på den.
Känns hopplöst alltihop. Toadörren stod helt uppe hela natten.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön: Tilluft
Orange: Frånluft

Sov 1, Sov 3, Sov 2 är dom som har mest vatten, även i Sov 1 som får vatten på ventilen.
Pannan är helt fristående på vinden.
 
Redigerat:
M
Jag vill inte vara vrång, men du lyssnar inte riktigt på se tips du får.

Starta köksfläkten på det högsta, torka av ventilerna efter någon timma och jag kan nästan lova att du inte har mer kondens där.
 
  • Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
När varm och fuktig luft möter något som är kallare så kommer det att bildas kondens på den kalla ytan, såvitt jag vet så gäller det oavsett hur dyra ventilerna är.
Edit: ovanstående lät lite drygt när jag läste igenom det igen, det var inte min mening.

Det är mer ventilation du behöver.
Om det behövs mer drag i befintlig frånluft, eller fler tilluftsventiler vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.