M
Lostmoose skrev:
När varm och fuktig luft möter något som är kallare så kommer det att bildas kondens på den kalla ytan, såvitt jag vet så gäller det oavsett hur dyra ventilerna är.
Edit: ovanstående lät lite drygt när jag läste igenom det igen, det var inte min mening.

Det är mer ventilation du behöver.
Om det behövs mer drag i befintlig frånluft, eller fler tilluftsventiler vet jag dock inte.
Rätt men fel - TS behöver inte mer ventilation, hen behöver bättre frånluft eftersom fuktig och varm luft drar sig mot ventilerna istället för tvärtom.
 
Friskluftsintaget till pannan har du svårt att ändra på med tanke på hur huset är byggt, så den låter vi vara orörd. Pannrummet är en egen brandcell, syns på ritningen eftersom dörren dit har klassen "B15", samma sak gäller själva garagedelen (den delen där bilen kan stå) den är också en egen brandcell (B15-klassade dörrar).

Tilluftensventilen till tvättstugan stängs, som det är idag hjälper inte frånluften i tvättstugan till med ventilationen av huset.

Frånluften duschen hade optimalt varit över själva duschen istället för tvättstället.

Frånluften över badkaret är optimalt

Tilluft: fler (spalt)ventiler, ett i varje sovrum, ju fler ventiler, om än bara lite öppna, är bättre än några ventiler som är mycket öppna. Ju fler ventiler ju mindre "dragit"/kallt blir det vid varje ventil.

Hur ser det ut uppe på taket?
Hur många skorstenar finns det?
Hur många pipor är det i varje skorsten?

Bilder på skorsten(en/arna) och öppningarna i den/dom skulle underlätta.


http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/fonster--dorrar-1/sa-valjer-du-ratt-dorr/
https://www.sp.se/sv/index/information/fireclassification/sidor/default.aspx
http://www.byggnadsmaterial.lth.se/fileadmin/byggnadsmaterial/BFR-publ/BFR_1979-R50.pdf
 
Marcussjogren skrev:
Rätt men fel - TS behöver inte mer ventilation, hen behöver bättre frånluft eftersom fuktig och varm luft drar sig mot ventilerna istället för tvärtom.
Tja... Med bättre frånluft kommer ju mer tilluft = mer ventilation... Fast jag kan sträcka mig till att ts behöver bättre ventilation
 
Demmpa skrev:
Friskluftsintaget till pannan har du svårt att ändra på med tanke på hur huset är byggt, så den låter vi vara orörd. Pannrummet är en egen brandcell, syns på ritningen eftersom dörren dit har klassen "B15", samma sak gäller själva garagedelen (den delen där bilen kan stå) den är också en egen brandcell (B15-klassade dörrar).

Tilluftensventilen till tvättstugan stängs, som det är idag hjälper inte frånluften i tvättstugan till med ventilationen av huset.

Frånluften duschen hade optimalt varit över själva duschen istället för tvättstället.

Frånluften över badkaret är optimalt

Tilluft: fler (spalt)ventiler, ett i varje sovrum, ju fler ventiler, om än bara lite öppna, är bättre än några ventiler som är mycket öppna. Ju fler ventiler ju mindre "dragit"/kallt blir det vid varje ventil.

Hur ser det ut uppe på taket?
Hur många skorstenar finns det?
Hur många pipor är det i varje skorsten?

Bilder på skorsten(en/arna) och öppningarna i den/dom skulle underlätta.


[länk]
[länk]
[länk]
Kul att du kollade noga på ritningen så du märkte B15 tillochmed :)
Har testat att köra köksfläkten på max några timmar, men ändå blir det is på ventilen och imma på rutorna, det blir inte vattendroppar direkt, utan stannar vid imma i nedre delar på rutorna.

På taket finns det två skorstenar, en för pannan, den är även inbyggd i en "box" på vinden, antagligen för brandsäkerheten. Sedan är det en i nivå med köksfläkten, kan ventilationen gå via den? Hur det ser ut i den ser jag på söndag då jag ska upp taket och förbereda för sotaren.
Ska följa alla rör på vinden och se vart dom går exakt. Det är lågt tak och saknar golv att krypa på vid vissa partier. Men ska verkligen undersöka saken imorgonkväll.

Testade att hålla ett hushållspapper idag vid frånluften:
Köksfläkt ON: Suger fast
Köksfläkt OFF: Inget sug
Toa/dusch (fläkt) ON: Suger fast
Toa/dusch (fläkt) OFF: Inget sug
Badrum (vanlig tallrik): Kunde inte känna något sug alls.
Tvättsugan har två tallrikar: Lätt sug

Kanske ganska självklart att det suger fast med en fläkt ;)

Har beställt en fläkt att ersätta den gamla med, men verkar ta tid för Bygghemma. Sen måste jag lösa el-frågan till den andra toaletten innan den fläkten kommer upp.
 
  • Gilla
Nicaon
  • Laddar…
Det är ganska säkert att det är köksfläkten som ska sköta ventilationen i ditt hus.
Om du har själva fläktmotorn på taket så ska den gå konstant. Det är en klassisk Älvsbyhus lösning.(vet ju inte om ditt är Älvsbyhus)
 
och flera gånger i tråden läser man kommentaren "istället för att bygga ett svindyrt FTX"... aggregat 15kkr, installationsmaterial 10kkk summa 25kkr. Är man normalhändig och har båda tummarna i behåll och lite tid att sätta sig in i lite facklitteratur så installerar man en FTXlösning själv, och 25kkr tycker inte jag är "en svindyr FTXlösning"
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
M
Ropia skrev:
och flera gånger i tråden läser man kommentaren "istället för att bygga ett svindyrt FTX"... aggregat 15kkr, installationsmaterial 10kkk summa 25kkr. Är man normalhändig och har båda tummarna i behåll och lite tid att sätta sig in i lite facklitteratur så installerar man en FTXlösning själv, och 25kkr tycker inte jag är "en svindyr FTXlösning"
När jag har avrått från att ta installation av FTX som första lösning så grundar jag priset på att hantverkare gör det mesta, den andra anledningen är att det kräver ingrepp i tak och golv, vilket kan bli en hel del jobb.

Men det är självklart en smaksak.
 
sen kanske det kostade 25kkr för dig Ropia men jag har installerat ftx i 1-1/2 plan och det gick på 40kkr Heru 130 s ec
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
surf_fredde skrev:
sen kanske det kostade 25kkr för dig Ropia men jag har installerat ftx i 1-1/2 plan och det gick på 40kkr Heru 130 s ec
Kostnaden är ju i alla fall inom samma tiopotens. 40.000 -25.000 är ju felräkningspengar.

Och erkänn: Visst är du nöjd med resultatet :)
 
Ska man inte ha kallrasskyddet på köksfläkten monterat om man har självdrag? Bytte fläkt nyligen och jag satte dit det som följde med.
 
TS kan lösa sitt problem med mekanisk frånluft oxå. Då kostar det bara 4000 istället för 40000 och en fjärdedels jobb.
 
Redigerat:
R
Som Matstj också säger:
Jag har en enkel lösning I mitt hus. Från båda badrum, kök, tvättrum har jag frånluft. Detta löses med hjälp av att samtliga dessa ventilationsrör sammanflätas på ett och samma ställe där de sitter en elmotor som skapar ett sug I våtrummen. Därefter skickas luften ut via en liten skorsten på taket. Elmotorn regleras med hjläp en spänningsregulator för 69kr på jula. Totalt kostar detta dig någon tusenlapp enbart och funkar fint.
Jag satte tex in en ventil I två sovrum I samband med att vi flyttade in. Dessa är av modellen med mekanisk thermostat så dessa reglerar sig själva beroende på utomhustemperatur. Även fast de gått ner till minus 15 så har jag aldrig haft kondens eller fukt på dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Det går inte att bromsa sig till första platsen! Gör det ordentligt och låt det kosta lite, det är ändå er hälsa som står på spel och den bör man ICKE förringa och göra halvbra eller snåla lösningar. Låt någon kunnig vent-montör komma med några olika förslag, tex ett för mekanisk F-luft och ett med FTX utifrån er budget såklart.
 
En nackdel med FTX (roterande) är att den fuktar tilluften viljet i ett fuktkänsligt hus med kalla fönter kan ställa till problem.
 
M
fredl skrev:
Ska man inte ha kallrasskyddet på köksfläkten monterat om man har självdrag? Bytte fläkt nyligen och jag satte dit det som följde med.
Nej det ska man inte så länge det inte orsakar kallras, den skall vara del i att suga ut luft.
Det är samma sak med eldstäder, där skall alla spjäll vara öppna, men man kan stänga till dem vintertid om det drar för mycket i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.