redarn skrev:
• Ditt hus är inte byggt för självdrag (notera att pannan är inte kopplad till huset i övrigt) utan för mekanisk frånluft

• Ditt problem kommer inte lösas genom att byta ventiler, sluta lyssna på dom som föreslog detta

• Du behöver öka det mekaniska utflödet av luft

Lösningar, i den ordning jag vidtagit åtgärderna:

1) Fläktarna i badrum och tvättstuga bör gå hela tiden (på vintern i alla fall) och du bör tillse att det är god ventilation mellan dessa rum och resten av huset. Prova låta dörrarna till dessa rum stå öppna / på glänt. Om dessa två åtgärder avhjälper problemet så borrar du ventilationshål genom dessa dörrar eller i väggen bredvid (alltså inte genom någon yttervägg, utan genom innerväggarna).

2) Installera en annorlunda köksfläkt eller en kompletterande fläkt i samma kanal (om den nuvarande klarar av detta) som är tyst nog för ditt behov om den går hela tiden

3) Installera en ny tyst (nog) fläkt i ny kanal närheten av köksfläkten.
Tack för ditt svar.
1. Dom går hela tiden, dörrarna står alltid öppna till rummen med fläktar.
2. Badrummen och tvättstugan är ihop kopplad med köksfläkten, märkte i våras när att det droppa vatten i köksfläkten, antagligen kondens från badrummen.
3. Men försvinner inte väldigt mycket värme igenom detta? Helt klart värt det om det hjälper
 
Zitram skrev:
Tack för ditt svar.
1. Dom går hela tiden, dörrarna står alltid öppna till rummen med fläktar.
2. Badrummen och tvättstugan är ihop kopplad med köksfläkten, märkte i våras när att det droppa vatten i köksfläkten, antagligen kondens från badrummen.
3. Men försvinner inte väldigt mycket värme igenom detta? Helt klart värt det om det hjälper
1. Då behöver du fläktar som fläktar mer, se (3)

2. Låter som att det saknas en centralfläkt i detta system. Måste ha funnits från början. Trasig eller felaktigt bortplockad? Eller för lågt ställd?

3. Du har ett val. Antingen behåller du din "använda" varma blöta luft inomhus och lever med kondensen, eller så byter du den mot frisk men kall uteluft med mindre vatten och slipper kondensen. Du måste faktiskt välja en av dessa. Om du tycker detta är slösaktigt så kan du räkna på vad ett FTX system (återvinner värme från ut-luften) kostar och om detta är värt pengarna.

Om du fixar centralfläkten så tror jag dessutom att fläktarna i badrummen inte behövs öht.
 
  • Gilla
Zitram
  • Laddar…
redarn skrev:
1. Då behöver du fläktar som fläktar mer, se (3)

2. Låter som att det saknas en centralfläkt i detta system. Måste ha funnits från början. Trasig eller felaktigt bortplockad? Eller för lågt ställd?

3. Du har ett val. Antingen behåller du din "använda" varma blöta luft inomhus och lever med kondensen, eller så byter du den mot frisk men kall uteluft med mindre vatten och slipper kondensen. Du måste faktiskt välja en av dessa. Om du tycker detta är slösaktigt så kan du räkna på vad ett FTX system (återvinner värme från ut-luften) kostar och om detta är värt pengarna.

Om du fixar centralfläkten så tror jag dessutom att fläktarna i badrummen inte behövs öht.
Ska den placeras över köksfläkten på vinden? Bifogar en uppdaterad ritning över huset.
Grönt är tilluft, orange är frånluft och rosa är rör på vinden, går typ så, svårt att följa dom under isoleringen.

Men vad tror du om kondensen i rören då? som jag fick ner på spisen i våras. Varje morgon låg några droppar på spisen.
Tacksam för all din hjälp :) Då inte ens företag häromkring kan svara eller hjälpa till.

Uppdaterad ritning över hus med markerade tilluftsrör i grönt, frånluftsrör i orange och rör på vinden i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Zitram skrev:
Ska den placeras över köksfläkten på vinden? Bifogar en uppdaterad ritning över huset.
Grönt är tilluft, orange är frånluft och rosa är rör på vinden, går typ så, svårt att följa dom under isoleringen.

Men vad tror du om kondensen i rören då? som jag fick ner på spisen i våras. Varje morgon låg några droppar på spisen.
Tacksam för all din hjälp :) Då inte ens företag häromkring kan svara eller hjälpa till.
Kondensen i rören uppkommer eftersom din ut-luft kyls av för mycket innan den kommer ut. Vid 48% relativ luftfuktighet och 21℃ ligger daggpunkten på 10℃. Om den ut-ventilerade luften kyls till detta inne i rören får du kondens. För att avhjälpa ökar du hastigheten på luften eller isolerar ventilationskanalerna.

Sitter det en "skorsten" för ventilationen ovanför köksfläkten? I så fall hade jag satt en fläkt i denna "skorsten" så högt upp som möjligt (minska buller) som klarar 0.35 * bostadens yta liter luft per sekund. Öka det något eftersom det är friktion i rören. Sedan hade jag plockat bort alla andra fläktar och bytt dessa mot tallriksventiler och ett köks-spjäll. Men jag irriteras jättemycket av buller från köksfläktar. Spjället i köket ska då normalt vara "halvöppet" och när man lagar mat "helöppet" (alternativt stängt+en till tallriksventil precis bredvid).

Troligtvis hade jag kört ventilationen på halvfart och kopplat köks-spjället så att det höjer fläkten till max.

Men framförallt hade jag letat efter en existerande gammal fläkt i "skorstenen", mycket konstigt om det inte funnits en sådan där.
 
Aldrig sett någon fläkt uppe på vinden, finns inte ens el där uppe, ingen belysning eller något.
Vet du någon som säljer? Alltså butik.

Frågan är om jag vågar ge mig på detta själv ;)
Om luften känns instängd, kan detta vara ett tecken på just detta problem med frånluften? Vi har ökat pannan idag och ligger på 22 grader, och tycker det känns i näsan på något konstigt sätt.
 
1. Öka frånluftsventilationen (alt. installera nytt system t.ex. FTX).
2. Tilläggsisolera fönstren invändigt med isolerglasruta.
Dessa två åtgärder fungerade utmärkt för mig, ingen kondens någonstans längre.
 
Kondens på fönster och ventiler är allvarligare än just det uppenbara. Med för fuktigt inomhusklimat, bristande undertryck och OM din diffusionsspärr (plast) råkar vara bristfällig så riskerar du få kondens inuti dina väggar eller på vinden. Se till att undersöka vinden noga och håll utkik efter mögel på undersida tak.
 
Zitram skrev:
....
3. Men försvinner inte väldigt mycket värme igenom detta? Helt klart värt det om det hjälper
det är relativt billigt att värma luft.
 
Zitram skrev:
Aldrig sett någon fläkt uppe på vinden, finns inte ens el där uppe, ingen belysning eller något.
Vet du någon som säljer? Alltså butik.

Frågan är om jag vågar ge mig på detta själv ;)
Om luften känns instängd, kan detta vara ett tecken på just detta problem med frånluften? Vi har ökat pannan idag och ligger på 22 grader, och tycker det känns i näsan på något konstigt sätt.
Jag hade försökt få en ventilationsfirma att göra detta, då det inte bör kosta alltför mycket (gissar kring 20'000 inklusive arbete) och samtidigt frågat vat ett FTX system kostar. Om ingen firma vill komma hade jag gjort det själv. Mät rören och googla efter "kanalfläkt". Ser att ett företag säger "minst 200l/s" om det ska vara köksfläkt också.

Om du vågar, jag kan inte bedöma hur händig du är :).
 
Om du har 22grader inne och en fuktighet på 40 procent så ger det fuktutfällning runt 7 grader. Alltså mot dina tvåglasfönster.
En sugande reglerbar fläkt på skorsten är billigaste lösningen. Har du fungerande dränerad källare kan du sätta avfuktare där, annars är risken du drar in fukt. Att kolla sitt självdrag finns rök att köpa som är väldigt effektiv. Nackdelen med en frånluftsfläkt är ingen återvinning och risk för kalldrag. Men placera ventilerna ej nära där du sitter och gärna ovan där element (radiatorer) sitter. Finns ventiler som luften riktas uppåt för minskat kallras. Lycka till. En fläkt med styrning köper du för ca 4000 kr. Ut med fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.