M
P.S Du behöver inte börja med att byta till FTX, det är snicksnack. Självdrag är fullgott som ventilation när det fungerar som det är tänkt. FTX gör dock att du har kontroll över ventilationen och kan vara säker på att det fungerar som det skall.
 
M
Det går även att komplettera skorstenen med en fläkt vilket ger bättre drag i kanalerna.
 
Alla ventiler är blöta, har kört med badrumsfläkten på hela dagen, men inte gjort någon skillnad. Nu när solen har gått ner så kommer vattnet tillbaka i alla fönster.

Några av fönstren är målade 2015, vart är det man inte får måla över för de ska bli sämre luft? Nu är det samma fel i alla fönster, även om dom är målade eller ej.
 
Har du kollat vilket håll draget går genom väggventilerna, som MarcusSjogren skriver?
För det skall inte bli en massa kondens i en tilluftsventil i väggen, tvärt om skall där vara torrt, om än kallt.

Det går bra att kolla med en ljuslåga eller tändare också, så man ser vart lågan fladdrar.

Din fuktighet inne är mycket hög för årstiden.
Hos mig ligger RH nu på 19%RH inne och 85%RH ute vid -11°C.
Men jag har FTX :)
 
M
Zitram skrev:
Alla ventiler är blöta, har kört med badrumsfläkten på hela dagen, men inte gjort någon skillnad. Nu när solen har gått ner så kommer vattnet tillbaka i alla fönster.

Några av fönstren är målade 2015, vart är det man inte får måla över för de ska bli sämre luft? Nu är det samma fel i alla fönster, även om dom är målade eller ej.
Om man ser fönstret framifrån så får det inte vara tätt mellan bågarna på ovan och undersidan, dvs där bågarna går ihop.

Det skall även vara ett mellanrum mellan fönsterkarmen och undersidan av fönstret, samma med ovansidan.
 
Testade med en tändare, och elden fladdra inte direkt åt något håll, man känner att de kommer kall luft om man håller en bit runt...
 
KnockOnWood skrev:
Har du kollat vilket håll draget går genom väggventilerna, som MarcusSjogren skriver?
För det skall inte bli en massa kondens i en tilluftsventil i väggen, tvärt om skall där vara torrt, om än kallt.

Det går bra att kolla med en ljuslåga eller tändare också, så man ser vart lågan fladdrar.

Din fuktighet inne är mycket hög för årstiden.
Hos mig ligger RH nu på 19%RH inne och 85%RH ute vid -11°C.
Men jag har FTX :)
Så som jag tolkat text och bilder så hamnar kondensen bara på innerdelen av "tallrikarna" och inte inuti kanalerna, och det är väl ganska normalt även om man inte har jättehög luftfuktighet inomhus?
 
M
Jag har aldrig hört om att man får vatten på tallrikarna, men det kanske är normalt som Lostmoose skriver.
I min värld så bör det vara ett konstant flöde av kall luft som kommer in och så borde det aldrig kunna bli kondens på tallriken heller.
 
Nu har Bravida vart ute hos mig, först tyckte han att jag skulle byta till Fresh-ventiler, (tips på produkter önskas). Sedan tyckte han att det ska finnas Fresh-ventiler i alla sovrum+vardagsrum.

Sedan byta ut vår mekaniska PAX-fläkt vid duschen till en modern fläkt som känner av fukten och rörelser. (TIPS ÖNSKAS)
2016-01-17 15.19.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan uppgradera frånluften på toaletten till en likadan PAX-fläkt.
2016-01-17 15.19.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan diskuterade han alternativ som aggregat, eller borra in fönsterventiler direkt över fönstret.
Så nu ska jag leta efter Fresh-ventiler, och två nya PAX-fläktar till badrummen. Får vi bättre luft med detta och får bort med vattnet så är vi nöjda. Fungerar inte det så får vi kolla närmare på aggregat.

Men kom gärna med tips på Fresh-ventiler, och fäktar :)
 
Har idag också haft igång köksfläkten sedan teknikern åkte, inte en droppe vatten på någon ruta.
Nu låter den en del och inget jag vill ha på dygnet runt. Vad kan man göra för att få bättre sug? Kan en fläkt hjälpa på toaletten?
 
M
Zitram skrev:
Har idag också haft igång köksfläkten sedan teknikern åkte, inte en droppe vatten på någon ruta.
Nu låter den en del och inget jag vill ha på dygnet runt. Vad kan man göra för att få bättre sug? Kan en fläkt hjälpa på toaletten?
Jag tycke du ska börja med att sätta in t ex Intellivent-fläktar i båda badrummen och även tvättstuga om du hade det.

Det brukar även sitta ett spjäll i köksfläkten som man normalt skall monterat, förutom när man har självdrag, då skall den inte användas.
Den sitter mellan spiroröret och fläktens anslutning.

Tycker inte att nya ventiler är det du borde fokusera på som bravida sa. Det är viktigare att du får fart på ventilationen.

Har du ventil in till pannrummet? Är den någorlunda väldimensionerad? Typ 125mm skulle jag gissa på att man behöver där.
Då kan den ta all luft den behöver genom sin ventil och så kan resten av huset sköts sig självt.

Hade du några ventilationskanaler monterade på murstocken? Dessa skall suga ut luft.
 
M
Men det var ju skönt att det löste sig när du satte på köksfläkten - då har du ju lösningen på problemet i alla fall!
 
Marcussjogren skrev:
Jag tycke du ska börja med att sätta in t ex Intellivent-fläktar i båda badrummen och även tvättstuga om du hade det.

Det brukar även sitta ett spjäll i köksfläkten som man normalt skall monterat, förutom när man har självdrag, då skall den inte användas.
Den sitter mellan spiroröret och fläktens anslutning.

Tycker inte att nya ventiler är det du borde fokusera på som bravida sa. Det är viktigare att du får fart på ventilationen.

Har du ventil in till pannrummet? Är den någorlunda väldimensionerad? Typ 125mm skulle jag gissa på att man behöver där.
Då kan den ta all luft den behöver genom sin ventil och så kan resten av huset sköts sig självt.

Hade du några ventilationskanaler monterade på murstocken? Dessa skall suga ut luft.
Ska ta en titt på köksfläkten imorgon, och även kolla kanalerna på vinden, blev så förkyld av kylan härom natten så har legat med feber i två dagar nu.
Så du tror det kan hjälpa med fläkt på badrummet? Det badrummet ligger ihop med sovrummen. så blir den närmsta vägen för luften iallafall. Sen en bit bort ligger badrummet med duschen som har en PAX idag, men igår testade jag och köra med dörren uppe och den på, och de märktes ingen skillnad. Bravida tyckte den såg väldigt gammal ut och sa att den låter nog mer än vad den gör nytta.

Pelletsen har bra med luft där, men tror inte att några kanaler är ihop kopplade på den. Den ligger nämligen på norra sidan av huset och badrummen på södra, och det är bara krypvind så det borde jag ha lagt märke till om rör går över gången. Men ska kolla på alla rör imorgon. Vilken typ av fläkt tycker du jag ska satsa på? Typ?
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...uktstyrning-fresh-intellivent-20-vit/p-357501

Om man vill ha bättre luft är det tilluft man bör satsa på då? Tekniken tyckte luften kändes instängd, eller kanske blir bättre när frånluften blir bättre? Jag har ju bott här länge nu och kanske inte tänker på luften.
 
R
Marcussjogren skrev:
Men det var ju skönt att det löste sig när du satte på köksfläkten - då har du ju lösningen på problemet i alla fall!
ja de låter som en himla bra lösning (y)
*not*
 
Du behöver helt enkelt en mekanisk ventilation, av köksfläkten att döma.
Om alla dina ventilationsrör går ihop på vinden då kan sätta dit en kanal fläkt som ventilerar 60 l/sek, antingen vid utlopoet eller mitt i sista kanalen. Sen drar du ner en sladd till regulatorn så att du kan reglera fläkten efter behov. Det lär vara det billigate och mest effektiva lösningen flör dig.
Det är inget fel på dina ventiler och fläktar. Du behöver ventilera ut kontinuelig från så många rum så möjligt inte bara badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.