Jag har kopplade fönster som jag håller på att renovera. Skall man ha gummilister mellan fönstren, så att ingen luft cirkulerar eller skall det inte vara några gummilister där? De förra ägarna hade nämligen gummilister emellan, men jag har för mig att man inte skall ha det.

Tacksam för klarläggande!

Nix inga lister mellan fönstren luften måste kunna cirkulera annars blir det imma på rutan.

Tackar, då kör jag helt utan lister mellan fönstren.
Jag har föresten dörrar som är gjorda på samma sätt. Då borde man väl inte ha lister där heller :-/

JAG SATTE LISTER FÖRRA VECKAN ALL VÄRME HAR GÅTT UT GENOM FÖNSTERNA. :p

NU ÄR DET HELT PLÖTSLIGT VARMT I HUSET UTAN ATT JAG HAR SATT PÅ VÄRMEN.....DET MÅSTE VARA EN BILLIG INVESTERING FÖR ATT FÅ NER ENERGIFÖRBRUKNINGEN. 8)

KOLLA BARA I NYA VI I VILLA SÅ VAR DET EN ENKEL ENERGI LÖSNING. ;)

PÅ MED LISTER Å FÅ DET VARMT ;D

tanken med 2 rutor är att luften skall vara still och isolera. Täta du med lister men klipp bort några cm i övre och undre delen så har du både och när det blir kallt.

Lagavulin

Ja, det är en bra princip som jag också har blivit tipsad om, eller med dammlister.
Nackdelen med dammlisterna, i alla fall de av skumplast, är att de blir gamla och dåliga rätt fort.

När jag renoverade fönstren i min lägenhet satte jag gummi på de lodräta delarna av karmarna och dammlist uppe och nere (40-talsfönster). Det blev varmt och mysigt och aldrig någon kondens och inga döda flugor inne i fönstren heller. Misstänker att det gärna kan bli det om man lämnar öppningar uppe och nere.

:D pinebar

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
Är det stor märkbar skillnad och något som faktiskt alla borde göra eller är blir det många bäckar små...angående värmebesparing/isolering?

Både bättre isolering och samtidigt tystare.

Tätningslist i sidorna och dammlsit uppe och nere eller tätningslist runt om med kanske 5 cm utan uppe och nere?

Det där med gummilister och dammlister och lämna öppet längst upp o längst ner....

Pratar ni nu om tätningslisten mellan karm och båge, eller pratar ni om något som sitter mellan dubbelkopplade bågar?

Talar alla om samma sak?:confused:
Jag fattar åtminstone ingenting.

I min värld ska listen sitta i karmen, inte mellan bågarna. Om man tar bort övre och nedre tätningslisten i karmen, så får man kondens mellan rutorna p.g.a den varma fuktiga luften från rummet slinker ut och lägger sig mellan rutorna. (Det var i alla fall det svar jag fick när jag ställde en liknande fråga här på forumet. Hade hört att man kunde förbättra ventilationen i rummet om man tog bort övre tätningslisten, men så är inte fallet. Risken är i stället att man får kondens mellan rutorna)

Redigerat:
Som jag (har trott) har förstått det så ska det vara tätt mellan fönster och karm men inte mellan de två fönsterhalvorna. Har kört gummilist mellan fönster och karm och dammlist mellan fönsterhalvorna.

So far so good....

jag pratar om mellan bågarna. Alltså det får ju inte vara så tätt så att det blir kondens.

Sailorman skrev:
Som jag (har trott) har förstått det så ska det vara tätt mellan fönster och karm men inte mellan de två fönsterhalvorna. Har kört gummilist mellan fönster och karm och dammlist mellan fönsterhalvorna.

So far so good....

Hmm, hos mig sitter fönsterhalvorna på vissa ställen helt dikt mot varandra. Någon dammlist får definitivt inte plats, frågan är om jag egentligen borde hyvla dom så att det blir mera mellanrum?

• Gilla
Färdmekaniker och 1 till
  • Laddar…
P
Har du inte problem med kondens är det ju synd att hyvla ner bågarna. Så länge bågarna inte sitter dikt emot varandra runt om så går det nog bra. Har du såpass liten glipa så skapar du kanske mer problem än om du låter det vara, if it ain't broken don't try to fix it. ;)

• Gilla
Nageek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.