58 804 läst · 24 svar
59k läst
24 svar
Lister mellan kopplade fönster?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 557 inlägg
Det där med att sätta en tätningslist mellan bågarna låter som en klassisk oljekrisåtgärd från 70-talet. Farsan gjorde det på sitt gamla hus och insåg sedan i slutet av 80-talet att det var ett misstag eftersom det blev kondensproblem som fick ytterbågen att ruttna i nederkant. Synd på fönster som var i perfekt skick innan och 50-60 år gamla. Lite läsning om kondens:
http://www.rm.se/default.aspx?pageId=68
http://www.rm.se/default.aspx?pageId=68
Hej!
Detta är absolut ingen nyhet från någon oljekris. har en 1100 sidor tjock bibel om husbygge från tidigt 1900-tal där det står beskrivet att det skall levereras med "öppen" list mellan bågarna. Klipp upp om det orsakar kondens. Utan list är kopplade bågar ganska pissiga när det gäller energivärde. I alla fall när det blåser lite.
Lagavulin
Detta är absolut ingen nyhet från någon oljekris. har en 1100 sidor tjock bibel om husbygge från tidigt 1900-tal där det står beskrivet att det skall levereras med "öppen" list mellan bågarna. Klipp upp om det orsakar kondens. Utan list är kopplade bågar ganska pissiga när det gäller energivärde. I alla fall när det blåser lite.
Lagavulin
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 557 inlägg
Frågan är dock hur mycket det gör på det totala energivärdet? Är det 1+1-bågar gör det ju lite att täta mer, men med 2+1 och en bra kassett spelar det nog ingen större roll.Lagavulin skrev:
När jag räknade på att gå från 2+1 med U=1,45 till U=1,2 skulle avskrivningstiden på dessa bli 48 år extra jämfört med de förra.
gammal tråd ser jag men jag svarar. mina kopplade fönster från 50-talet har inga tätningslister mellan bågarna, men understycket i yttrebågen är rutten ändå, så över 60års väder och vind på fönster utan dropplister påvekar trät mer än kondensen innefrån om jag får gissa.Johan Gunverth skrev:Det där med att sätta en tätningslist mellan bågarna låter som en klassisk oljekrisåtgärd från 70-talet. Farsan gjorde det på sitt gamla hus och insåg sedan i slutet av 80-talet att det var ett misstag eftersom det blev kondensproblem som fick ytterbågen att ruttna i nederkant. Synd på fönster som var i perfekt skick innan och 50-60 år gamla. Lite läsning om kondens:
[länk]
Ja, tidens tand gnager ju oavsett. Men ser man till att det kan bli kondens på insidan med så inte blir långtidsprognosen lika, den blir ju sämre. Det ena problemet utesluter ju inte det andra.
Lämna en spalt i tätningen är ju inte fel. Bra med möjlighet till cirkulation.
Lämna en spalt i tätningen är ju inte fel. Bra med möjlighet till cirkulation.
En s.k. o-list (rund) silikonlist som kan svälja allt från 10mm till 2mm tack vare formen. (Om du väljer tians list alltså). Den limmas med silikonlim, som du även kan köpa på liten tub om det nu bara är ett fönster det gäller.
Det finns ju även den s.k. omega-listen, där formen ser ut som: Ω som gör samma jobb och fungerar lika bra om glipan är mer jämn.
Du får ju mäta glipan innan du väljer listen så du kan välja rätt tjocklek.
Sedan beror det ju på var det drar, om det nu är så att fönstret behöver justeras en smula pga skevhet eller annat problem och glipan är större än vad tätlisterna klarar.
Det finns ju även den s.k. omega-listen, där formen ser ut som: Ω som gör samma jobb och fungerar lika bra om glipan är mer jämn.
Du får ju mäta glipan innan du väljer listen så du kan välja rätt tjocklek.
Sedan beror det ju på var det drar, om det nu är så att fönstret behöver justeras en smula pga skevhet eller annat problem och glipan är större än vad tätlisterna klarar.
Jag har kondens mellan de kopplade fönsterbågarna
det sitter tätningslist mellan karm och båge
jag har satt en distans mellan bågarna i överkant för att ventilera bort fukten enligt denna artikel
https://www.rm.se/sv/kundservice/leverans/kondensproblem/
Konsekvensen är mera fukt och vätska mellan bågarna….
det sitter tätningslist mellan karm och båge
jag har satt en distans mellan bågarna i överkant för att ventilera bort fukten enligt denna artikel
https://www.rm.se/sv/kundservice/leverans/kondensproblem/
Konsekvensen är mera fukt och vätska mellan bågarna….
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 557 inlägg
Du får ju ha ventilation runt om, annars funkar det ju inte. Enbart öppning i överkant hindrar kondens att ta sig ut.
Produkter som diskuteras i tråden