Så då tar även jag mig i kragen, efter att ha lusläst allt på detta forum ett par år nu så får även jag lägga upp en projekttråd.

Jag och sambon plus en liten dotter köpte vårt första hus i april -14, 1,5 plans hus med källare från 1948.
Ett hus med behov av renovering men fullt beboeligt.
Vid köpet var det viktigaste läget, och att det låg rätt på tomten för en tillbyggnad då huset bara är på 81kvm, varav 60 är bottenyta.

På visningen såg vi att taket var dåligt, öppnade man kattvindarna så hade gubben satt cellplast rakt mot råsponten för att frugans kläder skulle vara varma då hon använde dessa som garderober.

Ovanvåningen vid köpet.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Första projektet blev därför att ta tag i taket, rev bort allt som fanns kvar, spikade sedan på takstolarna med 50mm utåt för mer isolering då denna var obefintlig innan, ny råspont, papp och betongpannor, även takavvattning och plåtdetaljer gjordes nytt.
image.jpg
Skapa konto

Sedan började vi invändigt, rev allt från ovanvåningen och sänkte takstolarna 50mm inåt även här för mer isolering, fick tillslut plats med 220mm isolering.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Öppen planlösning!!

image.jpg
Skapa konto

Fått in luftspalt, isolering, plast och gles, nu började det roliga, när det händer lite.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Skönt att få en del av huset klart och som man själv vill ha det, sambon har målat trappan och rivit en vägg på bottenvåningen.

Så just nu håller jag på med komplettering till bygglovet, tillbyggnaden är planerad att bli 60kvm bottenyta, även den i 1,5 plan och där ska nytt kök byggas, gamla köket blir badrum då vi i nuläget bara har dusch i källaren. Även vårt sovrum ska bli på bottenvåningen och sedan är det tänkt att ha två sovrum på ovanvåningen.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ovanvåningen är nästan klar, dom berömda listerna är i mitt fall två elementskydd, låda på toaletten och klä in rören under vasken. Men försöker färdigställa allt nu inför tillbygget så det andra är klart först.

image.jpg
Skapa konto

Vägg in till gamla köket som har bröstats ner.

image.jpg
Skapa konto

Här revs väggen in till yttervägg för större öppning in i vardagsrummet.

Jaha, då fick man hem nybyggnadskartan idag, då visar det sig att det är prickad mark 6m från gatan och in på tomten, huset ligger redan 30cm innanför detta och tillbygget är tänkt att komma ytterligare 20cm in där, så är detta omöjligt att få igenom?
Totalt 50cm på en sträcka av 5 m av tomten, va tror ni? Nån som lyckats?

Ge inte upp.

//AA

peternicklas
Grahn85 skrev:
Jaha, då fick man hem nybyggnadskartan idag, då visar det sig att det är prickad mark 6m från gatan och in på tomten, huset ligger redan 30cm innanför detta och tillbygget är tänkt att komma ytterligare 20cm in där, så är detta omöjligt att få igenom?
Totalt 50cm på en sträcka av 5 m av tomten, va tror ni? Nån som lyckats?
Jag försökte men fick blankt nej. Vill bygga lite längre på en tillbyggnad. Nu blev det 6 m. och det fick räcka.

15 kvm (BTA) attefallstillbyggnad får vara på prickad mark så länge det inte är för nära tomtgränen (oftast 4.5m)

Tillbyggnaden är ju planerad att vara 5,8 X 11,0 och det är på 11 meters hållet som det är lite kritiskt, får ringa till dom imorgon och försöka få igenom detta. Tack för svaren

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Så skönt, idag kom äntligen bygglovet!! Löste sig med den prickade marken och även med handikapps anpassningen som dom har bråkat med oss om!

Ska lägga upp bilder på ritningarna för bygget, och imorgon börjar vi👍🏻
Först ska det gamla uterummet ner innan vi kan börja bygga uppåt igen! Bilder kommer imorgon, eller ikväll.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Grahn85 skrev:
Så skönt, idag kom äntligen bygglovet!! Löste sig med den prickade marken och även med handikapps anpassningen som dom har bråkat med oss om!

Ska lägga upp bilder på ritningarna för bygget, och imorgon börjar vi👍🏻
Först ska det gamla uterummet ner innan vi kan börja bygga uppåt igen! Bilder kommer imorgon, eller ikväll.
Hur löste det sig?

Dom accepterade våra ritningar, så bygget blir på lite prickad mark.

Helgens projekt

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Ett par vändor kvar till tippen med teglet, sedan måste det lånas hem ännu större maskiner än planerat, grunden var jävligare än jag trodde.

image.jpg
Skapa konto

Ritning på bygget

• Gilla
michfris och 2 till
  • Laddar…
Två korta frågor, fungerar kranen på toan bra i det där tvättstället och isåfall skulle det gå att få reda på vad det är för kran?

Vi har i princip identiskt upplägg på en av våra toaletter men tidigare ägaren av huset som lät installera det valde en kran som var riktad rakt ner just ovanför början på ena kanten så vattnet tar skjuts och flyger överallt om man öser på med mer än 20% på kranen, har strypt nere på rören så den risken är minimerad men vill ju kunna ha ordentligt flöde när man tvättar händerna efter att man t.ex bajsat eller spelat brännboll.

Kranen funkar bra, kan stänka över om man drar fullt på direkten, men tar man det lite lugnt så går det bra med fullt flöde, ska se om jag kan hitta vad den heter, är inköpt på hornbach iaf.

Någon som använt en Hilti TE3000, ska hämta en sådan imorgon för att ge mig på plattan, bu eller bä??

image.jpg
Skapa konto

Hilti TE3000 vs 220mm betongplatta

image.jpg
Skapa konto

Hiltin blev vinnaren, 3,5 timme för 20kvm platta plus en 6 stegs trappa!!

• Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.