image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det närma sig på riktigt, lite el kvar och sista armering i kanterna, sen kan betongen få komma!!

Ska bli skönt att börja bygga på riktigt!
Tar längre tid än man tror när man ska göra det på kvällar och helger.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Nu har det missats att uppdatera på väldigt länge, har iaf kommit en bit på vägen, plattan har blivit gjuten


Nyligen gjuten betongplatta med utstickande armeringsjärn och skyddad byggnadsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen spikade jag ihop stommen och har fått rest den

Nygjuten betongplatta med delvis uppbyggd trästomme och material för takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Byggstomme av hus med gipsad fasad och omonterat tak under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även fått i balken för att fälla in takstolarna i


Byggplats med en nygjuten betongplatta och delvis upprest trästomme för ett pågående byggprojekt vid en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även rest takstolarna


Nybyggd husstomme med uppresta takstolar i skymningen, ofärdigt tak med skyddspresenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ungefär där jag är nu, håller på att bygga ihop vinkeln på taket och få klart regndalarna, gipsar även upp mellan takstolarna och sätter insektsnätet inför brädning av taket.

Märks att vi går mot mörkare tider, får mindre och mindre timmar att jobba på kvällarna :(

// Henrik
 
  • Gilla
LoweW och 7 till
  • Laddar…
Börjat bräda taket!


Taket under konstruktion med träbrädor och delvis lagda takpannor, närliggande stomme för innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även börjat bygga innerväggar, ska man ha syllisolering på innervägg? Trä mot betong!

// Henrik
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, det ska vara syllisolering under innerväggarna också.
 
Då har man lyckats bräda klart taket, pappat och läktat.
Sista vindskivorna kommer upp ikväll och sen är det dags för pannor i helgen (y)


Nybrädat tak med underlagstak och läkt, arbetare fäster vindskivor vid huskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nyligen brädat och pappat tak med läktning klar, redo för takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
L
Riktigt bra kämpat. Är själv väldigt sugen på att bygga ut. Tänker mig att ersätta garaget och bygga in i huset. Skulle skapa ca 70kvm så inte helt olikt ditt. Har nog inte insett var kostnaden blir bara!

Hur ser budget ut för dig?
 
Snyggt jobbat. Trevligt med alla bilder :)
 
Bra jobbat (y)
 
Budgeten har jag dålig koll på, försöker göra så mycket som möjligt själv för att hålla nere kostnaderna. Får nog se i slutänden vad det slutar på.

Nu är iaf taket helt färdigt, sen fick jag riva av lite pannor igen eftersom takfönstret var försenat, men det är nog klart ikväll, kommer bilder på tak och fönster då!!
 
Tyvärr har jag inga bra bilder på taket och takfönstret ännu, mörkt alltid tycker jag!!

Har städat av inomhus nu och förberett inför isoleringen, fick den levererad idag.

Här kommer lite mörka kvällsbilder, ska försöka fota i helgen så det blir lite bättre.


Mörk kvällsbild av en byggarbetsplats inomhus med trästomme och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottenvåning



Ovanvåning under renovering med synliga träbjälkar och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanvåning



Mörk kvällsbild av flera paket med Kingspan Therma isoleringsmaterial levererat utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering
 
Lyckats få dit första lagret isolering nu.

Upplyst rum under renovering med trästomme och det första lagret isolering, masonite för luftning och renskurat fogskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Interiör av pågående byggprojekt med trästomme och första lagret isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renskurit fogskummet idag så jag kan börja sätta nästa lager imorgon, även hunnit spika upp nästan all masonite till luftningen, förhoppningsvis börja isolera taket till helgen!!

Det går iaf framåt, sakta men säkert, planen var att fira jul i det nya köket men det känns ganska långsökt för tillfället, kanske påsk iaf :cool:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om du ska fira jul får du lägga i en växel, men påsk kan väll gå :)
 
Hej. Vad tyckte du om isoleringen? Var den lätt att skära och montera? Vilka tjocklekar sätter ni i väggarna?
 
Ramnemark skrev:
Om du ska fira jul får du lägga i en växel, men påsk kan väll gå :)
Grahn85 nämnde inte vilket år julfirandet skulle gå av stapeln :)
 
Redigerat:
Isoleringen har cl både för och nackdelar, jag sågade med sticksåg och 145mm blad, sen bara kniv på andra sidan, monteringen är ju enkel, bara att skumma fast dom, men mer tidsdödande eftersom man ska vänta på att det ska härda och så.

Vi sätter 150mm inuti stommen och sen en 30mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.