peternicklas
Andreas_Hansson skrev:
Hur mycket gas gör du av med då?
Att skriva 340 kvm för runt 4000kWh/år är ju lite tokigt.
Nej, det stämmer 4000kWh för att värma huset som är på 340 kvm.
Gas använd för att göra varmvatten och som stöd om det skulle bli för kallt.

Hej!
Ser att tråden lever än. Jag skrev i somras att det skulle installeras en luft/vatten anläggning. Det installerades en Mitsubishi Electric PUHZ-SW 100 (ute del) inne blev det en Mitsubishi Elekrtic EHST-20-C-YM9C och lite lull lull, totalpris 99 600kr efter Rot 85 450 inkl bort montering och skrotning av Nibe 360.
Anläggningen fungerar felfritt och har nu i Januari på 16 dygn totalt förbrukat 146 kWh. Hus 1,5 plan 158 kvm inomhus temp. 23-24 grader

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Nej, det stämmer 4000kWh för att värma huset som är på 340 kvm.
Gas använd för att göra varmvatten och som stöd om det skulle bli för kallt.
Så ca 12 000kWh för att värma 340 kvm.
Måste vara välisolerat...

peternicklas
Andreas_Hansson skrev:
Så ca 12 000kWh för att värma 340 kvm.
Måste vara välisolerat...
Ja, där är gjort en del men huset är från 1963.

cecar33 skrev:
Hej!
Ser att tråden lever än. Jag skrev i somras att det skulle installeras en luft/vatten anläggning. Det installerades en Mitsubishi Electric PUHZ-SW 100 (ute del) inne blev det en Mitsubishi Elekrtic EHST-20-C-YM9C och lite lull lull, totalpris 99 600kr efter Rot 85 450 inkl bort montering och skrotning av Nibe 360.
Anläggningen fungerar felfritt och har nu i Januari på 16 dygn totalt förbrukat 146 kWh. Hus 1,5 plan 158 kvm inomhus temp. 23-24 grader
Tack för input :) är bra siffror det, jag ligger på ca 1500kwh än så länge i januari, dock med hushållsel också

peternicklas skrev:
Ja, där är gjort en del men huset är från 1963.
Du glömde att skriva att huset är beläget i Spanien.

• Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
peternicklas
Finndjävel skrev:
Du glömde att skriva att huset är beläget i Spanien.
Om det ändå vore så. Södra halland, men vi har ju inte mycket till vinter. Även om det denna helg varit -14 grader och blir så i natt´så tillhör det ovanligheterna.

Då väcker jag liv i tråden igen!

Nu har jag bla fått ut ett snitt på förbrukning över ett års mättid men jag har faktiskt kommit så långt till skott att jag börjat skicka ut offertförfrågningar om vad ett byte skulle gå på.

Förbrukningen förra året blev 17700kWh, men då ska tilläggas att vi inte duschar länge och haft det hyffsat kallt inomhus i vinter (19°C)

Då vi vill skruva upp värmen efter ett byte plus att vi fått barn som kommer öka på förbrukningen lite gällande vatten framförallt så räknar jag med ca 19-20' kWh året.

Frågan är då, vad ska man välja? Vilket märke? Storlek?

Uppvärmd yta är efter uppmätning 137m².

En 6kw borde räcka?
Bosch/ivt compress 6000 aw7 ligger bra till på värmepumpslistan.
Nibe F2120 är också ganska bra

Du tror det räcker med en såpass liten? Nu har jag iofs bara 2 ytterväggar och ett tak (eftersom de andra väggarna vätter mot grannar) så ja, det kanske räcker :)

Finns det något bra sätt att räkna ut vilket behov man har?

http://www.energiberakning.se

Räkna ut ditt effektbehov vid DVUT, kolla vad pumpen ger för effekt då och bestäm hur mycket elpatron du vill acceptera vid extrem kyla

Försökte räkna där men kände att den var lite väl avancerad för mig ... blev inte riktigt klok på siffrorna :)

Ja, man får klura lite innan man fattar vad allt betyder :/

Med våra 108b kvm boyta klarar vi oss bra med en Mitsubishi Electric 25-nånting.
Och den går bara, alltid, på svagaste, tystaste läget.
Enda värmekällan (förutom kamin) och den är bara igång oktober - april.
Här går det åt knappt 5.000 kWh/år totalt.

Så kanske den räcker för dig också, eller du skall ha en liiite större.

KnockOnWood skrev:
Här går det åt knappt 5.000 kWh/år totalt.
Är det in- eller exklusive varmvatten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.