hsd skrev:
nix
jag tar tv på port 2
telefon på port 3
internet på port 1
allt fungerar och går som det ska :D
Jag tror att man måste använda Telias "router" om Telia är leverantör av TV och Telefoni, och den måste sitta i port 1. Jag misstänker alltså att du har någon annan leverantör på de tjänsterna.
 
hsd
Telia
Telia
Telia

men jag är öppen för byte
 
hsd
anders07 skrev:
Men vad har du för telefonbox då?
Tilgin

Telia skickade den
 
hsd
när vi ändå är på gränsen till offtopic
har jag bytt teliaroutern en gång redan (3 månader...)
det är synd och skam vilka dåliga grejer de sprider ut bland kunderna, om de i alla fall skulle ha några alternativ...
under åren som jag körde bredband via koppartråd så var det ständiga byten och det har inte börjat bra med fibern
 
Richard hur har det gått?
 
Inte alls. Har en sjukskriven arbetskolega pga knäbyte, så jag jobbar för 2, och har inte haft tid att ta tag i det.

Men jag har just hittat problemet med WiFi:n i källaren, det är inte dåligt drag, det är datorn som plötsligt fått dålig mottagning. Kom på det när jag behövde dra igång min gamla dator, den funkar kanon trots att den är snart 10 år och går på Vista.
En bekant hade stött på samma problem, det var en av antennerna som tydligen sitter skärmen på en laptop som hoppat loss i nån liten kontakt.

Fibern känns dock lika slö som vanligt, jag ska försöka ta mig i kragen och koppla upp nån dator med sladd och se vad som händer då.
 
Om ni söker på nätet (detta forum, Telias forum och sweclockers forum) efter "VLAN Telia" så kommer ni få många träffar på hur man kan ersätte Telias prylar med egna prylar, bla hur man får ut både internet och tv via en asus router.
Här är ett exempel
http://m.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-vlan-id-for-olika-tjanster

Enligt denna tråden så får man inteno-switch om man har olika tjänsteoperatörer för bredband/tele/tv
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=324386
 
hsd
det är öppen fiber som levererar intenoswitchen / mediaomvandlaren när fibern ansluts
 
Nu har jag kollat med sladd, och det är dåligt drag i WiFi:n, fick 124/126 med sladd, 35/42 med WiFi.
 
peternicklas
Rikard Gjersvold skrev:
Nu har jag kollat med sladd, och det är dåligt drag i WiFi:n, fick 124/126 med sladd, 35/42 med WiFi.
Det är inte så dåligt. Kan mycket väl ligga ner på runt 10 MB, mycket beroende på signalstyrka, grannar med WiFi, d.v.s. hur många kanaler som redan är upptagna. WiFi fungerar för mobilt, dator ska vara anslutna med kabel.
 
Körde några tester nu med wifi och Bredbandskollen och får nedströms mellan 75-100Mbits och upp 60-70Mbits.
Har 100/100Mbits abonnemang från Telia med deras standardrouter och satt med dator på övervåning med routern i källaren (träbjälklag men tre väggar mellan dator och router
 
Rikard Gjersvold skrev:
Nu har jag kollat med sladd, och det är dåligt drag i WiFi:n, fick 124/126 med sladd, 35/42 med WiFi.
Om det är på 2,4 GHz-bandet så är det inte tok-illa. Med en bra pryl kommer du upp i kring det dubbla på 2,4 GHz-bandet (om såväl dator som router har 2x2 antenner, med 3x3 kan du komma upp i mer än så), med en några år gammal billig standard-laptop är 30-45 Mbit/s normala värden under hyfsade signalförhållanden.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Nu har jag kollat med sladd, och det är dåligt drag i WiFi:n, fick 124/126 med sladd, 35/42 med WiFi.
De är exakt dom värden jag får också nästan på pricken med min laptop.
Med chromebooken ligger den dock runt 60Mbit trådlöst.
 
TowaTei skrev:
Om det är på 2,4 GHz-bandet så är det inte tok-illa. Med en bra pryl kommer du upp i kring det dubbla på 2,4 GHz-bandet (om såväl dator som router har 2x2 antenner, med 3x3 kan du komma upp i mer än så), med en några år gammal billig standard-laptop är 30-45 Mbit/s normala värden under hyfsade signalförhållanden.
Ok. Jag har inte en susning om vilket band det körs på, nått man kan kolla/ändra ??
"Med en bra pryl" vad är en bra pryl, är det nått jag kan köpa och koppla in ??
Datorn i detta fal är nog standardmässig, 3 år gammal HP650.

Hur som helst, och vad än siffrorna säger, så upplever både jag o min fru att internet funkar sämre sen vi fick fibern.
Jag grävde själv, la 15" på grävmaskin mm, många timmars slit, och 20" på installationen.
Med den summeringen kunde jag behållt kopparkabeln, vi har skralt sett lagt 35" på nått som funkar sämre.

Tack för alla svar.
 
peternicklas
124/126 med kabel, vad betalar ni för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.