178 981 läst · 473 svar
179k läst
473 svar
Renovering av 125 kvadratmeter 20-tals våning
Tyvärr har jag ju ingen rak och fin kant och jag vill även delvis skydda kanten från flisning.
Jag har sett den sidan innan richardtenggren. Jag lägger ett mail till dem, men jag misstänker att det är löjligt dyrt
Jag har sett den sidan innan richardtenggren. Jag lägger ett mail till dem, men jag misstänker att det är löjligt dyrt
För er som undrar vad som händer här hemma så står det inte helt stilla. Vi håller på med innerdörrarna, vi har några stycken trots att vi plockat av några (3) på de ställen där vi inte tycker det behövs. Kvar har vi då 7 st. plus pardörrarna till vardagsrummet och skjutdörrarna mellan matsal och vardagsrum. Vi har då även gjort iordning entrédörrarna som är klara.
Jag tror inte jag har lagt upp några bilder på garderoben i hallen tidigare, men såhär blev det i alla fall.
Ett litet kollage nedan på inredning till hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror inte jag har lagt upp några bilder på garderoben i hallen tidigare, men såhär blev det i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett litet kollage nedan på inredning till hallen.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Kul att se att man inte är ensam om att göra dörrarna trärena, många slöar och bara slipar lite, ser inte bra ut om man gör så
Tack!-RB- skrev:
Nej, det var inget alternativ för oss. En del sorts skador och flagor i färgen, speciellt vid profileringar, är extremt svårt att spackla upp. Därmed går det i princip snabbare att skrapa bort färgen än att hålla på och spackla 20 gånger och ändå få ett halvtaskigt resultat. Det tar väl ca 5-6 timmar effektiv tid att skrapa ner en dörr. Ytterligare 2-3 timmar att slipa den där 2,5 timme är profileringen som slipas för hand. De stora ytorna slipas med maskin. Sedan totalt 3 lager färg (1 grund, 2 slutstryk) på varje sida (30 min per omgång) ger en total tid på ca 12 timmar per dörr.AndersMalmgren skrev:
Skulle vi lämna dem på lackering hade det kostat ca 2000 kronor per dörr, men då hade de bara spacklat lite grann, slipat och sedan sprutmålat dörren i en för blank kulör. Vi vill ha den handmålad och matt (glans 10).
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Det beror på hur den är målad innan, tyvärr är det ju oftast så tjock färg att profilerna knappt syns. Då är det bara trären som gäller
Var och hämtade 45 meter kvartsstav idag som förhoppningsvis ska räcka till resten av lägenheten. Beror på lite hur mycket spill det blir. Jag gillar inte att skarva i onödan.
Vardagsrummet klart nu i alla fall 😊
Vardagsrummet klart nu i alla fall 😊
Logga in
Skapa konto
Det var någon vecka sedan jag uppdaterade nu. Lägenheten är ju i princip färdig. Kvartsstaven är satt i hela lägenheten.
Just nu håller jag på att bygga en TV-bänk och 2 sängbord som ska lämnas in på lackering (se separat tråd).
Vi har två dörrar helt klara och ytterligare några på gång.
Det som kvarstår är att byta plattorna i badrummet under spegeln och över så vi kan montera belysningsarmaturen. Vi har även radiatorn i matsalen som ska målas, men just nu sågas det för mycket där Vi har även lite småfix i köket. Sockeln under bänkskåpen ska byggas på på baksidan lite så den går fritt förbi tvättmaskinen som sticker ut längre än benen på underskåpen.
Idag får vi dessutom leverans av vår nya säng och gavel från Vikingbeds Ett litet kollage nedan.
Just nu håller jag på att bygga en TV-bänk och 2 sängbord som ska lämnas in på lackering (se separat tråd).
Logga in
Skapa konto
Vi har två dörrar helt klara och ytterligare några på gång.
Logga in
Skapa konto
Det som kvarstår är att byta plattorna i badrummet under spegeln och över så vi kan montera belysningsarmaturen. Vi har även radiatorn i matsalen som ska målas, men just nu sågas det för mycket där Vi har även lite småfix i köket. Sockeln under bänkskåpen ska byggas på på baksidan lite så den går fritt förbi tvättmaskinen som sticker ut längre än benen på underskåpen.
Idag får vi dessutom leverans av vår nya säng och gavel från Vikingbeds Ett litet kollage nedan.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ska bli kul att se sängborden, svårt att hitta snygga tycker jag.
Det har varit lite uppehåll i de sista detaljerna p.g.a. möbelbygge senaste 2 veckorna. Idag har jag fortsatt lite på det temat och snart gjort klart skåpet som ska sitta över elcentralen i hallen.
Häromdagen satte jag också äntligen sista biten sockel i köket Jag fick bygga på för att komma förbi den integrerade tvättmaskinen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Häromdagen satte jag också äntligen sista biten sockel i köket Jag fick bygga på för att komma förbi den integrerade tvättmaskinen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto