Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att du har ADSLmodemet på vinden, har du inga uttag nere i bostadsdelen?
Har inga telefonjack alls i huset, har använt de rören till att dra nätverkskabel. Har inkommande telekabel direkt in i modemet på vinden. Flyttade upp allt för det inte finns något bra ställe på bostadsdelen där man kan gömma allt. Det jag vill åstadkomma nere i pannrummet i källaren.

Christian Ek skrev:
Har inga telefonjack alls i huset, har använt de rören till att dra nätverkskabel. Har inkommande telekabel direkt in i modemet på vinden. Flyttade upp allt för det inte finns något bra ställe på bostadsdelen där man kan gömma allt. Det jag vill åstadkomma nere i pannrummet i källaren.
Hur gick telekabeln från vinden och ned till bostadsdelen i rör eller spikad, du kanske har den kvar tom?

Andy78 skrev:
Hur gick telekabeln från vinden och ned till bostadsdelen i rör eller spikad, du kanske har den kvar tom?
Den gick i rör som idag används till ett nätverksuttag. Att få ner kablar till bostadsdelen är inget större problem, det är när man ska ner till källaren det blir jobbigt att göra det snyggt genom att göra hål i bjälklaget.

Borra hål i väggen på vinden sen dra ny telekabel längst fasaden i rör målat i fasadens färg sedan i genom väggen eller annan passage i källaren och sedan montera upp ett telejack kanske är ett alternativ?

Christian Ek skrev:
så många nätverkskablar som skall dras
En kabel + Hub / Switch ?

O
Jag ser inga större problem med att använda skorstenen. Så vida du inte själv vet med dig att du vill använda den till nått annat senare... Imkanalen till spisen, hur går den? Annars så tycker jag att du kan köra på! Spridningsrisken vid en eventuell brand via skorstenen, känns försumbar.... Men det finns massa saker som är godkända för att fylla igen hål med tanke på brandrisk.
Huruvida nästa ägare vill sätta igång och inreda en eldstad med det röret, så får han väl jobba på lite själv... Det är ändå inte så svårt att dra bort... Såvida du inte har tänkt sälja direkt så spelar det mindre roll vad eventuell köpare tycker....
Det finns kanske andra saker som du gjort som är ännu värre enligt köparen men som vi flesta andra tycker är smart och snyggt... .. Man vet aldrig vad nästa köpare kommer att tycka.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Borra hål i väggen på vinden sen dra ny telekabel längst fasaden i rör målat i fasadens färg sedan i genom väggen eller annan passage i källaren och sedan montera upp ett telejack kanske är ett alternativ?
MagHam skrev:
En kabel + Hub / Switch ?
Dessa lösningar kräver att jag har en switch på vinden, det jag försöker få bort :)

Christian Ek skrev:
Dessa lösningar kräver att jag har en switch på vinden, det jag försöker få bort :)
Varför inte bara dra telekabeln vidare ned till källaren?
Du behöver ingen el eller switch för detta utan drar det bara dit du vill ha det och monterar ADSL modemet där.
Telekabel kan dras lång sträcka samt även utomhus och den är tunn så det knappt syns.

Andy78 skrev:
Varför inte bara dra telekabeln vidare ned till källaren?
Du behöver ingen el eller switch för detta utan drar det bara dit du vill ha det och monterar ADSL modemet där.
Telekabel kan dras lång sträcka samt även utomhus och den är tunn så det knappt syns.
För att alla nätverksuttag är dragna med kabel upp på vinden. Skulle jag endast flytta ner modemet och telekabeln så skulle jag behöva koppla in alla nätverksuttag i en switch på vinden som i sin tur är kopplad till modemet.

Vad jag istället är ute efter är att dra nätverkskabel från alla uttag och telefonkabeln ner till i källaren för att ha all utrustning där. :)

Ok alla går upp på vinden då förstår jag, det blir ju att börja om med allt.

I mitt hus upptäckte jag att det gamla röret från pannrummet till expansionskärlet (som förut fanns på vinden) var idealiskt att dra allehanda kablar i! Du råkar inte ha det alternativet eftersom du tagit ut pannan?

Yaken skrev:
I mitt hus upptäckte jag att det gamla röret från pannrummet till expansionskärlet (som förut fanns på vinden) var idealiskt att dra allehanda kablar i! Du råkar inte ha det alternativet eftersom du tagit ut pannan?
Se inlägg #15

Det måste ju finnas nån passage att dra en telekabel från vinden, har du el där uppe kanske en ynka passage bredvid kablarna?

@Andy78, det är inte bara en teletråd som ska ner från vinden utan många nätverkskablar.
Se inlägg 1, 15 & 16.
Han har minst ett uttag i varje rum och alla slutar uppe på vinden, nu vill han dra ner en tåt för varje uttag ner från vinden till pannrummet, så det är kanske ca 10 kablar som ska ner.

ok, men då det vara möjligt.
Man drar ur alla nätverkkablar utom en från vinden i den sista fäster man en längre telefontråd som sedan följer med när man drar ut den sista nätverkskabeln.
Har någon dragit långa kablar till olika rum så får man kontaktera om och sätta en switch eller patchpanel någonstans enklast i bostadsdelen, sen endast en nätverkskabel ner i källaren till modemet.
Ovan är ett alternativ eller att dra om allt för det går ju inte att köra nuvarande lösning ha modemet i källaren och låta allt gå upp på vinden eftersom man ändå måste ha en switch där för att koppla ihop det.

Och en telekabel måste ned oavsett om det är på insidan eller utsidan av huset.

Skulle vara intressant att se lite bilder hur dragningen är gjord nu.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.