Ja varför göra det enkelt för sig och använda den tomma kanalen i skorstenen :confused:
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
@Andy78, man behöver inte sätta en switch uppe på vinden, man behöver inte byta ut befintliga kablar som går mellan vinden och uttagen i bostaden, man kan göra enligt nedanstående:

Man sätter en (ny) patchpanel nere i källaren och en (ny) uppe på vinden, sedan drar man nätverkskabel mellan patchpanelerna.
Mellan befintlig patchpanel på vinden och den nya på vinden kopplar man med korta patchkablar.
Nere i källaren vid den patchpanelen sätter man switchen, mellan switchen och patchpanelen kopplar man korta patchkablar.
Nu har man ett fungerande nätverk mellan alla nätverksuttag utan att behöva dra om någon kabel.
 
Patchpanel på vinden är ju ett alternativ om man måste gå via vinden och tillbaka ned igen.
Går det att dra en kabel mellan patchpanelerna, kräver det inte att man man drar ner en kabel per uttag?
Oavsett om man bryter befintligt upp till vinden eller drar nytt ner till källaren så måste det tas upp hål någonstans annars går det ju inte.
 
Redigerat:
Man skarvar naturligtvis bara kablarna med en kabelskarv och förlänger dom ner till källaren.
 
En patchpanel skarvar kablarna fint.
 
Ännu bättre blir det om man använder någon av dom skarvboxar/skarvdosor som är framtagna just för det ändamålet.
 
Jag tycker nog fortfarande att det verkar smidigare att gå ner med en kabel till källaren och sedan ha en switch på vinden som distribuerar ut nätverk till uttagen. Switchen kan man ju mata med PoE så slipper man dra upp ström. Om man har extrema bandbreddskrav får man väl dra två kablar ner och köra lastbalansering. :p
 
TS har idag all utrustning uppe på vinden idag men vill plocka ner allt pga att det blir väldigt varmt uppe på vinden sommartid, se första inlägget.
 
Demmpa skrev:
TS har idag all utrustning uppe på vinden idag men vill plocka ner allt pga att det blir väldigt varmt uppe på vinden sommartid, se första inlägget.
Jo, jag inser att temperaturvariationerna kan vara ett problem med att låta en liten switchbox sitta kvar däruppe tycker jag borde fungera.
 
Tack för alla svar i tråden! :)
Jag har inget emot att dra trådarna ner till källaren för att få all utrustning där nere, det tycker jag bara är kul. Frågeställningen var mer om vilken väg jag skulle ta ner och efter de svar jag har fått här kommer jag nog att använda mig av pipen i skorstenen som är oanvänd, då hamnar jag direkt i pannrummet där jag vill ha utrustningen. (y)
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Hej på er allihop.
Tänkte jag skulle följa upp tråden med lite bilder på resultatet.

En bild ifrån vinden.. Gjorde ju hål i murstocken för kabeldragningen. Då märkte jag att kanalen var fullproppat av ett kajbo. Efter några försök att få bort den själv fick jag ta hjälp av en sotare för att få bort allt.
IMG_3867.jpg

När boet var borta drog jag två breda rör för alla kablar.
IMG_4190.jpg

Rackskåpet på plats. Köpte ett på ebay.
IMG_4332.jpg

Gjorde hål i bakplåten för att få in rören.
IMG_4333.jpg

Nu började jag med kabeldragning, Jag drog 8 kablar till en patchpanel på vinden som jag ska använda för PoE kameror och PoE WiFi.
IMG_4374.jpg

Några kablar färdigdragna.
IMG_4406.jpg

Och det färdiga resultatet.
Har ett uttag i varje sovrum med två kablar till varje och två uttag i vardagsrummet.
IMG_4720.jpg
IMG_4721.jpg
IMG_4722.jpg

Får sätta fast elkabeln snyggare men annars är det färdigt.
 
  • Gilla
jel och 10 till
  • Laddar…
Klara poäng på den kabeldragningen :)
 
Det var svårare än jag trodde att få kablarna i rackskåpet att ligga snyggt. Inte helt nöjd ännu :)
 
Gillade verkligen Unifi gränssnittet så har införskaffat nya leksaker..

Unifi POE Switch 250W 24 port
Unifi Security Gateway Pro 4 port
Cloud Key

Unifi POE Switch och Security Gateway monterade i nätverksskåp med ordnade blå och lila kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jel och 1 till
  • Laddar…
Kan du kolla om det går göra IPSEC tunnel i USG router?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.