Bra fråga. Har lite olika, dåliga, teorier. Efter att vi nu använt ventilationen som man ska, har vi inte fått någon kondens/fukt (ytterst lite men det kommer alltid bildas lite fukt som torkar bort) i badrummet på övervåningen. Vattnet på nedervåningen funderar jag på om det "vandrat" på något sätt längs med väggen från övervåningen. Området med kondens på övervåningen ligger nästan exakt över platsen där vatten kommit ner på nedervåningen. Alternativt att det bildats kondens på kalla rör som går innanför innertaket under sommaren. För nu har vi inte haft ett enda bekymmer med vatten på nedervåningen. Inga tendenser eller värden som indikerar fukt heller. Problemen bara försvann sen vi började använda ventilationen i huset som man ska.

Hmm, ok
Det var intressant.
Tydligen var nåt kondens vatten som försvinner mha ventilation. Det låter rimligt.

R
Tycker de hela låter skumt ändå. Om jag skulle stänga av ventilationen i mina badrum när vi badat eller duschat så får jag inte den kraftiga kondenseffekten i taket.

Roland112 skrev:
Tycker de hela låter skumt ändå. Om jag skulle stänga av ventilationen i mina badrum när vi badat eller duschat så får jag inte den kraftiga kondenseffekten i taket.
Ditt tak är kanske välisolerat. Om taket är tillräckligt kallt då blir det kondens.

Grejen är att kondensbildningen var störst när det var riktigt kallt ute (-22 grader). Ventilationen (utsuget) var helt stängd vid denna tidpunkt. Jag öppnade utsuget och det blev bättre - lite, lite kondens. Forcerar jag ventilationen nu, bildas ingenting. Frågan är om det är kallras på ett ställe i taket? Vad kan det bero på isf? Tror jag måste öppna upp yttertaket och ta en titt när det blir lite varmare.

Ditt tak är kanske välisolerat. Om taket är tillräckligt kallt då blir det kondens.
Jag trodde tvärtom. Kallras p.g.a. dålig isolering ---> kallt på insidan av innertaket och varm, fuktig luft i badrummet = kondensbildning? Tänker jag helt fel?

J
Han menade Rolands tak, det som inte hade kondens ☺

Jaha, du ser. Ibland är man inte helt vaken. :)

R
ja där sa du något, så kan de förstås vara och TS har ett svinkallt tak pga dåligt isolerat.

Minst 30 cm isolering helst 50 ska taket ha. Är det kallvind ovanför badrummet eller?

Japp, det är kallvind ovanför badrummet.
Dum fråga: Om jag måste isolera bättre, måste man gå via innertaket eller kan man gå utifrån? Vi har takpannor.

Har du ingen access till vinden via en invändig/utvändig taklucka?

Nej tyvärr. Finns inga sådana luckor. Har frågat grannarna också, men de bekräftade bara att det inte finns.

R
Låter helt otroligt. Lite som att bygga en bil som man inte kan öppna huven på (y)

Håller helt med dig Roland. Hörde dock att enstaka grannar byggt en lucka upp mot vinden. Har börjat fundera på att göra det jag också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.