Ragsan skrev:
Jag tycker att vattnet i taket borde komma oftare om det är tappvattenledningen.

Jag har inte tömt badkaret och spolat samtidigt, men kan ge det ett försök. :)

Kan små sprickor i fogen mellan golv och vägg göra så att vatten kommer ner? Samtidigt slabbar vi ju aldrig med vattnet så mycket att det blir "pölar" på golvet. Jag tycker också att tätskiktet borde "ta hand om" vattnet som tränger sig ner. Det är också ganska långsökt men.. jag vet inte.
Läckande tätskikt och fogar är inte allt för sällsynt. Som jag tidigare nämnt i tråden, ser jag det som en trolig orsak. Då det enbart läckt vatten vid ett par tillfällen. Ta en hink med vatten och töm över golvet (dock utan att skapa översvämning).
 
Ska testa det också. Får hälla ut vatten över golvet och mot sprickorna för att se om det händer något.
 
Vart går avloppsröret? Om det går till nån krypgrund eller liknande så att du kan komma åt och plugga röret längre ner o sen fylla på vatten fullt upp och se om det läcker.
Tydligen det läcker vid ett visst läge. Det gäller att simulera just det läget. Kanske nån disk eller tvättmaskin tömde vatten just när ni tömde badkaret.
 
Uppdatering: Jag lånade hem en fuktmätare (Tramex Moisture Encounter) från försäkringsbolaget, och jag har nu mätt ganska mycket både i badrummet och i taket på nedervåningen. Det gav inga som helst utslag på höga fuktvärden varken i badrummet eller i taket där vattnet kommit ner. Jag passade på att mäta på fler ställen i taket där vattnet kommit ner, men även på andra ställen i taket under hela badrummet. Jag fick fullt utslag på en plats som inte var större än kanske 5x5 cm. Runt denna koncentrerade yta, visade fuktmätaren grönt igen, dvs ingen fukt. Jag försökte mäta avståndet till platsen som gav utslag från väggarna och gick upp till badrummet och mätte upp samma avstånd. Brunnen från duschen (vet inte om jag nämnt det tidigare, men vi har både dusch och badkar i badrummet) hamnade ungefär på dessa mått. Kan mätaren känna av vattnet i brunnen och ge utslag?
Jag försökte såklart hitta brunnen till badkaret också och se om det gav utslag, men har inte lyckats hitta det trots att jag försökt mäta avstånd även där.
Runt "utslagsplatsen" finns inga märken i taket, inga färgsläpp och taket känns lika hårt överallt när jag knackar på det.

Hoppas ni förstår min förklaring. Snart ger jag upp tills problemet dyker upp igen....
 
Matstj: Tyvärr kommer jag inte åt att plugga röret längre ner. Annars hade jag gjort det direkt och testat.
 
Jag har nu pratat med fuktfirman gällande fuktmätarutslaget jag fick på ett ställe i taket. Det är troligen någon metall som ger utslag då det var helt "grönt" (inga utslag) runt den punkten. Inga fläckar, färgsläpp eller liknande på det stället heller, vilket visar att det inte kan vara vatten. Masoniten är lika hård överallt också. Jag känner att jag gjort allt jag kunnat utan att riva upp taket. Vi låter "skadan" vara vilande hos försäkringsbolaget tills det händer igen. Då blir det nog tyvärr att riva tak... Den dagen, den sorgen.

Stort tack för alla tips och idéer! Nu kan jag i alla fall sova lite bättre om nätterna då jag testat så mycket och inget vatten kommit ner. Jag öppnar upp/skriver i denna tråd igen om problemet dyker upp.
 
R
är du säker på att du verkligen hade vatten I taket hehe
 
Haha Roland112. Jag är 110% säker då jag såg det med egna ögon. Som vissa har sagt: "Det kanske spökar hos er". :)
 
A
Kanske långsökt men kan det vara så att bjälklaget inte är dimensionerat för tyngden av ett badkar, och att någonting glipar när karet är fullt? Att ngt annat läcker då?
 
R
Mr Mao skrev:
Kanske långsökt men kan det vara så att bjälklaget inte är dimensionerat för tyngden av ett badkar, och att någonting glipar när karet är fullt? Att ngt annat läcker då?
mao, några vattendroppar i taket är ingenting i jämförelse med att få ett helt badkar över sig när bjälklaget spricker ;)
 
Hej allihopa!

Nu kommer en uppdatering av vad vi hittat och jag behöver era tips och råd.

Idag gick jag in i badrummet på övervåningen som vi misstänkt vara boven bakom vattnet på nedervåningen. Då upptäckte vi att det fanns ett område i taket med vattendroppar. Självklart tog jag för givet att det är yttertaket som läcker igenom någonstans och att vattnet sedan vandrar nedåt bakom väggen ner till nedervåningen. Efter ett samtal med grannen som gav oss tips, upptäckte vi fler saker. Ventilationen i radhuset MÅSTE vara på hela tiden, vilket den inte varit på nedervåningen. Detta hade vi helt missat då vi inte fått någon information om detta (vi är helt nya husägare för första gången). Dock har vi haft en grundventilation (alliansfläkt, styrd av köksfläkten) på hela tiden på övervåningen. Sedan såg jag att ventilationen (själva utsuget) i badrummet på övervåningen knappt var öppen. Då slog det oss att det högst troligt är kondens och ingen vattenskada. Detta kondens har troligen kommit varje gång vi duschat då utsuget varit mer eller mindre stängt. Nu märks det extra tydligt också då det är så kallt ute. Jag torkade bort vattnet, och kände på taket. Det är ett område (precis där vattnet varit) som är iskall! Annars är taket torrt och "hårt" när jag knackar på det. Sedan har ytterst lite färg flagnat bort och jag skrapade bort lite extra med nageln för att se hur taket såg ut under färgen - inga mörkare områden eller konstigheter!

Jag tog en dusch nyss, och satte på extra ventilation (forcering) via fläkten i köket. Efteråt kände jag på taket och visst blir det fukt i just det området av taket som är kallare än resten av rummet. Hur ska vi göra? Är det dåligt isolerat bakom det "drabbade" området i innertaket? Behöver vi oroa oss att det kommer bli större skador eller ska taket och färgen klara av kondensen?

Jag misstänker som sagt starkt att vattnet på nedervåningen kommit p.g.a. dessa parametrar. Dåligt/ingen ventilation påslagen samt stängda utsug som då skapat massa kondens. En fuktfirma och en spolfirma kunde ju inte hitta fel i rör eller dylikt. Vad tror ni? Jag har även ringt en takfirma som kan komma imorgon för en inspektion av yttertaket, men det känns "onödigt" om det är så enkelt som det jag beskrivit ovan. Hjälp!
 
R
gå upp på vinden och inspektera själv bara.
 
Tyvärr Roland112, det finns ingen vind. Jag trodde det fanns en kattvind, men inte ens det finns i dessa hus.
 
R
fantastich
 
Om det blir kondens på badrumstaket i öv, hur kan det droppa ner på nedre våningen?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.