50 671 läst · 78 svar
51k läst
78 svar
Uttag till tvättmaskin i badrum
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
Behöver knappast bevisa något . Jag är över 60 årig gubbe med behörighet. Det är det enda som räknas i Elbranschen. Borde jag inte ha vissa kunskaper då? Har ju inte ifrågasatt Din kunskapsnivå.
Jag är inte som vissa damer som behöver bekräftelse hela tiden. Jag blir uppriktigt upprörd när jag läste
i detta forum av en händelse. Det är väl lika bra att jag pensionerar mig , Alla andra vet bättre . Trots jag
ägnat hela livet åt elinstallationer .
Har Du riktiga kunskaper borde Du veta bättre än att ge råd till folk som ställer så elementära frågor.
Måste du fråga , borde det naturliga svaret vara låt bli.
Får dagligen samtal från privat personer som behöver intyg eller står i stånd till att sälja en villa.
De vill att jag ska titta över deras elinstallation som antingen någon från öststaterna gjort eller de själva.
Dra lite el är ju lätt ! Man har använd undermåligt material , gjort alla fel som går att göra. Påstår Du att det
inte har någon betydelse med z för eller ik3? Inte ens långt ifrån transformatorn ?
Bifogar en bild på hur det blir när okunniga drar el .
Sug på den här karamellen . Man har installerat ett skymningsrelä och använt gulgrön som tändtråd.
Kan ge Dig så många exempel som helst , Mardrömmen är den felaktigt installerade Bubbelbadkaret
Spisen eller Centralen . Här är en till godbit .
[
Jag är inte som vissa damer som behöver bekräftelse hela tiden. Jag blir uppriktigt upprörd när jag läste
i detta forum av en händelse. Det är väl lika bra att jag pensionerar mig , Alla andra vet bättre . Trots jag
ägnat hela livet åt elinstallationer .
Har Du riktiga kunskaper borde Du veta bättre än att ge råd till folk som ställer så elementära frågor.
Måste du fråga , borde det naturliga svaret vara låt bli.
Får dagligen samtal från privat personer som behöver intyg eller står i stånd till att sälja en villa.
De vill att jag ska titta över deras elinstallation som antingen någon från öststaterna gjort eller de själva.
Dra lite el är ju lätt ! Man har använd undermåligt material , gjort alla fel som går att göra. Påstår Du att det
inte har någon betydelse med z för eller ik3? Inte ens långt ifrån transformatorn ?
Bifogar en bild på hur det blir när okunniga drar el .
Sug på den här karamellen . Man har installerat ett skymningsrelä och använt gulgrön som tändtråd.
Kan ge Dig så många exempel som helst , Mardrömmen är den felaktigt installerade Bubbelbadkaret
Spisen eller Centralen . Här är en till godbit .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
[
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har aldrig påstått att det inte skulle spela roll med Zför eller Ik3. Jag har inte heller påstått att det skulle vara ok med undermålig materiel. Jag har inte heller påstått att jag vet bättre än du, i generella termer, om elinstallationer. Däremot skulle jag absolut påstå att du ifrågasatt min, och andras, kunskapsnivå utan att ha ordentligt på fötterna. Du skriver själv att det enda som räknas är behörighet. Det är en ganska tråkig syn på säkerhet (även om den tyvärr delas av ESV).
Tror du att alla hempul ser ut som på dina bilder? Om du lovar att inte skvallra kan du få komma hit och titta på rörelsedeckare/skymningsreläer installerade med 4G1,5, EKLK/EKK där det ska vara det istället för EKRK, materiel från Elko/Scheider och Hager (och lite enstaka Steinel och Eltako).
Ang ståndpunkten att "måste du fråga så är det bättre att låta bli" är så korkad så man vill gråta. Hur gör du i livet egentligen? Kan du allt som du behöver kunna eller kollar du upp saker då och då? Ett sätt att kolla upp saker är att fråga....
Tror du att alla hempul ser ut som på dina bilder? Om du lovar att inte skvallra kan du få komma hit och titta på rörelsedeckare/skymningsreläer installerade med 4G1,5, EKLK/EKK där det ska vara det istället för EKRK, materiel från Elko/Scheider och Hager (och lite enstaka Steinel och Eltako).
Ang ståndpunkten att "måste du fråga så är det bättre att låta bli" är så korkad så man vill gråta. Hur gör du i livet egentligen? Kan du allt som du behöver kunna eller kollar du upp saker då och då? Ett sätt att kolla upp saker är att fråga....
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
Plyfa är bra det gillar jag , Du har inte 4 skruv , tätning med packningen ?
Ser ut som slangen hindras av plasten i dosan ,
Jag har inget emot lite högre än standarden då man har tvätt pelare . Gärna högre så att det lätt år att dra ut
stickproppen .
Hur tror Du att jag fått fram IK3 och Zför? Ringt elleverantören ? Hur lång tid tror du det tar innan man får svar.
Man måste kunna även om man matar in uppgifter i ett dataprogram. Då jag läste fanns inga dataprogram.
Tror att det är få behöriga som har så kort praktik. Om folk har sådan brinnande lust att dra el själv , varför inte
utbilda sig och skaffa egen behörighet ? Det är ju så enkelt , alla verkar ju kunna allt redan innan.
Säkring känd
1
Ta reda på IZ (ledarens strömvärde), sid 12 i 04:an
2
Temp och korrigering sid 28 och 29 A8 och A9 24 :an
3
Använd Iz som du fått i 1 och räkna ut :
I_(z strömvärdet från 1:ab)/(tempkorrektion*förläggning korrektion)
4
Tabell A2
Ger arean på kabeln om man vet Amperen från 3
5
Kontrollera utlösningsvillkor Elinstallationsreglerna .40 00
41,1 sidan 80 längst ner över 32A 5sek under 32A 0,4 sek Upplysning
Gå till tabell 3 sidan 12 .4.an
Då ser man om hur lång ledning man kan ha på just det ampere talet.
Här är en bild på rätt monterad "dosa". Jag menar hur den är vänd och höjden .
Ser ut som slangen hindras av plasten i dosan ,
Jag har inget emot lite högre än standarden då man har tvätt pelare . Gärna högre så att det lätt år att dra ut
stickproppen .
Hur tror Du att jag fått fram IK3 och Zför? Ringt elleverantören ? Hur lång tid tror du det tar innan man får svar.
Man måste kunna även om man matar in uppgifter i ett dataprogram. Då jag läste fanns inga dataprogram.
Tror att det är få behöriga som har så kort praktik. Om folk har sådan brinnande lust att dra el själv , varför inte
utbilda sig och skaffa egen behörighet ? Det är ju så enkelt , alla verkar ju kunna allt redan innan.
Säkring känd
1
Ta reda på IZ (ledarens strömvärde), sid 12 i 04:an
2
Temp och korrigering sid 28 och 29 A8 och A9 24 :an
3
Använd Iz som du fått i 1 och räkna ut :
I_(z strömvärdet från 1:ab)/(tempkorrektion*förläggning korrektion)
4
Tabell A2
Ger arean på kabeln om man vet Amperen från 3
5
Kontrollera utlösningsvillkor Elinstallationsreglerna .40 00
41,1 sidan 80 längst ner över 32A 5sek under 32A 0,4 sek Upplysning
Gå till tabell 3 sidan 12 .4.an
Då ser man om hur lång ledning man kan ha på just det ampere talet.
Här är en bild på rätt monterad "dosa". Jag menar hur den är vänd och höjden .
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det du beskriver med dina bilder finns i tråden värsta elkopplingen. Dom exempeln kommer även från industrin , hotell/ restaurang m.m. Det finns ingen som rekommenderar någon att göra eller behålla sådana instałlationer.
Gul/grön som tändtråd, fas m.m. är dessutom strängt förbjudet.
Gul/grön som tändtråd, fas m.m. är dessutom strängt förbjudet.
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
Har ton med bilder på alla möjliga fel gör när de tror att de är elektriker. Senast var det en som hade köpt en
jfb från Hornbach . På deras Jfb sitter N till höger (Tysk standard). Man hade anslutit faskenan med N .
Annars är för löst åtdragna fasskenor vanliga .
jfb från Hornbach . På deras Jfb sitter N till höger (Tysk standard). Man hade anslutit faskenan med N .
Annars är för löst åtdragna fasskenor vanliga .
Ja, det är möjligt att du har massor av bilder på dåliga hempul. Hur många har du på bra hempul? Som ser ut som att de är gjorda av en elektriker?
Det du beskrivit hittills är rena idiotmissar. De dyker visserligen upp här, ofta då under "Värsta elkopplingen". När den typen av missar kommer upp så rättas de vanligen till fortare än kvickt. Rekommendationen är också ofta att ringa en elektriker om kunskapen, eller förmågan att inhämta kunskap, brister hos en trådskapare.
För att kommentera detta med behörighet igen så anser jag att en stor del av problemet är just att det är AB(L) eller inget. Det går inte att läsa in det som behövs om man inte ska jobba som elektriker, men det behövs inte hela spannet inom AB(L) för att dra el i en villa. Uppdelad behörighet nu, tack!
Inga löst åtdragna fasskenor här inte, här är det bara Hager QuickConnect....
Det du beskrivit hittills är rena idiotmissar. De dyker visserligen upp här, ofta då under "Värsta elkopplingen". När den typen av missar kommer upp så rättas de vanligen till fortare än kvickt. Rekommendationen är också ofta att ringa en elektriker om kunskapen, eller förmågan att inhämta kunskap, brister hos en trådskapare.
För att kommentera detta med behörighet igen så anser jag att en stor del av problemet är just att det är AB(L) eller inget. Det går inte att läsa in det som behövs om man inte ska jobba som elektriker, men det behövs inte hela spannet inom AB(L) för att dra el i en villa. Uppdelad behörighet nu, tack!
Inga löst åtdragna fasskenor här inte, här är det bara Hager QuickConnect....
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
Är ytterst tveksam om hempularen ringer till en elektriker för att rätta till fel
som Du säger. Endast då det riktigt går åt skogen ringer de . När de kopplat spisen fel
eller när huvudsäkringarna. går hela tiden.
Upprepar det jag tidigare sagt : Varför tar Ni inte egen behörighet ?
Kunde Du inte tagit BB2 när det gick . Då kunde Du ju pula lite hemma ?
Använder faktiskt nästan uteslutande Hager. Deras JFB håller hög kvalité. Quick Donnect är bra . Steinel gillar jag inte . Argus fungerar i alla väder. Självklart ringer jag support ibland
ibland för att skälla på dem för elmaterial .
Här är ett vanligt fel på hempul installationer på villor . Man tar enpoliga dvärgbrytare till trefas laster.
Här är skälet till att man ska använda 3poliga brytare.
Avslutar mitt medlemskap på byggahus.se
Saknad av ingen . God Jul !
som Du säger. Endast då det riktigt går åt skogen ringer de . När de kopplat spisen fel
Använder faktiskt nästan uteslutande Hager. Deras JFB håller hög kvalité. Quick Donnect är bra . Steinel gillar jag inte . Argus fungerar i alla väder. Självklart ringer jag support ibland
Här är ett vanligt fel på hempul installationer på villor . Man tar enpoliga dvärgbrytare till trefas laster.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det fallet som du varnar för finns i miljoner bostäder i form av diazedsäkringar. Det löses enklast med en jordfelsbrytare som kopplar ur anläggning vid jordfel. Problemet gäller dessutom endast mellanfaskopplade laster utan nolla. Den typen av last blir allt mer ovanlig i bostäder idag eftersom nästan allt även skall gå att driva med enfas 230 v .
För att BB2 tillåter typ inkoppling av spis/tvättmaskin.... Inte ens BB1 är meningsfull. Vi tar inte egen behörighet för att det är omöjligt/orimligt om man inte avser att arbeta som elektriker. Jämför med körkort. Jag behöver inte ta för lastbil och buss bara för att få köra vanlig personbil.Elinstallatör 2 skrev:Är ytterst tveksam om hempularen ringer till en elektriker för att rätta till fel
[bild]
Men jag ska ge mig nu.... har man din inställning så blir det svårt att vara kvar på detta forum. Det är dock synd, ju fler kunniga som skriver, desto större chans att man kan hitta felen.
God jul & Gott nytt år
Medlem
· Stockholm
· 14 inlägg
Nej jag har insett det nu jag talar för döva öron . Istället för att sänka kraven borde de höjas. Alla i elbranschen borde ha rejäl utbildning.
Auktoriserad elinstallatör borde vara Civ ing. I andra yrkesområden höjs kraven. Exemplet ovan är det vanliga vid köksrenovering .
Man köper vitvaror och kök på IKEA . Häll och spis separat. Varför anlita en elektriker när man kan göra jobbet själv., Jfb anser folk inte är nödvändig , inte ens i badrum enligt vissa på forumet. M-line säkringar. Eller något av Julas premium märke anslut. Ojordade uttag är ju billigare så de tar folk.de istället. Om Du ringer support för att du inte får scannern inte fungerar dör ju inte folk . De farligaste är att folk har övertro till sina kunskaper. Skulle helst vilja att det blir som med kyla , det går inte att handla material för privatpersoner . Strunta i all utbildning . Här är lite kina el
God Jul på dig också.
Auktoriserad elinstallatör borde vara Civ ing. I andra yrkesområden höjs kraven. Exemplet ovan är det vanliga vid köksrenovering .
Man köper vitvaror och kök på IKEA . Häll och spis separat. Varför anlita en elektriker när man kan göra jobbet själv., Jfb anser folk inte är nödvändig , inte ens i badrum enligt vissa på forumet. M-line säkringar. Eller något av Julas premium märke anslut. Ojordade uttag är ju billigare så de tar folk.de istället. Om Du ringer support för att du inte får scannern inte fungerar dör ju inte folk . De farligaste är att folk har övertro till sina kunskaper. Skulle helst vilja att det blir som med kyla , det går inte att handla material för privatpersoner . Strunta i all utbildning . Här är lite kina el
Logga in
Skapa konto