7 798 läst · 37 svar
8k läst
37 svar
Karmvirke av limträ
Sida 1 av 3
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
Hej, tar sådan jävla tid med karmarna för att vi måste rikta upp det skeva karmvirke vi köpt. Var kan man få tag på karmvirke av limträ som är helt raka? Skulle spara massor med tid vid tillverkandet av karmarna
det skulle jag också vilja veta..
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
Som alltid hyfsat bråttom, framförhållning har man ju inte tid med
Sjukt att skiten de säljer inte går att använda vettigt
Sjukt att skiten de säljer inte går att använda vettigt
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
Tar gärna så många tips det går btw
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
45x95 men det skulle gå med 50x95 också tex, finns rätt gott om utrymme i dörrhålen i väggarna
edit: Dörrbladen är från 20-talet och alla olika så jag får nog sala för falsdjupet
edit: Dörrbladen är från 20-talet och alla olika så jag får nog sala för falsdjupet
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 209 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 209 inlägg
Var/vad har ni köpt?
Spontant skulle jag säga att gå till ett snickeri och beställ hyvlat och falsat efter dina mått.
Tar inteså lång tid att ställa fräsen och fräsa falsen. Sen kan du ju kapa och och sånt själv om du vill.
Om det inte är bredare än 95 mm brukar inte jag limma ihop och om vi brukar göra karmarna 43 mm tjocka så att det går att hyvla 50 mm virke. Måste det vara tjockare så blir det ju limmat.
Alternativet är att limma ihop två tunnare bitar varav en är tunnare så att det blir en fals.
Spontant skulle jag säga att gå till ett snickeri och beställ hyvlat och falsat efter dina mått.
Tar inteså lång tid att ställa fräsen och fräsa falsen. Sen kan du ju kapa och och sånt själv om du vill.
Om det inte är bredare än 95 mm brukar inte jag limma ihop och om vi brukar göra karmarna 43 mm tjocka så att det går att hyvla 50 mm virke. Måste det vara tjockare så blir det ju limmat.
Alternativet är att limma ihop två tunnare bitar varav en är tunnare så att det blir en fals.
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
Det är min far som är chief över snickerierna, ska fråga han och återkomma
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
Södermalmsträ är det köpt på, från ett hyckleri i Märsta
Renoverare
· Stockholm
· 18 345 inlägg
Hyvleri