Hej

Jag undrar om någon kan ge lite råd om mitt energiförbrukning på min nytt bostad för att det känns som det är ganska hög.

Detaljer:
- Villa i Stockholm från 1961
- Vi är två vuxna och en spädbarn
- 83kvm + 83kvm källare. Ungefär en tredje del av källaren är inte uppvärmt.
- Element på övervåningen, golvvärme på källaran
- Bergvärme från 2002
- Självdrag ventilationen
- 2 glasfönster (förmodligen original)
- Beräknad årsförbrukning 16125 kwh (inklusiv allt)

Har precis fått en räkning som står att vi förbrukat 1860kwh i November och det känns ganska hög för att November var ju ovanligt varmt. Finns det någon som kan bidrag med lite råd om det har är för hög och vad jag göra åt det!

Så högt tror jag inte det är. Vi gjorde av med 1929 kWh under november.
Bergvärme, 156kvm plus källare som inte är uppvärmd. 2vuxna 2 yngre barn.

Låter högt. Jag förbrukar ca 18000 kwh. VIlla 220 kvm boyta plus delvis uppvärmd källare på 97 kvm. Hus från 30 talet, väldigt dåligt isolerat, men en del är modernare utbyggnad med bra isolering. Bergvärme.

Det första du borde göra är att undersöka om tillsatsvärmen i bergvärmepumpen går mycket. FInns där någon räknare för hur många timmar tillsatsvärme det går?

För mig låter det nästan som att bergvärmen överhuvudtaget inte går, utan att allt är tillsatsvärme.

• Gilla
magnus-villamer
  • Laddar…
känns som en något hög årsförbrukning med bergvärme och den lilla ytan. Som jämförelse, jag har en villa från -43 med 79+79 kvm (1 plan + källare). golvvärme i halva källaren, luft-luft värmepump på övervåningen och vattenburna radiatorer. Elpanna från 90-tal. Väldigt ynklig isolering, t.ex bara ca 15 cm kutterspån mot vinden. Vi har en årsförbrukning på ca 20000 kWh, och då har vi alltså ingen bergvärme. Förbrukningen nu i november var strax under 2000 kWh.

Jag tycker också att det låter högt. Visst kan det vara något fel på bergvärmen, men det kan även vara annat som drar onödigt mycket. Finns det något förråd eller garage som värms med direktel? Har du egen vattenpump? Om vattenpumpen av någon orsak går kontinuerligt kan det dra en del. Det kan i så fall bero på en felaktig tryckströmbrytare eller att pumpen går åt fel håll så att den inte orkar upp i tryck. Använder du kupévärmare långa tider? Det går helt säkert att minska din förbrukning om du vill. Första steget är att ta reda på vad som drar mycket el.

• Gilla
uribbhammar
  • Laddar…
joe545 skrev:
Hej

Jag undrar om någon kan ge lite råd om mitt energiförbrukning på min nytt bostad för att det känns som det är ganska hög.

Detaljer:
- Villa i Stockholm från 1961
- Vi är två vuxna och en spädbarn
- 83kvm + 83kvm källare. Ungefär en tredje del av källaren är inte uppvärmt.
- Element på övervåningen, golvvärme på källaran
- Bergvärme från 2002
- Självdrag ventilationen
- 2 glasfönster (förmodligen original)
- Beräknad årsförbrukning 16125 kwh (inklusiv allt)

Har precis fått en räkning som står att vi förbrukat 1860kwh i November och det känns ganska hög för att November var ju ovanligt varmt. Finns det någon som kan bidrag med lite råd om det har är för hög och vad jag göra åt det!
Borrdjup? Storlek varmvattentank? Golvvärme eller radiatorer? Inomhustemperatur? Styrs pumpen av utegivare eller innegivare? Hur ofta startar pumpen?

Som en jämförelse: Vi har en bergvärmepump fr 2012. Huset är fr 1929 och tillbyggt på åttio-nittiotalen. Total uppvärmd yta 203 kvm (varav boyta 167 kvm), inomhustemperaturen är 20 grader och pumpen styrs helt av utegivaren. I november hade vi en förbrukning på 1100 kWh på tre vuxna. Total årsförbrukning ganska precis 10 000 kWh.

Redigerat:
Det låter mycket.
Vi förbrukar runt 10.000 kWh.
Villa ( byggd 1969) 123 kvm + 120 kvm uppvärmd källare . Inomhustemperatur 23 grade under det kalla halvåret. I källare har vi 24 grader.
Bergvärme samt FTX.

Då ska jag hålla utkik i tråden vad som händer. Trodde vi låg på en ganska ok förbrukning, men iofs vet jag inte vad all elektronik drar i hemmet. Dags att kika runt i huset efter förbrukare.

Elektronik är inte speciellt strömmkrävande, såvida du inte har en rejäl serverhall. Har du misstänkt hög förbrukning så kolla i försdta hand hur mycket tillsatsvärme som går, kan vara fel på pumpen. Annars leta efter saker med värmeproduktion.

Här var för ett par år sedan en tråd med en som hade mystiskt hög förbrukning, visade sig vara vattenpumpen som gick hela tiden, fast åt fel håll. Tydligen pumpar den ändå, men så innefektivt att den aldrig får upp trycket.

Avemo skrev:
Jag tycker också att det låter högt. Visst kan det vara något fel på bergvärmen, men det kan även vara annat som drar onödigt mycket. Finns det något förråd eller garage som värms med direktel?
Ingenting. Bara huset,

Har du egen vattenpump?
Om vattenpumpen av någon orsak går kontinuerligt kan det dra en del. Det kan i så fall bero på en felaktig tryckströmbrytare eller att pumpen går åt fel håll så att den inte orkar upp i tryck.
Nej

Använder du kupévärmare långa tider?
Nej

Vanbeasten skrev:
Borrdjup?
Vet ej. Hur få man reda på sådana info?

Storlek varmvattentank?
Vet ej men det kan inte vara så stor. T.ex. Vi badat bebisen i en badbalja och direkt därefter badat min fru i vårt jakuzzi (som vi har bara använt typ 2 gånger i två månader) och det fanns bara varm vatten till hälften av jakuzzin. Annars har vi inte tog slut på varmvatten.

Golvvärme eller radiatorer?
Radioter på övervåningen. Golvevärme på badrumet på övervåningen samt allrum och större badrum/spa på källarvåningen.

Inomhustemperatur?
Värmepumpen styrs från ett nivå 1 till 10 och inte önskat temperatur. Köpte ett termometer för att mäta då jag känner att det är lite kallt. Generallt är det 21 grader dock nära fönstrarna i vardagsrummet är det oftast mellan 18-20. Den ouppvärmat del på källaren är mellan 15-17. Men det finns bara ett innredörr som separera den ouppvärmt delen med
typ 80% av resten av huset.

Styrs pumpen av utegivare eller innegivare?
Pumpen har koll på utomhustemperaturen. Vet ej om det finns innegivare också

Hur ofta startar pumpen?
Den är inte på hela tiden. T.ex. den är på viloläge just nu.

Till TS,

gå in på din energileverantörs hemsida och titta på förbrukningen under sommaren så kan du lista ut hushållets "bas-behov" för kyl/frys/datorer/tv/varmvatten oxåvidare.

Utifrån detta bör du sedan kunna lista ut vad som går till värmen.

Personligen tycker jag att det låter högt om du har en fungerande värmepump.

Basbehovet "bör" uppgå till 400-600kWh/månad ~12 * 500kWh ~6.000kWh/år
Värmebehovet med en fungerande bvvp med coop ~3 "bör" vara 100kWh/m2/år * 160m2 / 3 cop ~5.300 kWh/år

Min gissning är att din bvvp, som de flesta, inte fungerar som den ska. OBS, min personliga uppfattning om bvvp installationer rent allmänt.

• Gilla
magnus-villamer
  • Laddar…
Apropå elektronik, tonårsdatorer (speldatorer) kan utan problem ta ~3-400 kWh/mån ! Jag mätte på marodörens dator och konstaterade att i det rummet så fanns inget behov av värme ifrån ordinarie värmesystem!

• Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Låter högt. Jag förbrukar ca 18000 kwh. VIlla 220 kvm boyta plus delvis uppvärmd källare på 97 kvm. Hus från 30 talet, väldigt dåligt isolerat, men en del är modernare utbyggnad med bra isolering. Bergvärme.

Det första du borde göra är att undersöka om tillsatsvärmen i bergvärmepumpen går mycket. FInns där någon räknare för hur många timmar tillsatsvärme det går?

För mig låter det nästan som att bergvärmen överhuvudtaget inte går, utan att allt är tillsatsvärme.
Värmepumpen står att det har använt 2458 tillsatstimmar. Jag antat det är någonsin (alltså 13 år) och det blir 8,5 dagar om året.

lat skrev:
Till TS,

gå in på din energileverantörs hemsida och titta på förbrukningen under sommaren så kan du lista ut hushållets "bas-behov" för kyl/frys/datorer/tv/varmvatten oxåvidare.

Utifrån detta bör du sedan kunna lista ut vad som går till värmen.

Personligen tycker jag att det låter högt om du har en fungerande värmepump.

Basbehovet "bör" uppgå till 400-600kWh/månad ~12 * 500kWh ~6.000kWh/år
Värmebehovet med en fungerande bvvp med coop ~3 "bör" vara 100kWh/m2/år * 160m2 / 3 cop ~5.300 kWh/år

Min gissning är att din bvvp, som de flesta, inte fungerar som den ska. OBS, min personliga uppfattning om bvvp installationer rent allmänt.
Tack för detta. Snackat med Ellevio och årsförbrukning har varit ganska jämna senaste 3 år iallafall. Senaste året ser ut så här:

nov: 1860
okt: 2602
sep: 990
aug: 541
jul: 575
jun: 644
maj: 838
apr: 1015
mar: 1480
feb: 1642
jan: 2045
dec: 1893

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.