Jag och min sambo ska upprätta ett samboavtal. Vi äger ett hus ( 50 % andel var, har gemensamt lika stor andel lån, gick in med lika hög kontantinsats. Vi har gemensam ekonomi. Vi har gemensamma barn.

Strax innan vi slog ihop vår ekonomi fick jag 100 000 kr av mina föräldrar för att kunna betala av mitt studielån. Tack vare mitt lösen av studieskuld har jag bidragit till att vår gemensamma hushållsekonomi inte behövt betala av mitt studielån varje månad. Min sambo har kvar sitt studielån som jag således, genom vår gemensamma ekonomi, är med och betalar av på varje månad med ca 1 800 kr. Vi båda har fondsparande på varsina enskilda konton där vi sparar lika stor summa månatligen. Värdet på våra respektive fonder är dock olika eftersom vi hade sparandet långt innan vi blev ett par och att vi valt att placera pengarna i olika risknivåer.

Min sambo vill att det i samboavtalet ska framgå att vi vid en eventuell separation tar med våra respektive fonder (tillgångar). Däremot vill han att hans studieskulder delas lika mellan oss. Bolånet ska vi givetvis dela lika.

Är det rimligt? Hans förslag blir ju som en mix mellan sambolagen och att bodela som gifta eller tänker jag fel? Inte dela lika på tillgångarna, men hans studieskuld ska delas mellan oss båda. Jag tycker det känns orimligt att jag ska måste ta del av hans studieskuld när jag både gynnat vår ekonomi under många år genom att betala av min studieskuld och varit med att betala av på hans skulder varje månad. Jag kunde ju haft 100 000 kr mer på mitt fondsparande i stället.

Finns det någon med erfarenhet som vet hur ska vi resonera?

Ni behöver egentligen inte skriva samboavtal , räcker med testamente om ni inte vill ge allt till barnen som ärver enligt lag. Konstigt upplägg att du betalar delar av din sambos studieskuld. Självklart i min värld att inte göra detta samt att inte dela på tillgångarna (fonderna) vid separation. Sätter ni in hela lönerna på gemensamt konto oxå?

Nej, det är hans studieskuld. Han har ju en fördel av utbildningen även efter en separation.
Det går inte både äta kakan o ha den kvar ...

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Går det ens att dela en studieskuld?

Studieskulder går inte dela på eller flytta över till annan person, denna bör han även stå för själv till 100% då han personligen tagit lånet och inte ni i gemenskap.

Mikael_L
Jag är lite osäker, men jag tror att om ni köpte huset tillsammans och flyttade in gemensamt (dvs huset ägdes inte först av ena parten och den andra sen flyttade in) så tror jag att ni i princip inte behöver skriva något alls.
(Men då är sambons studieskulder hela tiden hans egna, men det är å andra sidan det enda rimliga)

Annars låter upplägget som relativt vettigt, förutom det där med studieskulderna. :)

Har ni endast gemensamma barn? Eller finns det barn sedan tidigare?

Mikael_L
Om betalningen av studielånet ska belasta bådas ekonomi går ju att diskutera.

Det går att se på lite olika vis, säg att bådas lön går in på det gemensamma hushållskontot, men som en följd av sina studier (och därmed lån) har ena parten nu en väldigt hög lön.
Då kommer alltså utdelningen på denna investering till gagn för bägge parterna, och den historiska kostnaden för denna investering (utbildningen) kan ju också sägas vara helt OK att då också betalas från det gemensamma.

Men samma dag som paret ev går skilda vägar slutar ju inkomstfördelen gynna bägge, och då ska naturligtvis inte båda betala av på studielånet.

Men det som blir snett här är ju att ena parten har betalat av sitt studielån, och får inte fördelen av att detta betalas ifrån det gemensamma.

Med facit i hand hade det nog varit bättre att ösa in de där 100' i fonderna istället. ;)

Den som betalat av den andres studieskuld borde få tillbaka denna summa vid en separation.

Självklart ska du inte betala halva hans studieskuld vid en separation

• Gilla
Nitram74
  • Laddar…
vi var i samma situation fast tvärtom, min sambo har betalt sina men inte jag. och det är nåt trix med det där, bankjuristen förklarade i bilder med olika påsar som slogs ihop och delades upp. Tror det automatiskt blir så att han får dela skulden i nåt av fallen om det var med eller utan samboavtal minns jag inte. Men vi resonerade länge innan vi struntade i samboavtal och bara skrev testamente för att vi skulle ärva varandra innan barnen. tror vi kom fram till att det var så lite pengar i konkursen med hus och allt så det skulle försvinna, alternativt vara rejält reducerad, nu betalar man ju faktiskt av sina lån iom låg ränta och att det är upplagt på 25 år.

Var det din och dina föräldrars egentliga avsikt att ge hälften av pengarna till dig och hälften till din sambo? Isåfall är det ju rätt att du betalar på hans lån och senare ersätter halva kvarstående skulden om ni separerar, det blir ju som att du betalar på den halva av ditt lån du skulle haft kvar om ni lagt hälften av pengarna på hans lån.

Gemensamt enligt sambolagen är endast bostad skaffad för gemensamt bruk, samt möbler skaffat för gemensamt bruk. Inga pengar, vare sig skulder eller tillgångar, inga elektronik- och hobbyprylar, inga fordon osv. Så om man gör bort sig och låter den ena betala allt från IKEA och den andra allt som köpt på SIBA får den som betalat möblerna dela med sig, medan den andra slipper.

Det är ju snällt att du betalar halva studielånet nu, men det vore märkligt att fortsätta med det om ni separerar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vid samboavtal ska allting, som införskaffats och lånats under er tid tillsammans, delas lika. Det spelar ingen roll hur mycket var och en har betalat per månad. Utan tillgångar och skulder delas lika.
Alla tillgångar och skulder som införskaffats innan ni flyttat ihop ska inte delas. Lån och tillgångar beräknas efter dagens värde. Om du betalat av större delen av ett av hans tidigare lån, får du inte tillbaka det.

CSN skulder är däremot alltid personliga. Oavsett när det skaffats. Hans studieskulder ska alltså inte delas vid en eventuell separation.

njaä, skulder var kluriga,
från lawline:2008-12-18 i FAMILJERÄTT
FRÅGA
Hejsan, På minst två ställen på Lawline hävdar ni att studieskulder inte skall tas med vid bodelning av sambos. En juristbyrå jag tillfrågat hävdar dock raka motsatsen. Vad är korrekt?
SVAR
Hej.

Bodelning mellan sambos regleras i Sambolagen, se här. Enligt 13 § 2 st i SamboL skall ”en fordring mot en sambo som inte är förenad med särskild förmånsrätt i samboegendomen och som inte heller på annat sätt är att hänföra till sådan egendom” (exempelvis studielån) först avräknas från annan egendom än den som skall delas upp i och med en bodelning. Med andra ord innebär det att studielån inte skall tas med vid en bodelning mellan sambos om sambon har egendom, som inte skall ingå i bodelningen, som täcker lånet. Om sambon inte har egendom som täcker lånet skall det avräknas i bodelningen.

Med vänliga hälsningar

Micael Karlsson
Lawline i samarbete med Familjens jurist.
- See more at: http://lawline.se/answers/7538#sthash.oRh36EHp.dpuf

jag tolkar det som att har hans fonder då högre värde är det inget problem, men bränner han dem så dras studielånet från husvinsten (om den finns). hur det blir med samboavtal vet jag inte.

Jag tycker det låter mycket märkligt att ni ska behålla era respektive tillgångar men dela han skulder lika. Bevaka din rätt tycker jag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.