118 134 läst · 397 svar
118k läst
397 svar
Faktura VVS - Är det verkligen rimligt?
Visst är det inte bättre i många andra branscher. Ni vet väl tex att mekonomenverkstäder har rakt över 20% rabatt på alla delar från mekonomen men givetvis debiterar man fullt listpris till kunden.Micke_81 skrev:
Olja ska vi inte ens prata om..
Eller i restuarangbranchen, vad tycker ni tex när krogen tar 599 kr för en flaska vin du själv kan handla på bolaget för 139 kr?
På något sätt får ju vi slutkunder alltid betala, kan man inte få in en hacka på delarna så kommer ju något annat bli dyrare istället. Hantverkare är nog i genem ändå mer tålmodiga med saker som kunder köpt själv än många andra, försök kom till bilverkstan med delar du köpt själv så ska du få se på otrevligheter.
Därmed inte sagt att jag försvarar hantverkarnas påslag, Ahlsells rabatter som rapporterats här tidigare är ju rent obscena. Nu har jag en stor badrumsrenovering som ska starta i slutet av året och gå på löpande räkning, så jag kanske kommer ändra uppfattning efter det...
Redigerat:
Motor olja i bulk ligger runt 20kr/l och dom tar upp emot 250kr/l för den vid service, kan själv köpa samma olja för 80kr/l i dunk så har funderat på att skicka med olja till servicen nästa gång.Mikael_L skrev:Jag har för mig att det inte är riktigt fullt 1000%, vill minnas att det ofta ligger runt 800%.
Men det är när man jämför äpplen med päron, kan jag tycka.
Kunden köper 4 liter olja vid sin service, bilverkstan får antingen olja från tankbil till sina tankar, någon kubik i stöten, eller mindre verkstäder tar 200-liters fat.
Om verkstan köpte in 4 liters dunk till varje kund så blev verkstans marginal inte så stor.
Så om kunden skulle själv köpa exakt samma produkt, 2 kubikmeter olja åt gången, så blir marginalen stötande hög i en rak jämförelse.
Men när det gäller elektriker så är det inte så att elektrikern släpar runt på en 250-meters trumma i servicebilen och tar någon meter här och någon meter där till olika kunder och därför kan lägga på 800% på sitt inköpspris mot kund (mot omaket att beställa stora kvantiteter, ha lagerutrymme för detta, och ligga ute med pengarna), utan elektrikern köper ju samma 50-meters-ringar som kunden själv kan köpa på Jula eller elbutik.se.
Men lägger ändå på 800%
(eller kan åtminstone lägga på det, p.g.a de riggade prislistorna grossisterna tillhandahåller. alla elektriker nyttjar dock inte denna möjlighet fullt ut.)
Finns någon dom om att dom har rätt att ta dunk fyllnings tillägg på100kr iom att det är mer tidskrävande.
Men man sparar c:a 500-600kr per service iallafall.
För de som fortfarande undrar så har vi skickat in våra klagomål till VVS firman och deras avdelningschef har meddelat att de fryst fakturan och återkommer i början av nästa vecka med var de står.
Återkommer senare med hur det går
Återkommer senare med hur det går
Dem flesta av er dömer ut mig och mina Branschkollegor som skojare ,
Jag undrar vad ni egentligen grundar era Fakta på förutom Tyckandet!
när man läserigenom en sån här tråd inser man vad lite ni vet om en branschen och vad som krävs
för att Jag med flera ska kunna serva och leverera dom Hygienkrav och komfort som värme vatten och avlopp
är i ett hem , Det ni ser som en självklarhet !
nej fy fan,, Det är sånt här som man som medmänniska och yrkesman blir sjukt besviken på .
Tro man är mer uppskattad i flasktvätten på Spendrups en som röris ..
Dom Tjänster jag tvingas köpa betalar jag utan gnäll direkt ! Alltid inom utsatt tid
För jag vet!! vad det kostar ett företag som bedriver verksamhet i Sverige ,
Jag behövde nyttja en Advokat gentemot ett riktigt bedrägeri företag (Beställer jobb och satt i system att förlika/vägra betala) 3 besök på byrån 2 mail ett besök i tingsrätten 106 tkr ,för Advokaten .. sen en förlust i förlikningen )¨
I år blir det ingen vinst, Med dom TB som branschen har efter att den påtvingade delägaren alla företag har
kommer det ta 3 år innan vi hämtat oss ,
Tror ni det är så djävla lätt att varje år göra en nystart efter bokslutet,
Vad är marginalen ?
TB 2 blev i år med en omsättning på nästan 6m 157 000 kr Marginalen varje månad är skrämmande
höga siffror enligt er ,13 000 kr i månaden med en omsättning på 600 000 på dom dryga 10 månader vi jobbar
Ja jag vill som alla andra ha semester och umgås med fru och barn ,
Nej man få ge upp en Hantverkskarriär på 40 år
Håll till godo med Billigt skräp och inget som fungerar i framtiden ,
Mitt sista inlägg .
Jag hoppas Admin tar bort mitt konto
Jag undrar vad ni egentligen grundar era Fakta på förutom Tyckandet!
när man läserigenom en sån här tråd inser man vad lite ni vet om en branschen och vad som krävs
för att Jag med flera ska kunna serva och leverera dom Hygienkrav och komfort som värme vatten och avlopp
är i ett hem , Det ni ser som en självklarhet !
nej fy fan,, Det är sånt här som man som medmänniska och yrkesman blir sjukt besviken på .
Tro man är mer uppskattad i flasktvätten på Spendrups en som röris ..
Dom Tjänster jag tvingas köpa betalar jag utan gnäll direkt ! Alltid inom utsatt tid
För jag vet!! vad det kostar ett företag som bedriver verksamhet i Sverige ,
Jag behövde nyttja en Advokat gentemot ett riktigt bedrägeri företag (Beställer jobb och satt i system att förlika/vägra betala) 3 besök på byrån 2 mail ett besök i tingsrätten 106 tkr ,för Advokaten .. sen en förlust i förlikningen )¨
I år blir det ingen vinst, Med dom TB som branschen har efter att den påtvingade delägaren alla företag har
kommer det ta 3 år innan vi hämtat oss ,
Tror ni det är så djävla lätt att varje år göra en nystart efter bokslutet,
Vad är marginalen ?
TB 2 blev i år med en omsättning på nästan 6m 157 000 kr Marginalen varje månad är skrämmande
höga siffror enligt er ,13 000 kr i månaden med en omsättning på 600 000 på dom dryga 10 månader vi jobbar
Ja jag vill som alla andra ha semester och umgås med fru och barn ,
Nej man få ge upp en Hantverkskarriär på 40 år
Håll till godo med Billigt skräp och inget som fungerar i framtiden ,
Mitt sista inlägg .
Jag hoppas Admin tar bort mitt konto
Oj, jag gråter en tår ...
Vissa branscher får mycket skit och skäll och tycks det mycket (illa) om, det håller jag med om.
Men man kan inom branschen ifråga jobba på att förbättra sitt rykte.
Taxi-branschen är väl en sådan som varit väldigt skum (känt av de flesta) och som har i flera år nu jobbat stenhårt med att förbättra sitt rykte, med t.ex. taxiförarlegitimationer som även kollar belastningsregistret, införande av fastpris-resor osv.
Dom har verkligen inte nått hela vägen fram än och anses som riktigt respektabla, men jag tror att taxi-branschen kan komma att nå fram till målet.
Telefonförsäljare (som min syster jobbade med i några år) är ju också en yrkeskategori som man älskar att hata. Och alla säljarna är dumma i huvudet, och använder skumma metoder osv.
Detta stämde ju inte in på vare sig min syrra eller hennes företag, men dom får ju ändå samma skit på sig.
Och detta kommer man liksom inte åt utan att hela telefonförsäljarbranschen lyckas självsanera sig. T.ex. måste de seriösa aktörerna jobba stenhårt med att t.ex. lobba för lagar som begränsar sätten att luras. Tyvärr jobbar deras branschorganisation kontraproduktivt och vill motsatsen, de ställer sig mot lagförslag som missgynnar de oseriösaste aktörerna.
Och folk i allmänhet kommer aldrig sluta spotta efter telefonförsäljare förrän det blir lite ordning där, oavsett om det finns bra och seriösa företag och anställda här och där.
Vissa branscher får mycket skit och skäll och tycks det mycket (illa) om, det håller jag med om.
Men man kan inom branschen ifråga jobba på att förbättra sitt rykte.
Taxi-branschen är väl en sådan som varit väldigt skum (känt av de flesta) och som har i flera år nu jobbat stenhårt med att förbättra sitt rykte, med t.ex. taxiförarlegitimationer som även kollar belastningsregistret, införande av fastpris-resor osv.
Dom har verkligen inte nått hela vägen fram än och anses som riktigt respektabla, men jag tror att taxi-branschen kan komma att nå fram till målet.
Telefonförsäljare (som min syster jobbade med i några år) är ju också en yrkeskategori som man älskar att hata. Och alla säljarna är dumma i huvudet, och använder skumma metoder osv.
Detta stämde ju inte in på vare sig min syrra eller hennes företag, men dom får ju ändå samma skit på sig.
Och detta kommer man liksom inte åt utan att hela telefonförsäljarbranschen lyckas självsanera sig. T.ex. måste de seriösa aktörerna jobba stenhårt med att t.ex. lobba för lagar som begränsar sätten att luras. Tyvärr jobbar deras branschorganisation kontraproduktivt och vill motsatsen, de ställer sig mot lagförslag som missgynnar de oseriösaste aktörerna.
Och folk i allmänhet kommer aldrig sluta spotta efter telefonförsäljare förrän det blir lite ordning där, oavsett om det finns bra och seriösa företag och anställda här och där.
"vvs facit" skriver i affekt och det blir aldrig riktigt bra...
Men en poäng finns i inlägget. I trådarna på BH tas oftast upp problem av olika slag. Det finns faktiskt skickliga, snabba och duktiga yrkesmän i alla kategorier som kan vara värda en bra timpeng.
Fast ska vi gråta en skvätt till så kan jag ju bidra:
Har högskoleutbildning i systemutveckling och 30 års erfarenhet. Ändå svårt att debitera mer än 600-700:-
Indier från Tech Mahindra och Wipro prisar ut en hel svensk yrkeskår.
Kanske ska VVS installatörer vara glada att inte jobben kan göras från Bangalore? Men det är väl en annan tråd.
Men en poäng finns i inlägget. I trådarna på BH tas oftast upp problem av olika slag. Det finns faktiskt skickliga, snabba och duktiga yrkesmän i alla kategorier som kan vara värda en bra timpeng.
Har högskoleutbildning i systemutveckling och 30 års erfarenhet. Ändå svårt att debitera mer än 600-700:-
Kanske ska VVS installatörer vara glada att inte jobben kan göras från Bangalore? Men det är väl en annan tråd.
Förutfattad mening att jag skulle skriva i affekt!MagHam skrev:"vvs facit" skriver i affekt och det blir aldrig riktigt bra...
Jag skrev ifrån en besvikelse på många medmänniskor som tycker utan att veta.
Det är som du beskriver nu med indisk arbets kraft är skillnaden
På det jag skriver. Dom betalar inte skatt i Sverige ! Ska vi ha något samhälle kvar måste vi som bor acceptera dom timdebit som behövs
Vad tror du det är för kostnader som skall täckas om du tänker till nu