Ska fixa en bild ikväll, det är lösa plattor om 30x30 som är limmade som en vanlig matta, det är egentligen en vanlig matta som är skuren i dessa kvadrater. Skarven mot trägolvet är en brun silikonfog.

Jojx81 skrev:
Vi har också tittat på lioleumplattor. Hur har du löst övergången till det andra golvet? Det ser inte ut som någon större list/tröskel på bilden, vilket ser snyggt ut. En närbild kanske? Tack!
Ett par närbilder på fogen, den är ju 6-7 år nu så lite sliten men sitter ändå kvar..

Golven är lagda på samma nivå direkt på bjälklaget men trägolvet var 38 mm innan slipning och linoleumplattorna ligger på 22 mm golvspån så det skiljer några mm i höjd men det blev bara bättre kant lite turligt av det.

IMG_0233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0235.jpg
Skapa konto

• Gilla
Jojx81 och 2 till
  • Laddar…
Tanken var att till det nya köket hitta ett gammalt bord. Iden och målet var hela tiden att skapa känslan av att köket inte var nytt utan tillhörde huset sen länge. För att hjälpa till i den riktningen så flyttade jag 2 dörrar från gamla delen, använde samma lister, planerade att låta linoleum mattan gå från det nya in i det gamla osv.

Nu visade det sig inte vara så lätt att hitta ett bord som rymde 6 stolar och såg ut som jag ville. Blev att gå ned till snickarboden igen. Hemma hos en barndomsvän fanns ett bord som jag alltid gillat, lätt rundad kant och en "pärla" på sargen. Jag började där och lät resten komma var efter jag byggde. Det färdiga resultatet finns i en tidigare post men här är några bilder innan det var helt klart.

IMG_3915.JPG
Skapa konto

Bordet byggdes i björk (från hemsågad björk förstås ;))

IMG_3916.JPG
Skapa konto

IMG_3919.JPG
Skapa konto

Eftersom det egentligen skulle varit ett gammalt bord så tänkte jag försöka få det att se ut som ett uppfräschat gammalt bord.. jag betsade bordet med nästan svart bets, sen målade jag med vit färg, skivan slipades sen ned igen till nästan ren och betsades brun, kanten, ben och sarg gnuggade jag ned med stålull på fläckar för att simulera slitet... jag döm själva..

IMG_3922.JPG
Skapa konto

IMG_3924.JPG
Skapa konto

Skivan blev lite för "skarp" i färgen så jag skitade ned den lite senare, använde kimrök i lasyrolja och gnuggade in skivan, med tiden har den fått ett bättre utseende mer likt det som var tänkt från början

IMG_3923.JPG
Skapa konto

IMG_0225.jpg
Skapa konto

• Gilla
Duttarmajster och 9 till
  • Laddar…
R
kul att du är så duktig och att vi andra därför inte känner oss helt handikappade....(y)

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Roland112 skrev:
kul att du är så duktig och att vi andra därför inte känner oss helt handikappade....(y)
Hoppas verkligen inte att jag framstår som att jag låtsas kunna allt... tanken är bara att dela med mig av det jag gjort, kanske inspirera nån annan att våga, själv har jag innan jag startade ingen kunskap än på mest basala nivån. Genom att läsa på och studera hur andra gjort har jag ändå klarat av de flesta momenten i huset på hyfsat bra nivå. En riktigt hantverkare hade sälvklart klarat allt bättre men man kan som glad amatör som jag ändå klara av ganska mycket.. (i alla fall med mycket tid, tålamod och bra verktyg ;-)) Sen är jag förstås lite stolt att ha klarat av det även om det inte är i klass med experternas resultat.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ähh vi andra klarar oss - klart du ska vara stolt över vad du gjort :) alltid kul att se vad andra kan göra..och gör.. även om man själv inte kan (eller vill/orkar) göra det! Det är så man får inspiration .. :)

..och jag ser iaf fram emot mer inspiration!

R
ja jag grejar en hel del själv med, byggt vårt kök, badrum, altaner fixat med tomten osv men de tar sin lilla tid har jag märkt, speciellt när man har småttingar ! :)

• Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
tänkte fortsätta, inte riktigt framme i nutid än..
När köket var i princip klart var det dax att riva väggen mellan gamla och nya delen av huset. Så här i efterhand tycker jag nog att det var fel att inte växla av väggen "gömt" så taket kunde hållit samma nivå mellan gamla och nya delen, när det gjordes så tittade jag mest på golvet för att knyta ihop och få det att kännas som en sammanhängande enhet.

Så här såg delar av gamla köket ut innan det revs helt. Man skymtar utbygget genom fönstret.

IMG_3935.JPG
Skapa konto

Lite historia i form av färgval från tidigare ägare, o en glad? grabb som nu är större..

IMG_3939.JPG
Skapa konto

Klädde av väggen, spontadeplank 2,5" dom byggde stabilit för

IMG_3944.JPG
Skapa konto

Stöttade upp golvet så jag kunde plocka ned gamla väggen

IMG_3948.JPG
Skapa konto

Använde en elmotorsåg för att kapa planken

IMG_3951.JPG
Skapa konto

En limmträbalk fick sen bära väggen, tror att en rejäl kerto ovanför som man bultat i gamla väggen hade funkat då hade man sluppit se att taket bryts, men nästa gång kanske.

IMG_3954.JPG
Skapa konto

Jag hade förstås mätt för att få golvbjälkarna i samma nivå i nya delen som i gamla men det var ändå en fröjd att se bubblan i vattenpasset när jag la det mellan nya och gamla golvet, ibland går det bra :)

IMG_3959.JPG
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
När kommer det en fortsättning på detta fantastiska projekt?

Instämmer med föregående talare, fantastiskt projekt! Men väntar otåligt på fortsättningen...

Jo, har var ett tag sen, när jag fick lust att fortsätta skriva insåg jag att inga bilder var tagna (nästan) o tappade då lite lusten att fortsätta :( men jag får väl ta ett hopp över det som saknas till viss del... Jag måste ju så småningom komma fram till idag, det var ju där tanken började....

Jag har nån bild före så jag får väl fota efter nu även om det är nått år sen...
Näst sista bilden i senaste inlägget ser man ytterdörren, här kommer då 2 bilder på hur det blev

20160126_175738.jpg
Skapa konto

20160126_175813.jpg
Skapa konto

ska försöka ta lite bilder i dagsljus blir nog bättre...

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Hej. Vilken fantastisk renovering och vilket fantastiskt bygge. Du och ni har gjort det otroligt bra. Utöver det fina resultatet så vill jag också berömma ditt trevliga och pedagogiska sätt att berätta alla moment. Ännu ett extra plus för de kloka och vackra byggnadsvårdande inslagen.

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
Tack Leatch!

Ja som sagt, lite synd att jag tappade bort fotograferingen något år, det finns några så jag får försöka att förklara istället.

Fram till denna punkt hade jag kunnat ta ett rum i taget och därför hade vi kunnat slippa bo i ett bygge. Nu återstår alltså gamla köket, hallen, glasveranda och vardagsrum, det finns även en toa på våningsplanet.

Jag ska på ritningarna försöka förklara (dom finns kompletta i ett tidigare inlägg).

Det område som är märkt med "1" är alltså den gamla diskbänken, "2" är toan.

orginalrit.JPG
Skapa konto

Nu är tanken att flytta gången från hallen genom huset till där gamla toan är och bygga någon form av garderob där kvarvarande del av diskbänken är, pilen går alltså rak genom gamla toan som inte behövs längre då det är ett nytt badrum i utbygget

nyrit.JPG
Skapa konto

Det gamla köket såg ut så här innan

Kök_01.jpg
Skapa konto

Det är ju redan rivet i ett tidigare inlägg men för att ge en uppfattning.
Går man sen ut i hallen så ser det ut så här. Trappan till höger är hyfsat renskrapad och lackad, grön heltäckningsmatta och delvis gula snickerier, kolla trappfönstret

Nedrehall_00.JPG
Skapa konto

Om man ställer sig i trappan åt andra hållet ser det ut så här

Nedrehall_01.JPG
Skapa konto

Om man vrider kameran lite så kan man skymta glasverandan och den något udda gröna färgen där. Man ser också dörren från 70 talet som var ca 25 cm lägre än på originalritningen och utan fönster, fattar inte att jag blev så förtjust i huset när vi tittade första gången (och fortfarande är)

Nedrehall_02.JPG
Skapa konto

Mellan trappan och den platsbyggda hallmöbeln är toan

Toa_05.JPG
Skapa konto

Lite provisoriska lösningar ;-)

Toa_00.JPG
Skapa konto

tar nya bilderna i nästa inlägg...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det var alltså inte läge att ta ett rum längre, valde alltså att blåsa ut allt som var kvar. Det var för första gången större planlösning ändringar som skulle göras så mycket rivande blev det. Vill ju samtidigt behålla känslan i huset. Det som skulle göras var alltså att bygga ett nytt sovrum i gamla kökets matplats och skafferi del. En genomgång där toan var, öppna väggen mellan hall och glasveranda, flytta ut dörrarna i vardagsrummet 25cm närmare kortväggen och mura en ny spis... byta alla golv, tak och tilläggs isolera 45mm invändigt och byta fönster (inte på glasverandan som tur var, de kunde jag laga) sen skulle ju även en ny ytterdörr i som passade på huset, pu...

någon bild från rivningen hittade jag..

IMG_0013.jpg
Skapa konto

Hade vid denna tidpunkt inte funderat på "säkervatten" även om det iof hade varit godkänt med dolda kopplingar eftersom det är värme, jag drog alltså fram nya radiator matningar till glasverandan och vardagsrummet trots att jag även la golvvärme, huset är gammalt och kallras vid fönstren...

Nu står vi alltså i utbygget och tittar mot gamla diskbänken, till höger den garderob jag byggde och på vänster sida hörnet på nya sovrummet, vi får ta det i ett senare inlägg

IMG_0293.jpg
Skapa konto

går man lite närmare ser man den gamla väggen, jag valde att låta den sticka ut lite för att få en "detalj" i gången så den inte kändes så lång o tråkig.. Panelen på garderoben är försten samma som jag använt tidigare i kök och på förrådsdörrarna

20160126_175851.jpg
Skapa konto

Gången blev lite bredare än vad som egentligen krävdes och eftersom det är någon i huset som gillar skor bestämde jag mig för att platsbygga ett skoskåp, byggde av mdf på samma sätt som köksskåpen med skillnaden att jag köpte luckor på ikea

20160126_175925.jpg
Skapa konto

Kliver man sen ut i hallen så är trappan, som ni ser så tröttnade vi på trärent och målade trappan

IMG_0290.jpg
Skapa konto

Den riktigt uppmärksamma ser också att vi la samma golv i nya köket och rak igenom huset ut till glasverandan, tycker själv att det ger en trevlig känsla av att det hör ihop.
Tavlorna på trappväggen är faktiskt pantbrev uttagna på huset då det byggdes, 1934 - 1946..

Vänder man sig om så är nu öppningen till glasverandan mycket större (var en vanlig 90 dörr innan)

IMG_0287.jpg
Skapa konto

köpte nya radiatorer då dom som satt var utbyta, Lenhovda hade gammaldags sektionsradiatorer i valfri längd

IMG_0286.jpg
Skapa konto

IMG_0285.jpg
Skapa konto

måste ju ta med nya dörren i fokus också, samma som i utbygget efter orginal ritningen jag hittade på huset...

IMG_0288.jpg
Skapa konto

Även fönstren var det lite pyssel med samtidigt som man blir förvånad att fönster från 30-talet är så mycket bättre än 40 år nyare..

Extriör_39.JPG
Skapa konto

• Gilla
johankr och 10 till
  • Laddar…
Full av beundran över det du åstadkommit, bra jobbat! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.