Fint mrk, men jag vägrar konsekvent att betala avgifter. Vi förhandlar om ränta, effektiv ränta, och inget annat tänker jag betala.
 
elpaco skrev:
Fint mrk, men jag vägrar konsekvent att betala avgifter. Vi förhandlar om ränta, effektiv ränta, och inget annat tänker jag betala.
Håller med, är ganska säker på att slippa avgifter även kommande år. Detta var för övrigt med i diskussionen.
 
SEB rörligt 3 mån 1,13
3 st lån à 600t. Belåningsgrad 70%
Amortering?? Nä jag bor i Stockholms regionen så värdeökningen räcker än.
 
elpaco skrev:
Fint mrk, men jag vägrar konsekvent att betala avgifter. Vi förhandlar om ränta, effektiv ränta, och inget annat tänker jag betala.
Det intressanta är väl den totala kostnaden?
Den bank som har den totalt sett bästa dealen är den jag väljer.
Om de sedan har avgifter på sina kort mm så kan jag acceptera det så länge det totalt sett ger den lägsta kostnaden.
 
Jag pratade med SEB idag om vårt bolån, ca 3 milj 65% belåningsgrad.
Dom erbjöd, om vi lovade att fortsätta vara kunder hos dom, att höja vår marginal
från 0.9% till 1.25%, total räntan blev då 1.46%. Lycka till SEB!

Jag ringde till SBAB istället, tog ca 30 minuter att lägga upp ett lån hos dom, dom löser kontakten
med SEB.
Jag fick 1.36% ränta och som välkomstrabatt får man 20 punkter rabatt, så en totalränta på
1.16% blir det första året.

Vi var inte alls intresserad av att ta ledigt från jobbet och sitta hos någon sur
banktjänsteman för att höra hur dålig ränta vi kan få, så det blev ett enkelt beslut för oss att ta.
 
  • Gilla
lat och 5 till
  • Laddar…
M
Peter2400 skrev:
Jag pratade med SEB idag om vårt bolån, ca 3 milj 65% belåningsgrad.
Dom erbjöd, om vi lovade att fortsätta vara kunder hos dom, att höja vår marginal
från 0.9% till 1.25%, total räntan blev då 1.46%. Lycka till SEB!

Jag ringde till SBAB istället, tog ca 30 minuter att lägga upp ett lån hos dom, dom löser kontakten
med SEB.
Jag fick 1.36% ränta och som välkomstrabatt får man 20 punkter rabatt, så en totalränta på
1.16% blir det första året.

Vi var inte alls intresserad av att ta ledigt från jobbet och sitta hos någon sur
banktjänsteman för att höra hur dålig ränta vi kan få, så det blev ett enkelt beslut för oss att ta.
Samma sak som jag nyss gjorde. Kombinerar sedan detta med Häradssparbanken som har en prislista som tilltalar mig
http://www.haradssparbanken.se/privat/priser-rantor--kurser/prislista/index.htm
 
Peter2400 skrev:
Jag pratade med SEB idag om vårt bolån, ca 3 milj 65% belåningsgrad.
Dom erbjöd, om vi lovade att fortsätta vara kunder hos dom, att höja vår marginal
från 0.9% till 1.25%, total räntan blev då 1.46%. Lycka till SEB!

Jag ringde till SBAB istället, tog ca 30 minuter att lägga upp ett lån hos dom, dom löser kontakten
med SEB.
Jag fick 1.36% ränta och som välkomstrabatt får man 20 punkter rabatt, så en totalränta på
1.16% blir det första året.

Vi var inte alls intresserad av att ta ledigt från jobbet och sitta hos någon sur
banktjänsteman för att höra hur dålig ränta vi kan få, så det blev ett enkelt beslut för oss att ta.
Man får ju alltid rabatt för att byta, vet dock inte om 250 kr/månad (0,1%) skulle göra att jag går igenom hela paketet med att lägga om lånen, det är ju en kraftig sanning med modifikation att SBAB sköter det helt åt dig.
 
1,46-1,16=0,1?
0,3 procentenheter blir det allt. 9000 kr innan skattereduktion. Rätt goa pengar för någon timmes jobb..
 
StevieGee skrev:
1,46-1,16=0,1?
0,3 procentenheter blir det allt. 9000 kr innan skattereduktion. Rätt goa pengar för någon timmes jobb..

Jo, men det gällde ju bara ett år. Det jag menade är att man alltid får en liten bonus för att flytta, det gäller dock att maximera längden på den bonusen. Att byta varje år är inte aktuellt för mig i alla fall.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jo, men det gällde ju bara ett år. Det jag menade är att man alltid får en liten bonus för att flytta, det gäller dock att maximera längden på den bonusen. Att byta varje år är inte aktuellt för mig i alla fall.
Varför inte? Så jobbigt är det inte att byta. Och det blir lättare att byta om det inte var så länge sedan du bytte sist eftersom du då får en vana att byta.

Vi har bara bytt en gång förut och det var för 18 år sedan. Från och med nu byter vi så fort vi får en bättre deal någon annanstans. Enklare än så är det inte.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Varför inte? Så jobbigt är det inte att byta. Och det blir lättare att byta om det inte var så länge sedan du bytte sist eftersom du då får en vana att byta.

Vi har bara bytt en gång förut och det var för 18 år sedan. Från och med nu byter vi så fort vi får en bättre deal någon annanstans. Enklare än så är det inte.
Det var rejält jobbigt att byta hela affären, dvs kort, konton mm. Att bara byta bolåne-bank är ju så klart enklare.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Det var rejält jobbigt att byta hela affären, dvs kort, konton mm. Att bara byta bolåne-bank är ju så klart enklare.
Ja vi flyttar bara bolånen, lönekonto och internetbank behåller vi på seb.

Jag hade flyttat bolånen även om det bara skiljde 0.01%, jag gillar inte när man blir straffad för att man varit trogen kund.

Mycket möjligt att vi byter bank igen om ett år
kanske tillbaka till seb, jag följer pengarna och hoppas att det kan bidra till lite konkurrens på bolånemarknaden.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Det håller jag visserligen med om, fast då för man svårigheter i sina jämförelser av onödiga skäl. Men visst effektiv ränta är det rätta att förhandla, inget skall tillkomma efter det.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Man får ju alltid rabatt för att byta, vet dock inte om 250 kr/månad (0,1%) skulle göra att jag går igenom hela paketet med att lägga om lånen, det är ju en kraftig sanning med modifikation att SBAB sköter det helt åt dig.
Håller med. Även om dom fixar med konton osv så skall du, om du tar hela paketet, ställa om sparande, kort (ev med nya koder) osv osv.
Och även om jag skulle vara "van" så gör det inte saken roligare :)
Dessutom måste jag skriva på massa papper om jag vill flytta pension etc, och skall jag flytta fonder/aktier så tillkommer det. Sen måste jag lära mig ett nytt gränssnitt för internetbank/mobilbank osv

1,18% har jag f.ö. hos SEB (2mkr lån) ca 60% lånegrad...

Jag kan tänka mig att byta, men då måste jag tjäna lite mer på det än ngn tusenlapp per år :)
Byter man endast bolån är det en annan sak - men frågan är hur mkt man kan pressa räntan då ? :)

/K
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
SBAB har enbart bolån och sparkonto.
Inte mycket att styra om.. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.