Vi putsade vårt badrum med tadelakt för några år sedan (finns nog några bilder här). Gör ni det själva? Var köper ni in ifrån?
 
Jag kanske har missat det, men det har inte stått något om tätskikt på vare sig vägg eller golv. Vad kommer ni köra för system?
 
arkTecko skrev:
Vi putsade vårt badrum med tadelakt för några år sedan (finns nog några bilder här). Gör ni det själva? Var köper ni in ifrån?
Kul att höra! Blev det som ni tänkt er? Var det både golv och vägg ni putsade förresten

Vi har kollat på Decomaterial.se, Perfection Tadelakt PRO.
Den tänkte vi på väggen, sedan Perfectino Claystone till golvet, det ska tydligen gå att göra mindre halkbenäget.

Arbetet tänkte vi utföra själva :)
Vi provar Claystone i vår gästtoalett nu i Oktober. Lite -vid-sidanav-renovering :)
 
falkn skrev:
Jag kanske har missat det, men det har inte stått något om tätskikt på vare sig vägg eller golv. Vad kommer ni köra för system?
Tätskiktet blir ett Foliesystem, har inte bestämt från vilken leverantör ännu. Men har kollat på LIP och Kiiltos
 
På lördag är det flytspackling,
det är ett moment jag aldrig gjort förut.

Har ni några tips på genomförandet?
Rummet har ju en lite särskild utformning :)
Vart ska man börja t.ex?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, det är samma som vi använde. Blev helt ok, men ganska mycket sprickor i, vilket det inte skulle bli. Misstänker ibland att vi fick fel produkt, då det aldrig stod "PRO" på behållaren (drt skulle kunna flrklara sprickbildningen.) Men men, nöjd med resultatet ändå. Bara väggar.

Hade jag gjort om det skulle jag använt vanlig tadelakt och gjort flera lager, det kändes väldigt tjockt så som det skulle vara med PRO. Vilket egentligen inte är konstigt med så tjocka lager (2mm tror jag?). Men det är efter att ha finputsat med kalkputs innomhus, vilket gett lite självförtroende i putsandet. Där lade jag bara på 0.5mm i ytskiktet..
 
arkTecko skrev:
Ok, det är samma som vi använde. Blev helt ok, men ganska mycket sprickor i, vilket det inte skulle bli. Misstänker ibland att vi fick fel produkt, då det aldrig stod "PRO" på behållaren (drt skulle kunna flrklara sprickbildningen.) Men men, nöjd med resultatet ändå. Bara väggar.

Hade jag gjort om det skulle jag använt vanlig tadelakt och gjort flera lager, det kändes väldigt tjockt så som det skulle vara med PRO. Vilket egentligen inte är konstigt med så tjocka lager (2mm tror jag?). Men det är efter att ha finputsat med kalkputs innomhus, vilket gett lite självförtroende i putsandet. Där lade jag bara på 0.5mm i ytskiktet..

Okej, ska kolla upp detta så vi får rätt Tadelakt antar jag :)
Vad hade ni för underlag? Använde ni kakelfix med glasfiberväv?
 
Japp (delvis, vissa ställen hade inget tätskikt så där putsade vi direkt på kalkputsen). Det fungerade bra, det enda var kanske att vi fick en lite väl ojämn yta på vissa ställen efter att ha gått över med en piasavakvast. Man vill nog inte ha en helt slät yta, men jämn ska den definitivt vara.
 
Kan förresten vara idé att be om en extra plastspackel, jag slet ut den vi fick med.
 
arkTecko skrev:
Kan förresten vara idé att be om en extra plastspackel, jag slet ut den vi fick med.
Tack för tipset :)
Det är någon månad kvar innan vi kommer till det steget dock.
Hur upplevde ni materialet att jobba med? Var det lätt att få rätt tjocklek på skikten?

Igår och idag har golvet flytspacklats. Tänkte slänga upp lite bilder på processen sen idag (y)
 
Helgen har varit rätt tung.
300kg flytspackel gjorde sitt med rygg, armar och ben!
Får vara lite tacksam att man inte behöver göra det här så ofta, dock var det jäkligt lärorikt!

Hade tyvärr ingen fotograf under delar av processen av naturliga själ :)

Jag hade hjälp av en kompis i första flytet som också var störst.
3 murarhinkar
Två borrmaskiner m visp
15 säckar flytspackel
Friskt dala-vatten
Nivåpinnar och vattenpass
Avstängningslist
Spacklar
Plus ett gott humör :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stängde av mot duschhörnan och fixade ihop en utväg med ett par reglar :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser gott ut!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har spacklet härdat.
Fick tre svackor att bättra i,
Men viktigast av allt - inget bakfall !
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid dörr och väggar är det 25mm
Längst in mot duschen är det 19mm

Som sagt , väldigt lärorikt!
Jag tänkte leja bort detta först. Men ska även flyta nere i källaren så tänkte det var lika bra att kunna detta också :)

Jag är riktigt nöjd överlag då det blev slätt och fint, så när som på tre ställen :)
 
  • Gilla
fatboy_kim och 1 till
  • Laddar…
Sen var det dags för duschhörnan.
Var lite orolig att det skulle bli en allt för kännbar kant mellan de två flytningarna.
Men det gick bra att skrapa ner med spackeln :)
 
Flytet och klart :) samt ilappat i svackorna
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ingen bra bredapackel så jag tog en riktigt stadig U-profil, man tager vad man haver!
Den visade sig vara helt perfekt för ändamålet, det överblivna spacklet drogs med in i u-profilen :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min sambo fick tillochmed undertecknad med på bild. får se det som ett gör-det-själv-bevis ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl anses som godkänt tror jag :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där då!
Kladdigt, dammigt och riktigt roligt faktiskt :)
Hoppas det håller i några år.

Nu slänger jag upp fötterna på soffbordet , klart slut
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Ser ju riktigt bra ut, men för en som är helt novis på ämnet, hur får du naturligt fall på det viset som du beskriver? Det ser ju väldigt blött ut så man tycker ju att det då borde rinna ut i ett lika tjockt lager överallt? Vilket då gör det svårt att förklara de tre "dalarna" som du fick fylla i :rolleyes:
 
flytspackel är mer som tjock fil eller kräm, det är alltså inte som vatten
man får hjälpa till med den tandade spackeln lite också för att få det dit man vill

Vad använde du för spackel? spångolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.