Hej,
Är på jakt efter björkplywood i hög kvalité som är laminerad med vitt högtryckslaminat på båda sidor. Det har visat sig att det inte är helt lätt för en privatperson att få tag i.
Har äntligen fått ett pris på en skiva 1550x3050x20 (varav knappt 2mm är laminat). Denna får jag ge 3400kr för inklusive moms. Otroligt dyrt tycker jag, men värt det om det håller riktigt hög kvalité!
Egentligen är 20mm lite i tunnaste laget, hade gärna sett minst 25mm. Det är till ett matbord.
Är det någon som har en uppfattning om priset på skivan jag fått är dyrt eller billigt?
Jag kan köpa 30mm björkplywood i riktigt bra kvalite för dryga tusenlappen från en annan leverantör. Frågan är om man kan limma laminat själv (utan fanerpress) och i så fall hur dyrt vitt högtryckslaminat är?
Är på jakt efter björkplywood i hög kvalité som är laminerad med vitt högtryckslaminat på båda sidor. Det har visat sig att det inte är helt lätt för en privatperson att få tag i.
Har äntligen fått ett pris på en skiva 1550x3050x20 (varav knappt 2mm är laminat). Denna får jag ge 3400kr för inklusive moms. Otroligt dyrt tycker jag, men värt det om det håller riktigt hög kvalité!
Egentligen är 20mm lite i tunnaste laget, hade gärna sett minst 25mm. Det är till ett matbord.
Är det någon som har en uppfattning om priset på skivan jag fått är dyrt eller billigt?
Jag kan köpa 30mm björkplywood i riktigt bra kvalite för dryga tusenlappen från en annan leverantör. Frågan är om man kan limma laminat själv (utan fanerpress) och i så fall hur dyrt vitt högtryckslaminat är?
Det blir svårt att limma laminat själv utan press, om än inte omöjligt. Kanske kan du hyra in dig på en press på något snickeri? Vit laminat för konsument kostar nog från ca 600kr ink moms/ark (3050x1350). Men på undersidan kan du kanske ha brunt spärrlaminat, vilket är billigare, kanske runt 350/ark.
Fick priser på laminat nyss. 660 kr ink. moms för 3050x1300 och 540 kr för 2400x1300, jag klarar mig med den lilla då det är till en bordsskiva som kommer ha måtten 1000x2200. Jag behöver dock 2 då jag vill att undersidan skall ha samma färg. Priset blir alltså 1800kr plus lim för 20mm och 2100kr plus lim för 32mm. Är kanske värt att köpa en färdiglimmad.Daniel_N skrev:Det blir svårt att limma laminat själv utan press, om än inte omöjligt. Kanske kan du hyra in dig på en press på något snickeri? Vit laminat för konsument kostar nog från ca 600kr ink moms/ark (3050x1350). Men på undersidan kan du kanske ha brunt spärrlaminat, vilket är billigare, kanske runt 350/ark.
Tror den samlade kunskapen här att 20mm dubbellaminerad björkplywood är tillräckligt stabilt som bordsskiva till ett matbord? Kommer troligen ha sarg men vill ha ett ganska tilltaget överhäng, särskilt på kortsidorna.
20 eller 25 mm är båda för tunt om du vill ha sarglöst. Man skulle kunna tänka sig en regel i mitten längsgående och tre tvärgående med en 25 mm skiva. tänker mig att reglarnas ände kanske bara är 2 cm och och börjar ca 5-8 cm från bordskanterna. 20-30 cm in har regeln full höjd. Höjden på mitten av reglarna bestäms av om du vill kunna stå på bordet eller inte. Problemet blir infästningen av benen men det går att lösa antingen en kloss som stöder insida av benen förmodligen inte så snyggt eller någon form av metall platta som man fräser ner i liv med bordets undersida på den plattan kan man hitta en lösning som man fäster benet i.
Hela konstruktionen gör att när man lyfter bordet kan det säkerligen skeva lite efter som det vrider sig runt längsgående regeln men det står ju på golvet hela tiden så jag tror inte det blir ett problem. Beror självklart på hur pass kraftiga reglarna är men man vill ha en så nätt konstruktion som möjligt. Reglarna måste limmas och skruvas fast och mötet mellan längsgående och tvärgående måste vara en stum konstruktion.
Hela konstruktionen gör att när man lyfter bordet kan det säkerligen skeva lite efter som det vrider sig runt längsgående regeln men det står ju på golvet hela tiden så jag tror inte det blir ett problem. Beror självklart på hur pass kraftiga reglarna är men man vill ha en så nätt konstruktion som möjligt. Reglarna måste limmas och skruvas fast och mötet mellan längsgående och tvärgående måste vara en stum konstruktion.
Jag har gett upp tanken på sarglöst och kommer köra på ganska precis som på sketchupritningen ovan.
Tror ni att man kan limma ihop sarg och ben mha, 12mm rundstav som träplugg in i benet samt sargen? Tänker minst 2 per fog, kanske 3? Eftersom benen skall luta utåt så tror jag det blir svårt med vanliga sargbeslag? Dessutom snyggare med ett helt ihoplimmat bord. Detta borde väl blir minst lika stabilt som ett konventionellt bord med metallbeslag?
Har tillverkat en prototyp (som jag nog kommer behålla och göra 3 likdana till) av ett ben. Gjord ur 2 grovsågade björkplank som är riktade och ihoplimmade. 60x60mm i tjocka änden och 35x35 längst ner. Den tjocka delen är ca 30cm och sen börjar fasningen.
Tror ni att man kan limma ihop sarg och ben mha, 12mm rundstav som träplugg in i benet samt sargen? Tänker minst 2 per fog, kanske 3? Eftersom benen skall luta utåt så tror jag det blir svårt med vanliga sargbeslag? Dessutom snyggare med ett helt ihoplimmat bord. Detta borde väl blir minst lika stabilt som ett konventionellt bord med metallbeslag?
Har tillverkat en prototyp (som jag nog kommer behålla och göra 3 likdana till) av ett ben. Gjord ur 2 grovsågade björkplank som är riktade och ihoplimmade. 60x60mm i tjocka änden och 35x35 längst ner. Den tjocka delen är ca 30cm och sen börjar fasningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Träplugg funkar, det är bara rätt svårt att borra rätt, speciellt i ändträet. Att dina delar lutar gör det inte direkt enklare heller. Traditionell tappfog känns nästan enklare om du har utrustning o kunskap o intresse att göra det, kombinerat med träplugg genom tappen blir det en stark o bra fog. Dominon skulle väl också funka om du har en sån.
Jag hade nog börjat fasningen betydligt högre upp, typ precis under sargen, dessutom hade jag nog gjort fasen på insidan av benen istället för utsidan, men sånt är ju en smaksak.
Jag hade nog börjat fasningen betydligt högre upp, typ precis under sargen, dessutom hade jag nog gjort fasen på insidan av benen istället för utsidan, men sånt är ju en smaksak.
Ja, tappfog är ett alternativ. Jag tycker dock det känns väldigt svårt att få till ett snedställt tapphål? Såga till en större kil som jag kan palla upp benet med (till 5 grader) och sedan borra rakt ned med pelarborren? Alternativet är väl att göra själva tappen sned, men det känns ännu svårare.Ola C skrev:Träplugg funkar, det är bara rätt svårt att borra rätt, speciellt i ändträet. Att dina delar lutar gör det inte direkt enklare heller. Traditionell tappfog känns nästan enklare om du har utrustning o kunskap o intresse att göra det, kombinerat med träplugg genom tappen blir det en stark o bra fog. Dominon skulle väl också funka om du har en sån.
Jag hade nog börjat fasningen betydligt högre upp, typ precis under sargen, dessutom hade jag nog gjort fasen på insidan av benen istället för utsidan, men sånt är ju en smaksak.
Vad menar du med rätt utrustning för att göra tappfogen? Jag har bordssåg, pelarborr, överhandsfräs (och rätt mycket mer, men dessa är väl maskiner jag kan tänka mig att man kan ha nytta av).
Måste man verkligen ha en träplugg genom tappen? Måste väl bli lika starkt med bara lim?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Alternativt att hyvla av översta biten 5 grader på insidan så blir hopfogningen rätvinklig (och det går använda sargbeslag).
Med rejäla överhäng så syns det inte så mycket.
Protte
Med rejäla överhäng så syns det inte så mycket.
Protte
Snedställt tapphål går väl att göra på en massa vis, lättaste om man inte orkar bygga jiggar och grejer är kanske att fräsa det rakt ner i plankan och sen stämjärna ut det lilla som krävs för att det ska bli snett. Typ som på bilden, fräsen gör allt utom de streckade areorna (som är ganska minimala om det bara är 5 graders lutning).
Ja med rätt utrustning menade jag typ det du skriver.
En bra utförd tappfog klarar sig väldigt bra utan plugg, helt riktigt, var mest en extra säkerhet och offsetar du sargen utåt i benen så har du plats att plugga från insidan så det inte syns.
Ja med rätt utrustning menade jag typ det du skriver.
En bra utförd tappfog klarar sig väldigt bra utan plugg, helt riktigt, var mest en extra säkerhet och offsetar du sargen utåt i benen så har du plats att plugga från insidan så det inte syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen har du ritat fel eller så förstår jag inte din bild? Borde det inte bli såhär?Ola C skrev:Snedställt tapphål går väl att göra på en massa vis, lättaste om man inte orkar bygga jiggar och grejer är kanske att fräsa det rakt ner i plankan och sen stämjärna ut det lilla som krävs för att det ska bli snett. Typ som på bilden, fräsen gör allt utom de streckade areorna (som är ganska minimala om det bara är 5 graders lutning).
Ja med rätt utrustning menade jag typ det du skriver.
En bra utförd tappfog klarar sig väldigt bra utan plugg, helt riktigt, var mest en extra säkerhet och offsetar du sargen utåt i benen så har du plats att plugga från insidan så det inte syns.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är delen uppepå tappen? Vad är vitsen med den formen?
Hursomhelst, en jigg blir nog enklare och värd jobbet då det är 8 hål som skall fräsas.
Redigerat:
Nä jag tror jag ritat rätt Fogen jag ritade är tänkt att dras ihop rakt i horisontell led. La till lite info i min bild. Fräsen gör alltså ett 90 graders urtag mot insidan på benet. Tapphålets topp är parallellt med toppen på benet (och bordsskivan).
Det du ritat kommer bli ett ben som lutar inåt.
Toppen på tappen är en klack. Ändträet på benet blir rätt klent här ute och riskerar att knäckas av så man "brukar" göra på detta viset, se mer https://www.google.se/search?q=haun...Q_AUoAWoVChMIpcXRirKyyAIViPdyCh2oiwjE#imgrc=_
Det du ritat kommer bli ett ben som lutar inåt.
Toppen på tappen är en klack. Ändträet på benet blir rätt klent här ute och riskerar att knäckas av så man "brukar" göra på detta viset, se mer https://www.google.se/search?q=haun...Q_AUoAWoVChMIpcXRirKyyAIViPdyCh2oiwjE#imgrc=_
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes, min bild var "också" fel, mycket riktigt ett ben som lutar inåt.Ola C skrev:Nä jag tror jag ritat rätt Fogen jag ritade är tänkt att dras ihop rakt i horisontell led. La till lite info i min bild. Fräsen gör alltså ett 90 graders urtag mot insidan på benet. Tapphålets topp är parallellt med toppen på benet (och bordsskivan).
Det du ritat kommer bli ett ben som lutar inåt.
Toppen på tappen är en klack. Ändträet på benet blir rätt klent här ute och riskerar att knäckas av så man "brukar" göra på detta viset, se mer [länk]
[bild]
Nu när du la till den röda rätvinkelsymbolen så förstår jag din bild. Det såg (ser) precis ut som att fräsen fräste ett snett hål och att man sedan gjorde det rakt genom att ta bort det streckade (med stämjärn?).
"Haunched mortise and tenon", där lärde jag mig något nytt, tack! Vi får se hur det blir så småningom, jag lovar uppdatera tråden!