Idag har det sågats, men det blev lite motorsåg istället för elsåg.
En hög med asp plank blev det.
[video=youtube;eTxN8UDTh3c]http://www.youtube.com/watch?v=eTxN8UDTh3c[/video]
 
  • Gilla
Manganbangan och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag handlat fint lövträdsvirke av teed! Björk, Al, Asp och Ek blev det!
Hann även med att klyva upp en 55x210 planka i björk och sen fick min nya inca rikt/plan jobba lite!

Sjukt nöjd med både virke och hyvel!


IMG_20151003_120836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151003_120853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Antar att du köpte en låda skruv på K-rauta också? ;)

Kul med lite finvirke - är det torkat och klart?
 
"verkstad" med fyra tomma väggar IMG_9447.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9451.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9472.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag någonstans att arbeta med inomhusprojekten IMG_9484.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt började med en prisvärd Ryobi kap och gersåg på K-Rauta =)
 
  • Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Antar att du köpte en låda skruv på K-rauta också? ;)

Kul med lite finvirke - är det torkat och klart?
Haha, nä inte ens en låda skruv där! Dom är ju med i freetrailer.se, så det är gratis 1 dygn. Nu har jag haft den hela helgen och skall lämna tillbaka imorgon så det kostade 199kr! Idag har jag varit och fyllt den med ved!

Virket från teed är grovsågat (kolla in hans filmer) och har legat i högar med strö mellan varje lager uppe på höloftet på en gammal lada! Det mesta är sågat i mars och har legat på tork sen dess.

Jag har ingen fuktmätare så jag kan inte säga säkert. Det är inte möbeltorrt fast ändå relativt torrt! 12-14% gissningsvis.
 
För några dagar sedan rev jag och min far ner de gamla fönstersmygarna och upptäckte då att huset tydligen är teglat innanför panelen (något vi inte visste om)
JwOSaD9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkade nya med hjälp av en cirkelsåg (av äldre modell) samt min kap/ger såg. Nu återstår bara de där listerna....
cus2AU4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste säga att jag blev rätt nöjd med resultatet med tanke på mina kunskaper inom området.
Idag passade också på att träna på det där med handöverfärs genom att göra en skärbräda. Inte fullt lika bra resultat, svårt att få skåran jämn och fin.
py77B6b.jpg
 
Spånsugsprojektet går framåt efter att ha varit på paus

21721763250_8dc42a6afa_b.jpg

21721997858_bc15b02504_b.jpg

21729899888_9e62577c41_b.jpg

21905748492_fd16a16dc3_b.jpg

21949187901_e579ecac76_b.jpg

21913277196_0030935f7f_b.jpg
 
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Spånsugsprojektet går framåt efter att ha varit på paus
Har du kollat Marius Hornberger han har lite tänkvärda idèer om sitt bygge.
 
Jo han finns i min prenumerationslista. Kan nog hända ingen har sett så många videos om impellers och hemmabyggen som jag gjort.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Spånsugsprojektet går framåt efter att ha varit på paus
[bild]
Nu kan jag väldigt lite om impellers, men sitter inte skovelhjulen åt "fel" håll?
 
Du gav mig nästan en hjärtattack där, måste gå och se på min bild igen för att verifiera att allt var rätt.

Men dom vänder rätt, dvs. alltså bakåt, bort från rotationens riktning. Det kanske är lite motsägande men det är så det funkar. Det är flera saker med fläktar som är så, som t.ex. att fläkten måste göra mindre arbete om du blockerar intaget, inte mera som de flesta tror. Men om man funderar över det i huvudet lite och simulerar fysiken tycker jag det blir intuitivt.

Alltså luften tas in från ett hål i mitten av impellern och slungas utåt av fläktbladen. Fläkten roterar motsols. utblåset är det fyrkantiga hålet på sidan då, inte intaget.
 
  • Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
Du har alltså tänkt att ersätta sopborste och skyffel - öppna garageporten och starta blåsen . ;)
 
Bra flås:) Den verkar högljudd men det kanske bara är på filmen? Du noterade att Marius konstaterande att minska storlek på fläkthjulet så ytterkanten kommer bort från huset minskade ljudnivån avsevärt, med lite minskad sugeffekt.
 
Ja i verkligheten har den kanske samma ljudnivå som min grovdammsugare. Jag tänkte på det och lade den så långt ifrån jag tyckte blev bra, ville inte offra för mycket kraft. Den ska stå i eget rum. Tänker man borde kunna ljudisolera mera om det verkligen behövs, men när den sen står i skillt rum tror jag inte det är nödvändigt.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.