Samsung har en bra bild men är inte i närheten av Pioneers, vad jag kan se. Pioneer har ju också vunnit i princip alla utmärkelser kring sin nya skärm.

Så det får bli en sådan.

Avseende kampanjer, så syns ju inte det alla gånger hos t ex SIBA, Elgig., etc. Dom är marginalstyrda och som med all annan försäljning, försöker dom styra säljarna via olika säljtävlingar, provisioner, etc.

Nu blev jag förvirrad...

Jag har levt i den villfarelse (tydligen?) att plasma har bättre kvalite änn LCD, eftersom LCD-skärmen blir sämre efter ett par år? Vi hade tänkt köpa plasma till vårt nybygge, eftersom priserna sjunker. En annan sak är avståndet från skärm til sofa, i vårt hus blir det 3m. Vad blir då "största möjliga" storlek på TVn som blir komfortabel titta på?

hanneli

Vad jag har hört så håller LCD längre än Plasma. Kanske kan några pixlar försvinna från en LCD display men för Plasma så försvagas hela skärmen. Dock ska båda hålla minst 10år. Tittaravståndet är beroende på hur många pixlar som skärmen har samt vilken kvalitet det är på sändningen, eller om man tex använder progressive scan. Vet inte riktigt vad man ska säga om avståndet, har själv som kortast 1,5m och som längst bort 3,5m, kommer nog att köpa en 32" (pga priset) men skulle vilja ha en 37".

Men troligen så skulle jag även kunna använda en 50" men då är det som sagt viktigt att den verkligen är bra dvs, man ska inte bara betala för den större skärmen utan även lägga ner ytterligare pengar på att köpa en verklig kvalitetsskärm, det krav ökar med storleken på skärm.

Min erfarenhet här på jobbet säger att, på plasma så dör pixlar efter ca 4 år (står på 24h året om).. eller dör o dör.. pixlarna hänger sig o visar samma färg hela tiden.. dom lixom låser sig. så man får fält.. fenoment kommer o går lite..

LCD skärmarna som Dör helt enkelt, Hela skärmen blir svart.

nu har vi 18 LCD skärmar (17" & 22") på dessa 5 år så har vi fått fått byta 16 LCD skärmar.. Plasma skärmarna går fortfarande..

Naktdelen med Plasma skärmarna är att dom lätt blir inbrännda... vid stillbild... tex en kanal Logga.. Det händer inte lika lätt med LCD skärmarna..

M@ZE skrev:
Pappskallen : Det skall vara en BRA plasma också :)

Ingen Andersson eller Centrum Plasma tack .. dom kan man få billigt. Däremot en BRA 40" plasma kostar från 20-25.000.
Om inte jag är helt borta på området så gjorde Hemmabio tidningen en test på den senaste Andersson plasman,med ett utomordentligt betyg...

Jag köper hellre en sådan plasma,som jag vet är billig än en plasma av kändare märke som likt förbannat har en sämre display,tex. Samsung,Philips etc

Om man kollar på Elgiganten,Siba On Off ,så har dom alltid ett antal lockbeten på området,dessa är dock äldre paneler som tillverkarna vill bli av med för att ge plats åt de nya...

Har hittat en Philips på Netonnet för 18 790:-
Är detta en bra LCD med följande uppgifter?

Philips 37PF5320

37 tums LCD-TV klar för HDTV. Upplösning på 1366x768 pixlar, kontrastförhållande på 800:1 och ljusstyrka på 550 cd/m2.

Utrustad med Digital Crystal Clear, Progressive Scan samt Active Control för förhöjd bildupplevelse oavsett signalkälla. Nicam Stereo på 2x15 W med Virtual Dolby och Dynamic Bass Enhancement för förbättrad basåtergivning.

Automatisk installation, Text-TV med 10 sidors minne samt insomningsfunktion.

2 Scart (1 RGB-kompatibel), DVI-ingång med HDCP-stöd, analog ljudingång (3,5 mm), S-Video och A/V-ingång samt hörlursuttag

Mvh
L

Väldigt snål text-tv.

Ingen komponent-video ingång?

Philips 37PF5320

Som alterntiv till de bra 32" har jag just Philips 37". Har dock tittat lite mer på 37PF7320 skillnaden mot 5320 är dock liten, tror att det i princip enbart är PixelPlus, vilket kanske kan vara värt en extra peng. Idag kostar 7320 lite över 18000:-. Tror att det nog kan vara en bra TV till det priset.

Jag jobbar inom provärlden med bla Plasma och LCD. Det är mycket stor skillnad mellan palsmatillverkare. Lågpristillverkare som tex Andersson & centrum som nämnts här har inte tillgång till den senaste tekniken utan ligger ofta en till 2 generationer efter "märkestillverkarna". Det finns endast 5 tillverkare av Plasma paneler idag. Alla andra köper paneler från dessa, ofta andrasortering. det finns undantag, tex Loewe och BO. Men dessa är å andra sidan oförskämt dyra. Dessvärre räcker det inte med att få tag på en bra panel för att få en bra bild. Signalbehandlingen i skärmen är minst lika viktig. Det är här det är svårt för en mindre etablerad tillverkare att konkurera med de riktigt stora tillverkarna. Paneltillverkarna säljer normalt endast ut paneler aldrig teknik. Problemet för en konsument är att på papperet ser de lika bra ut. Det är först vid en hands on jämförelse man verkligen inser skillnaden. Konkreta skillnader är färgåtergivning, kontrast, släpningar i bild, skärpa, blödande bild (Färgerna inte riktigt håller ihop i konturerna.) mao det mesta som har med bildkvalitet att göra. Skillnaderna har minskat allt eftersom åren gått, men det har även prisskillnaderna. Personligen skulle jag hellre köpa en lågupplöst kavalitetsskärm än en högupplöst skitskärm.
Det viktigaste är dock prova, köp inte osett på pris. Även 12000.- är mycket för en 42" skärm som inte kan mäta sig med en gammal 32" TV för 5000:-

Vad gäller LCD så rekomenderar jag LCD upp till 32" idag, sen är det svårt att motivera priset. En bra 42" Plasma spöar en 40 LCD, trots lägre pris. Än så länge, de senaste LCD skärmarna har kommit ner i responstider som liknar Plasma, det i kombination med en bättre upplösning ser lovande ut, men tekniken är förmodligen inte mogen än på 1 år för de större skärmarna. För LCD paneler är tillverkningen lite annorlunda än för Plasma här finns det en uppsjö av tillverkare från bla Kina. Var extra uppmärksam på paneltillverkare om ni tittar på okända märken. Variationerna i bildkvalitet är mycket större på LCD Skärmar än på plasma, mycket tack vara at tekniken fortfarande är ganska omogen.

Mojjen.

Mycket bra svarat!

Viktigt viktigt är också vilka upplösningar skärmen stödjer på "dataingångarna" DVI och VGA, tex philipsen som nämns några inlägg upp stödjer bara upp till 1024X768 trots att skärmens upplösning är 1366X768. nu vet jag inte hur den gör om den skalar upp 1024 bilden till 1366, det blir isåfall inte så bra. Jag köpte LG:s 37 lcd som iaf klarar 1360 och inte skalar om utan lämnar 3 svarta pixelrader på var sida. läs mer om detta på prisjakts forum

Mina reflektioner om plasma vs. LCD.

Skall skaffa plasma, 42 eller 50". Har funderat på LCD men efter att min käre vän, plasmaägare sedan länge med då en väldigt bra plasma, har köpt en bra 32" LCD och sa att den är inte lika "klar" som plasman. Då är plasman ca. 2år... Han hade vurmat länge för att jag skulle skaffa platt och stort och LCD men sa att han i nuläget inte kunde rekommendera det. LCD är för ungt som teknik i tv form. Plasma har funnits ett tag som TV.

Själv har jag gjort sida-vid-sida jämförelser mellan Pioneer, Sharp, Panasonic, Hitachi och LG och kan bara konstatera att Pioneer är och förblir det bästa man idag kan skaffa... men det kostar

MEN

Om jag bara tittat på Hitachin ensam så hade den kört skjortan av min state-of-the-art Philips CRT tv (skulle iofs vilken skit plasma som helst klara tror jag 8) ). Samma gäller för de andra. De flesta plasmor är bra bara man inte jämför dom med varandra sida vid sida, det gör man ju inte normalt hemma heller där den skall användas.

Kvalitet och prestanda återspeglas ofta i pris men inte alltid. Man skall titta på den man funderar på eller på några stycken. Kolla med en riktigt bra DVD rulle.

För HDTV, är handlaren seriös så har han en HD spelare kopplad...

Jag har kollat på Pioneers HD skärm med vanlig DVD hos bekant och ... ja vad säger man... vilken bild!!!

Men detta är mina åsikter. Be att få bättre bildkälla än en taskig antenn som delas av X antal burkar. Bestäm sedan vilken bild du tycker är bra. Tester i all ära men tycker du bilden är bra så köp apparaten.

Skulle själv vilja köpa Pioneer men den kostar för mycket. Funderar istället på Samsungs HD plasmor.

Just det, glöm 10 sidor text. Det skall vara minst 1000-1200 som minne, fast då kostar det också ett par tusen till. Vilket jag inte förstår då dataminne är billigt...

Har en philips 42" idag som är några år. Kör den i sovrummet och där funkar den kanon.

Samtidigt måstejag säga att jag inte sett någon bättre än Pioneers, såväl 42 som 50" är brillianta! 61" är lite beigare.... och blir slagen av samsung.

Har därför beställt en Pioneers 506XDE då en 42 blir lite liten beroende på avståndet till sofforna. Visst kostar den lite men det gör kvalitet och det har jag eftersökt.

Jämför man med billighetsplasmorna, så är det ljusår mellan dom bildmässigt.

geschwint skrev:
Just det, glöm 10 sidor text. Det skall vara minst 1000-1200 som minne, fast då kostar det också ett par tusen till. Vilket jag inte förstår då dataminne är billigt...
Men om du kör digitaltv via någon box så ligger ju texttv där och inte i TV:n så då funkar det med 10sidors texttv (eftersom den inte används)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.