24 135 läst · 201 svar
24k läst
201 svar
Många hemmafixare pular med elen själva
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 380 inlägg
Detta tycker jag är särskilt anmärkningsvärt, att göra en installation som man är orolig över.
Förhoppningsvis menar de flesta att de var oroliga inför arbetet och därför var extra noggranna på att ta reda på hur jobbet skulle göras
Sedan finns givetvis en liten andel icke oroliga men också icke kunniga...
Jag brukar inte använda starka ord om andra personer (det blir andra gången idag ), men är 20-4=16 % idioter en bra siffra?
Förhoppningsvis menar de flesta att de var oroliga inför arbetet och därför var extra noggranna på att ta reda på hur jobbet skulle göras
Sedan finns givetvis en liten andel icke oroliga men också icke kunniga...
Det som förundrar mig är varför hempulare inte ser efter hur yrkesmännen gör, och med vilka grejer, och gör lika? Man ser mycket lampsladd och gummikabel uppmicklat med spik, märlor och häftklammer...
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg
För att fackmän är subpar mot en riktig hemmapulare. De gör ju råttbo med slang. Själv har jag anammat busstänket vi kör inom digitalteknik, och med raka fina VP-rör
IT-människor är ju de värsta. Bygger råttbon med Patchkablar, extendrar, adaptrar och gärna en server hängande i kablarna för att det inte fanns plats i racket. Och eftersom de inte får installera 230 så köper de grenkablar i tusental. Sen förstår de inte varför säkringen går när de slår på på 24 Servrar på en gång.AndersMalmgren skrev:
Den var det konstigaste jag hört.Byggis1976 skrev:
Att vanliga personer skulle har mer kunnande än en elektriker. Nästa gång kanske du ska kolla upp om det är en utbildad/behörig elektriker som utför jobbet.
Att koppla vägguttag och brytare kan väll nästan alla. Däremot stöter man på mycket hemmafix där man tydligt ser att personerna inte förstår hur det fungerar och hur det skall göras.
Ett fint exempel var en person som hade lagt eklk till sin utomhuslampa/stolpe och använt biledaren som fast fas till vägguttaget...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg
När jag caddar på en installation i min lägenhet gör jag det på samma sätt som när jag caddar ett kretskorttuktuk skrev:IT-människor är ju de värsta. Bygger råttbon med Patchkablar, extendrar, adaptrar och gärna en server hängande i kablarna för att det inte fanns plats i racket. Och eftersom de inte får installera 230 så köper de grenkablar i tusental. Sen förstår de inte varför säkringen går när de slår på på 24 Servrar på en gång.
Det ska du ha ett erkännande för. Jag tror att det är en fördel som är vana att använda CAD, man får inte så många överaskningar och har rätt antal dosor av rätt sort hemma när Jobbet ska göras.AndersMalmgren skrev:
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Som elektriker så är jag minst lika olaglig utanför mitt jobb från 7-4. Vi elektriker gör nog allt där hemma med att byta i princip allt. Men sen så har vi oftast både kunskapen och materialkännedomen. Vi ser ganska snabbt om det är en Svensson som har gjort ett jobb eller inte. Sen så ska vi nämna att det finns Svensson som kan göra en installation helt enligt konstens regler. men många skiter fullständigt i säkerhet och att kontrollera sina anläggningar. Så länge lampan lyser så verkar många tro att det är okey.
Ta en syn där hemma så att inga uttag sitter löst. Dåligt dragna kablar. Säkringar som löser ut i tid och otid. mm. Många blundar för problemen och säger att så länge jag inte rör det så är det inte farligt! Ring En elektriker. Kanske känner man någon eller kan ta några bilder med mobilen och fråga om verkligen centralen får hänga i kablarna, ska de rinna vatten ur dosorna och har man en glödlampa i kopplingsdosorna?
Jag har varit ute på jobb där de skulle renovera badrummet. När jag kom dit så hittade jag 3!! TRE! st kopplingsdosor där det låg och småpyrde! Det var inte många timmar ifrån brand. Eftersatt underhåll är grym vanligt dessvärre!
Ta en syn där hemma så att inga uttag sitter löst. Dåligt dragna kablar. Säkringar som löser ut i tid och otid. mm. Många blundar för problemen och säger att så länge jag inte rör det så är det inte farligt! Ring En elektriker. Kanske känner man någon eller kan ta några bilder med mobilen och fråga om verkligen centralen får hänga i kablarna, ska de rinna vatten ur dosorna och har man en glödlampa i kopplingsdosorna?
Jag har varit ute på jobb där de skulle renovera badrummet. När jag kom dit så hittade jag 3!! TRE! st kopplingsdosor där det låg och småpyrde! Det var inte många timmar ifrån brand. Eftersatt underhåll är grym vanligt dessvärre!
Har sett bra och dåliga installationer.
Utförda av både "hempulare" och yrkesmän.
Det finns "dåliga" utövare i båda kategorierna.
De riktigt farliga anläggningar jag har sett så har det varit icke elektriker i farten...
Frågan är blir det säkrare för att man lättar på vem som får göra vad?
Föreställ, Om man släpper det "fritt" till husägare att installera i sin fastighet, vad händer!
Kommer fler att installera el själv?
Tror ni elkunskaperna kommer att öka bland husägare?
Eller kommer antalet personer som tror sej ha kunskaper att öka?
Givetvis finns det personer med mer kunskap och utbildning än vad genomsnitts elektrikern har. som med all säkerhet skulle kunna utföra en säker installation.
De riktigt farliga anläggningar jag har sett så har det varit icke elektriker i farten...
Föreställ, Om man släpper det "fritt" till husägare att installera i sin fastighet, vad händer!
Givetvis finns det personer med mer kunskap och utbildning än vad genomsnitts elektrikern har. som med all säkerhet skulle kunna utföra en säker installation.
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg
De som inte har kunskap och skiter i reglerna bryr sig inte om varken hårdare eller slappare reglering
Hmm...Om reglerna blir "slappare" bryr ni er verkligen ni som redan fixar er egen el,AndersMalmgren skrev:
ni gör jobbet ändå med mot nuvarande regler....
Jag är ganska säker på att det kommer att dyka upp fler som tror sej kunna installera el...
Även bland företag tex. "N.N. VVS" byter värmepanna mot bergvärme
"visst fixar vi elen! det är ändå en sak du får göra själv, så det ordnar vi" kanske det blir att låta....
Problemet nu är ju att reglerna är helt orimliga.HSP skrev:Hmm...Om reglerna blir "slappare" bryr ni er verkligen ni som redan fixar er egen el,
ni gör jobbet ändå med mot nuvarande regler....
Jag är ganska säker på att det kommer att dyka upp fler som tror sej kunna installera el...
Även bland företag tex. "N.N. VVS" byter värmepanna mot bergvärme
"visst fixar vi elen! det är ändå en sak du får göra själv, så det ordnar vi" kanske det blir att låta....
De allra flesta här på forumet är fullständigt kompetenta att exempelvis koppla in ett nytt eluttag, men hindras av ett gammalt regelverk. Det leder till att man bryter mot reglerna.
Som vanligt är det första blosset bara en inkörsport till de tyngre grejerna. Man börjar med att sätta upp ett nytt uttag. När man ändå gör det, kan man väl lika gärna koppla det till en ny grupp i centralen. Och centralen började ändå bli lite till åren, lika bra att byta den också. Helt plötsligt sitter man fast i träsket och vet inte hur man tar sig ur.
Lösningen, som jag ser det, är att skapa någon form av kunskapstest för hempul. Efter att ha visat att du förstår hur en elektron rör sig i en ledare och hur två ledare borde kopplas ihop, får du rätt att exempelvis koppla nytt på befintliga grupper i en central som du äger själv. Då finns det plötsligt en rimlig avgränsning som man kan bry sig om.
Naturligtvis kommer de värsta hempularna fortsätta montera biltemacentraler med taggtråd, men man slipper undan det här mecket som sker "när man ändå håller på" eller "jag har ju typ gjort det förr".
Och hur många gånger har man inte stött på jordade uttag med antingen 2-ledare eller en f.d 3-ledare med klippt jord. Hittade ett här hemma för ett tag sedan....HSP skrev:Har sett bra och dåliga installationer.
Vet inte hur många gånger man har frågat, vem har gjort det här? när man hittat något fel. och inte fått ett svar...
kommer i håg ett exempel tydligt. skulle ut på felsökning.
vem har gjort det här? när jag hittade en bänkarmatur med jordat uttag där 2-ledare var framdraget, N byglat till PE.
och fått ett svävande svar,
veeet inte...
Jaha, hade ni inte bytt kök tidigare i år, sa du nyss...
Joo men det var en bekant som hjälpte mej med elen.....
Vem var det?
Minns inte, mummel...
den bekanta var förmodligen husägaren själv...
Så fort man hittat något alvarligt fel så har jag aldrig varit med om att fastighetsägaren har kunnat peka ut en firma. om det inte var "kakel och dusch" som gjort en total entrepenad, på ett bristfälligt badrum... Kakel & Dusch hade "egen" elektriker från fjärran land.
Ett annat tillfälle
när du ändå är här (jag bytte mätartavla),
Fick jag frågan, om jag kan titta på elen på altan,
den har jag dragit själv säger husägaren.
Jaha sa jag. och vad är det för fel på den frågade jag?
Nä ingenting, kan du bara kolla lite att allt ser bra ut?
Frågade när den var gjord, ja det är några månader sedan fick jag till svar.
Har du kontrollmätt jord mm. Jaaaa fick jag till svar
Frågade hur då? fick lite svammel.
Kikade snabbt och det såg ganska ok ut, vid första intrycket.
Frågade om jag skulle mäta och fixa ett protokoll Jaaa... fick jag till svar.
Jag förklarade då att på protokollet skulle jag skriva "Provad installation på altan är installerad av husägaren själv"
Då ville han inte ha någon provning eller mer kontroll....
Slutsats han ville inte stå för det han gjort....
kommer i håg ett exempel tydligt. skulle ut på felsökning.
vem har gjort det här? när jag hittade en bänkarmatur med jordat uttag där 2-ledare var framdraget, N byglat till PE.
och fått ett svävande svar,
veeet inte...
Jaha, hade ni inte bytt kök tidigare i år, sa du nyss...
Joo men det var en bekant som hjälpte mej med elen.....
Vem var det?
Minns inte, mummel...
den bekanta var förmodligen husägaren själv...
Så fort man hittat något alvarligt fel så har jag aldrig varit med om att fastighetsägaren har kunnat peka ut en firma. om det inte var "kakel och dusch" som gjort en total entrepenad, på ett bristfälligt badrum... Kakel & Dusch hade "egen" elektriker från fjärran land.
Ett annat tillfälle
när du ändå är här (jag bytte mätartavla),
Fick jag frågan, om jag kan titta på elen på altan,
den har jag dragit själv säger husägaren.
Jaha sa jag. och vad är det för fel på den frågade jag?
Nä ingenting, kan du bara kolla lite att allt ser bra ut?
Frågade när den var gjord, ja det är några månader sedan fick jag till svar.
Har du kontrollmätt jord mm. Jaaaa fick jag till svar
Frågade hur då? fick lite svammel.
Kikade snabbt och det såg ganska ok ut, vid första intrycket.
Frågade om jag skulle mäta och fixa ett protokoll Jaaa... fick jag till svar.
Jag förklarade då att på protokollet skulle jag skriva "Provad installation på altan är installerad av husägaren själv"
Då ville han inte ha någon provning eller mer kontroll....
Slutsats han ville inte stå för det han gjort....
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 329 inlägg
Personligen känns det mer safe när en person som läst 20 högskolepoäng fysik samt ex andra kurser inom elektronik och ellära gör jobbet. Men självklart då i kombo med att man läst in sig på rådande regler och hårdvara.SBH skrev: