R
Hejsan, främsta anledningen till att jag vill välja bort plyfa är för att de bygger ytterliggare 15mm I detta lilla badrum, därav valet att regla med 30cc istället och slippa plyfan. Jag såg en instruktionsfilm på nätet dock där de förstärker samtliga innerhörn med plåtregel trots att man har 15mm plyfa så de verkar vara ett måste iaf.

4mm om det är 11mm OSB som är alternativet

R
Tyvärr blir de bara massa kottlingar för jag får andra problem med rör och liknande med ytterliggare ett lager väggskiva.
Fick iaf svar från byggmax nu att de tagit emot min beställning och letar efter en hantverkare som ska bila upp min plastbrunn och stoppa in en ny då detta är ett krav från bkr.se.
Jag har nu också beslutat att de blir belysning på badrumsskåpet som en ytterliggare ljuskälla såsom ni påpekade.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
T
Roland112 skrev:
Nu en fråga om de reglar jag sätter i väggarna. Hur långt ut från väggens början fäster man skenan till den kommande duschväggarna? Vi ska ha en sådan här ungefär: [länk]
Är de olika beroende på om man tar en 90x90 eller 80x80? Tänker så att jag sätter ordentligt med reglar i detta område.
Tja, om du tittar på monteringsanvisningen för dörrarna du länkade till så ska profilen för dörrarna sättas på 84,5 cm från hörn och så är väl profilen typ 3 cm bred vilket då ger ett mått på 83 cm centrum för skruvarna. Detta mått är alltså från färdiga väggar med kakel då så du måste ju räkna med gips och OSB när du väl ska sätta kortlingen. Så då landar vi på ungefär 86, 5 cm från regel i hörn ut till centrum på kortling. Sedan är ju regeln 70x45 mm så man har ju lite att gå på om den inte skulle hamna precis rätt!

R
86,5cm låter mycket? Vi hade duschdörrar innan och de gamla reglarna verkar då sitta på ett cc mått av 53cm så nu blir jag rejält osäker.
Blir till att regla mera för säkerhetsskull!

Redigerat:
R
uppdatering: idag var rörläggaren på plats och bilade upp den gamla brunnen. Han svor endel men tillslut satt den nya Jafobrunnen på plats. Nu kommer en annan kille på eftermiddagen och gjuter igen hålrummet. (y)
b1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Sitter nu och har lite kommande funderingar.

När man spacklar mellan gipsskivor. Använder ni då först en självhäftande nätremsa och sen spacklar över denna?
Jag köpte våtrumsspackel men fick också en hink med spackel från en hanterkvarkompis. Den han gav mig är från tillverkaren "Teknos" och den är väldigt krämig och slät, nästan som om den innehåller mycket klister? Medan våtrumsspacklet jag köpte på Hornbach är grå och mer finkorning och bildar en strävaktig yta. Vilken ska jag använda?

Val av tätskikt: Jag har tittat på Bauhaus Probau och Hornbach som säljer Mapei. Det jag gillar med Mapei verkar vara att man där kaklar rakt på duken, för Probau måste man visst rolla en gang till på själva duken och därefter kan man kakla. Vad säger ni.

Hur mäter man rent praktiskt ett fall mot en brunn? Använder man vattenpass?

R
inte många svar men idag fixar rörisen det sista vad gäller duschblandaren, nya rör för att inte riskera att de gamla blir för korta när jag sätter kakel.

Vad gäller tätskikt så lutar de nu mot att jag kör på Mapei som Hornbach saluför. Anledningen är väl mest att jag tycker hornbach har bra personal och killen jag pratade med på mapei kunde ge bra instruktioner. Dessutom så ligger de I exakt samma prisnivå som byggmax egna märke så då kändes de batter att ta ett mer välkännt.

Det jag däremot är kluven kring är att killen på mapei som fixat ett och annan våtrum sa att duken kan ha en tendens att skrynkla sig när man ska lägga den I fallet mot brunnen. Han sa att han ibland fått skarva ihop bitar för att få de bra och sen täta med tätband. Lät inte helt optimalt så han föreslog också att man lägger duk på väggar och enbart roller betonggolvet med tätmembranet och inte sätter duk på golvet. Vad sager ni?!

Redigerat:
Duken (finns bara ett fåtal tillverkare av duk) är lite styv så har man ett tvärt fall så kan det bli lite veck, men det brukar gå bra, jag har aldrig behövt skära upp duken.

Jag lägger/sätter alltid duk då finns möjligheten att byta en platta i framtiden plus att det känns som det är mycket säkrare

R
nino skrev:
Duken (finns bara ett fåtal tillverkare av duk) är lite styv så har man ett tvärt fall så kan det bli lite veck, men det brukar gå bra, jag har aldrig behövt skära upp duken.

Jag lägger/sätter alltid duk då finns möjligheten att byta en platta i framtiden plus att det känns som det är mycket säkrare
okej, låter som de får bli matta.
Men hur gör du med väggarna, som jag tolkar det behöver bara våtzon 1 har duk medan man kan gå över på enbart rollat system på väggarna I våtzon 2?

Jag använder alltid duk i hela badrummet oavsett, mest pga av att jag oftast har långt till arbetsplatsen och då är det perfekt att montera duken då är det klart för sättning, annars ska man vänta och vänta...
Dessutom så ska man rolla en ångspärr först och den slipper jag helt med duken, mao en grej mindre som kan frys sönder.
Kostnaden är inte heller speciellt mycket högre och för en hemma pulare så kanske det tom blir dyrare pga fler grejer att köpa hem?

R
aha okej, ja just, mapei kräver ingen primer på golv. Får bli duk I hela rummet!

Idag var rörisen på plats för sista gången och han kom fram till att de var bättre att byta ut mina gamla kopparrör till plaströr? och sen satte han in en stålregel istället så att rören fick en stabil och exakt positionering, 160cc mått.
Bra kanske?
IMG_3903.JPG
Skapa konto

R
Nu en fråga om spackling. Jag har idag reglat klart och satt allt gips, sen så spacklade jag. Hur många omgångar spacklar ni? Jag spacklade med sådant där pappersband. Väntar ni en natt per spackling?
IMG_0349.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Roland112 skrev:
Nu en fråga om spackling. Jag har idag reglat klart och satt allt gips, sen så spacklade jag. Hur många omgångar spacklar ni? Jag spacklade med sådant där pappersband. Väntar ni en natt per spackling?
[bild]
Riv ner pappersbanden, du kan ju inte sätta upp våtrumsgips (som inte innehåller papper) och sen sätta dit papper i skarvarna. Pappersremsor har man för att undvika sprickor när man målar eller tapetserar. Du ska väl kakla väggarna?

Jag vet att det låter märkligt, men jag är rätt säker på att (vanligt) våtrumsspackel inte är godkänt som underlag för keramisk beläggning. Det måste vara ett spackel som är mineraliskt bundet, cement eller gips, t.ex. Jag spacklade med kakelfix.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.