Nyfiken-41 skrev:
Så är det. Men hur gör Du nu på hösten när gräset fortfarande växer och är daggvått i princip dygnet runt?
Den klipper mellan 12-18 när det är hyffsat torrt. Sen går det ju givetvis inte att komma undan det fuktiga gräset helt så det händer att den kör i fuktigt eller regnvått gräs också.

Om det varit regnigt lite för länge och den inte fått tillräckligt med klipptid brukar jag snygga till med handjagaren. Dels för att jämna till klipphöjden men också för att samla upp gräsklipp. Synd att det ska behövas dock, hade gärna sluppit det.
 
mg765 skrev:
Den klipper mellan 12-18 när det är hyffsat torrt. Sen går det ju givetvis inte att komma undan det fuktiga gräset helt så det händer att den kör i fuktigt eller regnvått gräs också.

Om det varit regnigt lite för länge och den inte fått tillräckligt med klipptid brukar jag snygga till med handjagaren. Dels för att jämna till klipphöjden men också för att samla upp gräsklipp. Synd att det ska behövas dock, hade gärna sluppit det.
Om gräset får växa för länge mellan klippningarna får man en förstärkning av de negativa effekterna som Du påpekar.
Jag klipper 6 dgr i veckan och har inga problem med ansamlingar av gräs även om gräset är fuktigt vid klippningen.
 
Rätt tråkigt hur en del är negativa och accepterar problemen medans andra hittar på innovativa lösningar. Många bra förslag här. För att undvika daggvått gräs kan man ju se till att klipparn inte börjar för tidigt på morgonen i alla fall.

Bra tips med extra vikt i bakdelen, skall testa detta. Jag har en idé som kan förbättra regnsensorn. Återkommer när detta är testat.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
mg765 skrev:
Andra nackdelar som gör att jag undviker att köra i fuktigt gräs är:

- Det blir spårigt och gräset lägger sig.

- Ökad risk att den slirar runt och kör upp hål i gräsmattan.

- Gräset tenderar också att kocka ihop sig istället för att fräsas ut jämt över gräsmattan. Det
släpps då antingen klumpar av gräs eller blir långa ränder där den kör. När klippet torkar så blir det det inte så snyggt och måste krattas upp om det blir för mycket.
Jag känner inte igen något av dessa problem, fast min maskin klipper oavsett väder eftersom jag stängt av regnsensorn.

-Det tyder på att du använder en ganska hög klipphöjd. När det torkar syns det inga som helst spår eller liggande gräs på min gräsmatta. Jag kör med 30 mm höjd.

-Den slirar obetydlig i regn om man sätter lite vikt på maskinen. Jag har ca 1 kg bak.

-Att det blir klumpar eller långa ränder där den kör beror antagligen precis som Nyfiken-41 påtalar, att det är för lång tid mellan klippningarna. Att du dessutom måste jämna till klipphöjden med handjagaren i mellan åt, är ytterligare en indikering på att klipparen behöver mer tid.
 
Den kan ju vara så också att det skiljer sig mellan olika klippare pga att tillverkningskvalitén varierar. Tänker framför allt på sensorer. Mjukvaran verkar också vara rätt instabil, många har haft problem vid uppdateringar. Sedan är ju en stor faktor vilken lutning man har på gräset. Uppenbarligen är det ju en stor del som upplever problem. Här ligger ju Husqvarna hästlängder före, dock tar de ju dubbelt upp i pris också.
 
wingqvist skrev:
Rätt tråkigt hur en del är negativa och accepterar problemen medans andra hittar på innovativa lösningar. Många bra förslag här. För att undvika daggvått gräs kan man ju se till att klipparn inte börjar för tidigt på morgonen i alla fall.

Bra tips med extra vikt i bakdelen, skall testa detta. Jag har en idé som kan förbättra regnsensorn. Återkommer när detta är testat.
Håll Dig till sakfrågan. Du får acceptera att en del har andra åsikter än Dina.
 
Nyfiken-41 skrev:
Håll Dig till sakfrågan. Du får acceptera att en del har andra åsikter än Dina.
Du menar att när du säger att om man löser ett problem och fortfarande har ett annat problem kvar, kan man lika gärna skita i det första. Är det detta du kallar åsikt? :)

För det andra så betyder det INTE att jag inte accepterar att andra har negativa åsikter, jag tycker bara det är tråkigt, det är väl en åsikt det med, och säger inte något om acceptansen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
wingqvist skrev:
Den kan ju vara så också att det skiljer sig mellan olika klippare pga att tillverkningskvalitén varierar. Tänker framför allt på sensorer. Mjukvaran verkar också vara rätt instabil, många har haft problem vid uppdateringar. Sedan är ju en stor faktor vilken lutning man har på gräset. Uppenbarligen är det ju en stor del som upplever problem. Här ligger ju Husqvarna hästlängder före, dock tar de ju dubbelt upp i pris också.
Att blanda in Husqvarna i det här är helt ovidkommande eftersom de inte har någon regnsensor. Så på det området är de hästlängder efter.;)
 
Nicke Nyfiken skrev:
Att blanda in Husqvarna i det här är helt ovidkommande eftersom de inte har någon regnsensor. Så på det området är de hästlängder efter.;)
Antagligen för att de har en klippare som kan hantera regn på ett anständigt sätt ;)
 
Nicke Nyfiken
wingqvist skrev:
Antagligen för att de har en klippare som kan hantera regn på ett anständigt sätt ;)
Precis som Worx Landroid WG794E. (y)

Den ända skillnaden är att Huskvarna säljer fädigviktade hjul till de som har problem med klippning i regn. Vi som har Landroid får hänga på vikter själva, till en bråkdel av vad det kostar från Husqvarna, återigen. :surprised:
 
Nicke Nyfiken skrev:
Jag känner inte igen något av dessa problem, fast min maskin klipper oavsett väder eftersom jag stängt av regnsensorn.

-Det tyder på att du använder en ganska hög klipphöjd. När det torkar syns det inga som helst spår eller liggande gräs på min gräsmatta. Jag kör med 30 mm höjd.

-Den slirar obetydlig i regn om man sätter lite vikt på maskinen. Jag har ca 1 kg bak.

-Att det blir klumpar eller långa ränder där den kör beror antagligen precis som Nyfiken-41 påtalar, att det är för lång tid mellan klippningarna. Att du dessutom måste jämna till klipphöjden med handjagaren i mellan åt, är ytterligare en indikering på att klipparen behöver mer tid.
Det är en helt korrekt analys. Min Worx klipper cirka 45 timmar i veckan (effektiv tid cirka 30h om man räknar bort laddtiden), men det räcker ändå inte till. Min gräsmatta är cirka 700m2 och okomplicerad, dock med lite lutning på sina ställen. Tyvärr hade jag nog lite för höga förväntningar på robotgräsklippare i allmänhet då det blir mer tofsigt och ojämnt klippt än jag önskar. Jag gillar resultatet som en välslipad handjagare ger så jag har inget emot att snygga till paradgräsmattan med jämna mellanrum.

Sedan jag sänkte klipphöjden till 3.5 cm så upplever jag också att det blir lite mindre spårigt. Jag ska fortsätta med denna klipphöjd och och låta den köra några timmar till i kvällsdaggen och undersöka om jag får lika bra resultat som du.

Det jag menade med att den slirar är framför allt i skarpa svängar eller när den krockar mot fasta hinder som den ibland står och slirar och river upp märken.

Jag planerar att introducera mer långsamtväxande grässorter som rödsvingel och ängsgröe genom stödsådd kommande år, med förhoppningen att det kanske ger ett jämnare klippresultat.
 
wingqvist skrev:
Du menar att när du säger att om man löser ett problem och fortfarande har ett annat problem kvar, kan man lika gärna skita i det första. Är det detta du kallar åsikt? :)

För det andra så betyder det INTE att jag inte accepterar att andra har negativa åsikter, jag tycker bara det är tråkigt, det är väl en åsikt det med, och säger inte något om acceptansen.
Jag menar att ditt problem med regnsensorn är ett ickeproblem för andra. Jag tror också att en känsligare regnsensor skapar större problem. Jag undrar också vilka problem som Du tror att en annan funktion av regnsensorn kan lösa?
 
En bättre regnsensor kan lösa problemet så att klipparen inte är ute och klipper i ösregn, eftersom den inte är speciellt bra på det.
 
wingqvist skrev:
En bättre regnsensor kan lösa problemet så att klipparen inte är ute och klipper i ösregn, eftersom den inte är speciellt bra på det.
Enligt omröstningen fungerar majoritetens så. Kan Du precisera vad som inte är speciellt bra?
 
Att många har samma problem. Konstigt resonemang du för. Är det meningen att regnsensorn skall fungera så skall den väl göra det hos alla?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.