Hej!

Snickarna har satt plåtar under fönstren på vårt garage. Jag var inte närvarande när de gjorde det, och de har satt plåten utanpå fönstret och skruvat direkt i karmen. Fönstren är nya PVC-fönster.

Brukar man göra så här?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det finns väl ett spår i karmen på undersidan där man sätter blecket?
 
Sickna klåpare! Nej, så där bör det inte se ut!

Nu vet jag inte hur just de där PVC-fönstren är konstruerade, men det brukar ju oftast finnas ett spår eller något i underkanten för att sätta in fönsterblecket i. Nu har de ju skruvat rätt in i plastkarmen. Dessutom ser det inte ut att vara särskilt tätt vare sig mot fönster eller mot smyg/foder, och bockningen lämnar också en del att önska.
 
  • Gilla
pestob och 7 till
  • Laddar…
Det var inte snyggt, så ska det inte vara. Gör om gör rätt!
Synd att de har borrat en massa hål redan... på peka även att fodret har spruckit vid spiken uppe till vänster.
 
  • Gilla
phosun och 2 till
  • Laddar…
Nej, det där hade jag inte accepterat.

Det kommer ju rinna vatten bakom blecket. Ofta saknas den skåra i bottenstycket i PVC-fönster som används för att sätta blecket i.

Då är bästa monteringen liknande denna, där blecket sitter under fönstret.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock hade jag önskat att man drog ut blecket förbi smygen, då slipper man tätningsgucka på sidorna som med tiden riskerar att torka och inte följa träets rörelser med risk för otäthet och läckage ner i väggen::
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(från http://www.byggoteknik.se/satta-fonsterbleck)
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
På många PVC fönster finns inget spår och man får sätta det utanpå. Men blecket behöver inte vara så högt i bakkant och där skall vara en "ankantning" på blecket som är mot fönstret. Sätter 100 spänn på att de bara köpt ett överbleck i bygghandeln o skruvat dit ! Kräv att det görs om, troligen får de byta fönster för nu har de gjort en massa hål i det som inte täcks av ett rätt konstruerat bleck.
 
  • Gilla
Stefan vtt46 och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon avrinning tycker det ser ut som nära 90graders vinkel på bild 3 om jag utgår från foder eller fönsterkarm.
Sitter blecket plant skruvat eller är det ett fräst spår som det är instoppat i?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hej!

Tack för era svar, då vet jag att det är något jag kan ta upp med byggarna. Men kan de hävda att det är "godkänt" eller att "det är så man brukar göra"?
Jag vet inte om det fanns något spår i fönstren. Blecket sitter ganska tight monterat mitt på fönstret, men i kanterna är det en glipa. På ena fönstret är även bleckets bakkant högre än fönstret, så det är en kant som sticker upp. Det är lite fall på det i alla fall.
De hade som sagt inte tillgång att montera det inifrån garaget, det hade de haft om de kom och knackat på dörren, min fru var nämligen hemma.
Skulle de, rent praktiskt, kunnat montera plåten bakom fönstret utifrån?
 
Det där kan ju inte bli tätt utan tätmassa bakom. Då kan det ändå komma ner vatten emellan som sedan kan frysa och trycka loss tätmassan. Det är väl knappast tätt mot smygen heller. Lät dom praoeleven göra det utan tillsyn ? Hoppas du inte behöver bråka alltför mycket med dom för att få rätt. Inte ska du väl behöva vara hemma och övervaka snickarna för att få ett bra resultat.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig monterat fönster utan bleckspåret, men jag misstänker att det är enklast att få det bra om man sätter blecket före fönstret monteras.

Det där fönstret där blecket är högre än fönstret i bakkant är ju snäppet värre. Vart tror de vattnet som kommer bakom ska kunna ta vägen?
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Borde vara liknande den här profilen du har (även om ditt verkar vara ett fast fönster). Är lite knepigt att få till plåten, men ett underbleck som sticker upp i ett av spåren är vad man vill ha. Försökte hitta en montageanvisning men det var knepigare.... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Men då måste väl både fönster och bleck monteras samtidigt om det ska gå?
 
Larsa skrev:
Borde vara liknande den här profilen du har (även om ditt verkar vara ett fast fönster). Är lite knepigt att få till plåten, men ett underbleck som sticker upp i ett av spåren är vad man vill ha. Försökte hitta en montageanvisning men det var knepigare....[bild]
Jag kan inte svara på vilken profil det är. Fönstren är öppningsbara dock. De kommer från en fabrik i Polen som ägs av företaget där de här snickarna är anställda. Snickarna är också från Polen.
 
  • Gilla
messijah och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig monterat bleck på fönster utan skåra för blecket men däremot på dörrar som sakar skåra. Då skall plåten fästas och tätas med lämplig fog under karmen precis som mexitegel skriver i sitt första inlägg.

Personligen har jag blivit fly förbannad om jag kommit hem och sett det du visar, inte nog med att det är fel det är dessutom fult gjort!
 
  • Gilla
Othahaiti
  • Laddar…
problemet är ju att man måste ha plats nedåt får att få plats med ett underliggande bleck. Man behöver ju ta med det i beräkningarna då man gör fönsterhålet. Annars får man jacka ut för plåten i efterhand.

Bifogar bild från Menta:s montageinstruktion.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.